FIA WEC   07/05/22

Michael Christensen toer på Spa efter 5 timers megastint
World Endurance ChampionshipPå en dag med masser af modgang lykkedes det alligevel for Michael Christensen og holdkammerat Kevin Estre, at sikre sig en andenplads ved anden afdeling af VM for sportsvogne, der blev afviklet over 6 timer på Spa i Belgien.

Løbet blev præget af omskifteligt vejr og masser af perioder med safetycar, full course yellow - hvor bilerne kører med nedsat fart - og røde flag. Løbets udvikling betød, at Michael Christensen sad bag rattet i hans Porsche 911 RSR i intet mindre end 5 timer af løbet, efter holdkammeraten Kevin Estre lige nøjagtig havde opfyldt sin køretid på en time.


Michael Christensen i Porsche i tæt kamp med Ferrari om førstepladsen
(Foto: Jan Kaiser)

Kevin Estre startede løbet i bilen, men efter en times kørsel ændrede vejret sig fra flot solskin til regn og Porsche tog det rette valg og skiftede til regnvejrsdæk samtidig med at Michael Christensen kom bag rattet. Ferrari gamblede og satsede på det ville tørre op, men regnen blev kraftigere og løbet blev stoppet med rødt flag, hvilket gav Ferrari et gratis skift til regnvejrsdæk og sendte dem næsten en omgang i front. Løbet blev herefter præget af en lang serie af safetycar, full course yellow og røde flag og forløbet betød, at det aldrig, i kampen for at hente Ferrari, lykkedes at finde et vindue, hvor Porsche kunne skifte chauffør.

Med lidt over en time tilbage var Michael Christensen i pit til sidste benzinpåfyldning, men kun en af de to Ferrarier pittede samtidig. Christensen fik efter en flot duel kæmpet sig op på andenpladsen og så ud til at være favorit til sejren, da den førende Ferrari manglede et pitstop. Men intet mindre end tre full course yellows hjalp Ferrari med benzinøkonomien og til trods for et kæmpe pres fra Christensen, holdt Ferrarien føringen til mål og de tre første biler krydsede målstregen i tæt selskab.

"Det var som om, at det bare ikke skulle lykkes for os i dag" sagde en lettere skuffet Michael Christensen efter løbet. "Jeg burde være glad efter den andenplads, men jeg føler mere, at intet gik vores vej i dag og vi kunne have vundet. Ferrarien var hurtigere på langsiden og det var svært at finde en vej forbi, da der kun var et tørt spor. Jeg er sikker på, at var vi ikke blevet afbrudt af de gule flag, så tror jeg det var lykkedes, men til sidst var der kun under 10 minutter tilbage og der var vi så uheldige med trafikken. Så selvom vi kørte et stærkt løb, så var der for meget, der ikke gik vores vej. Selvom jeg endte med at sidde 5 timer i bilen, så gik det fint. Jeg kan godt mærke det, men jeg var stadig frisk til sidst i løbet".

Christensen og Estre fører fortsat VM stillingen. Næste afdeling af VM er 24 timers løbet på Le Mans der afvikles 11.-12. juni.

VM stillingen i FIA WEC LMGTE Pro efter 1. afdeling
1. Christensen/Estre, Porsche 911 RSR #92 57 point
2. Calado/Pier Guidi, Ferrari 488 GTE #51 43 point
3. Tandy/Milner, Corvette C8.R #64 39 point
4. Lietz/Bruni, Porsche 911 RSR #91 34 point

Pointfordeling i FIA WEC
I kvalifikation gives point til Pole Position: 1
Ved 6 timers løb gives point til top ti:
25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 alle herefter 0,5 point
Ved 8-10 timers løb gives point til top ti:
38-27-23-18-15-12-9-6-3-2-1 alle herefter 1 point
Ved 24 timers Le Mans gives point til top ti:
50-36-30-24-20-16-12-8-4-2-1 alle herefter 1 point

Løbskalender
2: 7. maj, Spa 6 timer
3: 11.-12. juni Le Mans 24 timer
4: 10. juli, Monza 6 timer
5: 11. september, Fuji 6 timer
6: 12. november, Bahrain 8 timer

Michael Christensen Press

Jan Kaiser


Læs mere om:
  • Michael Klitgaard Christensen
  • Spa-Francorchamps
  • 07/05/22 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto