Selvgjort er velgjort, og hvad der er sparet, er tjent. Det er to ordsprog, man ikke hører tit i motorsportens verden. Det er til gengæld to udtryk, som sagtens kunne være brugt mellem Frederik Stenå og kæresten Ann-Sofie Degel, da de to planlagde Frederiks debutsæson i Formel 4.
For når det ikke er penge, der er flest af, og drømmen skal udleves, så må man være kreativ og lede efter alternative løsninger. For Frederik betød det, at der skulle arbejdes hårdere – og at indlæringskurven blev stejl.
“Der blev godt nok kigget lidt efter os da vi ankom til sæsonstarten på Padborg Park, for vi dukkede op med racerbilen på en åben autotrailer efter en personbil. Og det var jo bare starten, for vi har selv skruet og passet alting omkring bilen hele året”, fortæller Frederik Stenå, som først fik sin Formel 4-bil i marts måned, så test havde der ikke været mange muligheder for:
“Det var lidt vanskeligt, og optimalt havde det været rart at have haft bilen allerede i efteråret, så jeg kunne nå at få en testdag og skille bilen ad i løbet af vinteren. Der viste sig også allerede nogle skavanker i det første løb, og så var opsætningen langt fra optimal … så det gjorde tingene lidt sværere.”
Klar til start – fyldt med optimisme på trods af masser af tekniske udfordringer. (Foto: Boxengasse)
I løbet af sæsonen har Ann-Sofie ikke bare været chefmekaniker på Frederiks bil, men der har også været overskud til at give en hjælpende hånd til andre kørere og teams i feltet – i Formel 4 er der også plads til at hjælpe hinanden.
Nærkampe og læring midt i feltet
På trods af manglende kendskab til bilen og opsætningen kom et af sæsonens bedste resultater allerede med hjem efter den første løbsweekend. Den enorme regnbyge, som overraskede flertallet af kørerne og sendte dem afsted på slicks, betød nemlig, at Frederik sluttede på tredjepladsen blandt Formel 4-bilerne.
“Det var et helvedes regnrace, og jeg tror at vi alle sammen mest kæmpede for overlevelse derude. Hele den første weekend gik mest med bare at lære bilen, banen og løbsformatet at kende, så farten kom egentlig først senere på sæsonen”, siger Frederik.
Der skulle nemlig læres en del før omgangstiderne og resultaterne blev bedre. Ikke mindst omkring opsætning af racerbilen.
“Vi fandt ud af, at der er lang vej fra at lave opsætning af en gokart til at gøre det på en formelbil. Der er så mange flere justeringsmuligheder, så det tog tid at finde den rigtige retning at arbejde i. I løbet af sæsonen synes jeg at jeg stille og roligt fik mere fart i bilen, og så var der også overskud til at kæmpe lidt om placeringerne midt i feltet”, siger Frederik.
Der var nærkampe i Formel 4-feltet – men med respekt for hinanden. (Foto: Boxengasse)
“Det var fedt at slås med kørere som Line (Sønderskov, red) og Mille (Hoe, red), for der var en helt tydelig respekt mellem os ude på banen. Der blev kæmpet om placeringerne, men med en forståelse af, at vi ikke behøver køre hinanden af banen, og det tror jeg var med til at give noget godt race.”
Udvidet IKEA-test
De fleste racerteams, små som store, består af en racerkører og én eller flere mekanikere. Måske en ingeniør og en teamchef, hvis det virkelig er fine forhold. I SD Racing var der en racerkører og en kæreste – en sjældent set kombination, og nok også en løsning, de færreste tør give sig i kast med:
“Haha – ja, det er nok lidt som en udvidet IKEA-test at gøre det, som vi gør! Der er ingen tvivl om, at man skal holde rigtig meget af hinanden før man sætter gang i sådan et projekt som det her. Der har været en del søvnløse nætter, hvor vi har snakket om hvordan, vi skulle løse alle de forskellige udfordringer, så der er ingen tvivl om at vi har lagt mange kræfter i det”, siger Frederik, der i sæsonfinalen endda lod Ann Sofie overtage rattet.
“Ja, der er der vist ikke mange, som har gjort før, men jeg synes ærligt talt at hun gjorde det rigtig flot – ikke mindst når man ser på de vejrforhold, hun kørte i. Lige nu håber vi at vi finder en mulighed for at hun også kan komme ud at køre én eller anden form for racerløb næste år, for det kunne da være fedt!”
Ann-Sofie Degel overtog det varme sæde i finaleløbet, og gjorde rigtig god figur i regnen. (Foto: Boxengasse)
Efter en debutsæson der bød på en del tekniske udfordringer og en stejl indlæringskurve, arbejder Frederik og Ann Sofie nu på at opgradere teamet til den kommende sæson. På tegnebrættet er en lastbil, som både kan indeholde bil, udstyr og et lille campingafsnit – og et ekstra teammedlem er også med i budgettet:
“Vi havde flere gode snakke med én af Juju Nodas europæiske mekanikere i løbet af sæsonen, og lige nu arbejder vi på at han kommer til at være del af vores team næste år. Han er virkelig dygtig til opsætning på bilen, og han mener at vi tre sammen kan løfte teamet til et højere niveau – så nu arbejder vi på at finde økonomien til det hele”, siger Frederik, som minder om at der endnu er lang tid til sæsonstart:
“Der er næsten fem måneder endnu, så vi arbejder videre så godt, vi kan. Jeg tror på at næste sæson bliver rigtig god for os, og jeg glæder mig meget til at komme i gang igen!”
Husk at du kan følge Frederik, Ann-Sofie og SD Racing på deres facebook-side
Formel 4 Danmark Læs mere om: Frederik Stenå |