Ferrari overlegen i Australien Det var masser af action i Australien. I starten var det i den forreste del af feltet, mod slutningen var det ude for pointene. Men underholdende var det. Albon og Wiliams valgte en usædvanlig taktik, der faktisk gav gevinst.
Der var en start og to genstarter af løbet. Både i starten og den ene genstart formåede Verstappen at presse Leclerc, men kun kortvarigt. Det her var en Ferrari-dag. Altså godt nok kun for den ene Ferrari. Den anden, den med Sainz fik en dårlig start ovenpå en dårlig kvalifikation - og satsede på at vinde en placering tilbage halvvejs rundt på første omgang, men havnede i stedet i en af de sandkasser fans så ofte savner på andre baner. Det var det, der udløste den første SC.
Den anden blev udløst da Vettel tabte sin bil og fik snuden splintret udover banen. Det var der, ved genstarten, at Verstappen gjorde et udfald mod Leclerc. Men monegaskeren holdt den regerende mester bag sig og trak fra. Verstappen prøvede at bide sig fast, lavede en hurtigste omgang, for umiddelbart derefter at trække ud til siden. Røg sivede ud af bilen og Verstappen forklarede over radioen at der lugtede underligt.
Det gav 2. pladsen til Sergio Perez, der jo ofte er manden, der er der, til at arve, hvad andre efterlader. Leclerc kunne han ikke indhente, men han kunne holde de to Mercedes racere bag sig. Dem havde han faktisk overhalet undervejs. Russell blev nr. 3, mens Hamilton måtte tage til takke med 4. pladsen. Hamilton havde pittet lige inden den anden SC periode, mens Russell fik et billigt stop i den SC perioden. Lidt spændende var det om, der ville blive tale om teamordrer, men nej, det blev der ikke!
Norris og hjemmebanehelten Ricciardo blev nr. 5 og 6 og fik dermed McLaren bedste løb i 2022. Ocon blev nr.7 efter et stærkt løb - og efter ham kom vinderne af det store slag uden for pointene - Bottas og Gasly. Det var Stroll, der havde holdt en masse kørere tilbage og det gav nogle fine kampe. Gasly var langsom om at komme forbi canadieren, der undervejs i løbet havde fem sekunders straf for at slingre for meget på langsiden. Efter at have passeret Aston Martin raceren lå Gasly rimelig solidt på 8. pladsen indtil han udbremsede sig selv og Bottas kom forbi.
Det sidste point gik til Albon. Han var, ligesom Alonso og Magnussen, startet på det hårde dæk. Men i modsætning til de to andre, fik han succes ud af det. Alonso og Magnussen lå pænt i pointene, da anden SC periode kom. Det samlede feltet og udryddede alle de forholde de måtte have. Deres dækskifte sendte dem langt ned og de kom aldrig rigtig til at spille en rolle mod slutningen. Albon derimod blev ude på banen. Så lang tid som muligt. Først da han var færdig med omgang 57 ud af 58 kørte han i pit og nåede ud ligesom Leclerc kørte over målstregen. Albon var dermed på omganghøjde med vinderen, mens de, der kunne have truet hans point, var en omgang efter. De kunne dermed ikke køre omgang 58 og Albon maksismerede i den grad situationen.
Næste gang vender vi tilbage til Europa, til det, der en gang var kendt som San Marinos GP - og nu lever som Emilia Romagna. Men banen er stadig Imola og datoen er d. 24. april. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Albert Park10/04/22 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1 |