Spændende afslutning på statisk løb Der skete ikke meget de første fyrre omgange i Miami. Men så kom der spænding og kaos. I skrivende stund er der en del sager, der ligger ved stewards - dog ikke noget, der vil kunne skabe ændringer i fordeling af pointene. Max Verstappen lavede en god start og kom forbi Sainz i første sving. Dernæst brugte han et par omgange på at placere sig i forhold til at sætte en overhaling ind på Leclerc. Det lykkedes - og så var det løb mere eller mindre afgjort.
Der var lidt variation i dækstrategierne. De første pittede tidligt, mens andre satsede på et enkelt stop. Russell var den, der fik mest ud af, at vente længe med det første stop. Men ellers skete, der meget lidt indtil Lando Norris - der var startet godt, men havde fået strategien vendt forkert og var langt nede - kom for tæt på Gasly, da han ville forbi. Der var ellers masser af plads at køre på, men Norris ramte med sit hjul ind i Gasly og McLaren raceren stod på tværs af banen, ramte væggen og fælgen blev spred ud over et større område. Det gav en relativ lang periode med SC. Det orange vrag, var let nok at få væk, men det tog lid tid, at få fjernet fælg-delene.
Ved genstarten fik man nogle fine dueller. Leclerc prøvede at sætte en krog i Verstappen, men hollænderen holdt sig altid lige uden for rækkevidde og til sidst smuttede han helt fra Leclerc. Den omvendte situation var gældende for Sainz og Perez. Her var det Ferrari køreren der formåede at holde en Red Bull bag sig. Perez havde eller et reelt forsøg, men bremsede så sent, at han ikke rigtig kunne nå at dreje.
Bag top fire var det Russell mod Hamilton. Russell havde de nyeste dæk og Hamilton var forrest. Faktisk var Bottas foran dem, men han satte næsten sig selv i væggen og de to Mercedes racere kunne smutte forbi. Der blev byttet plads nogle gange, men Russell endte med at tage 5. pladsen.
Bottas reddede sig en 7. plads efter sin kontakt med muren. Ellers havde finnen kørt et fremragende løb, og holdt de to Mercedes biler bag sig, altså indtil han lavede en fejl. Nr. 8 blev Ocon, der ligesom Russell skiftede dæk sent i løbet.
Alonso holdt fast i 9. pladsen, selv han fik en straf på fem sekunder. De sidste omgange blev, der delt en del straffe og advarsler ud. Magnussen nåede at få både en advarsel og en straf, mens et sammenstød mellem Schumacher og Vettel blev undersøgt. Schumacher lå ellers længe i pointene, men i de sidste omganges kaos, røg han ud af pointene. Det sidste point gik i stedet til Alexander Albon. Williams køreren lavede lidt en sniger. Han lå langt tilbage, men da alle andre fejlede, kørte sig selv og andre af banen, og hvad de ellers lavede i den ende at feltet, så listede han uberørt gennem det hele og kom hjem med et enkelt point.
Den nye bane i Miami, var ikke imponerende. Kompakt og lidt charmeforladt. Snævre sving, har sjældent gjort noget godt for F1 biler. Til gengæld bød løbet på et behageligt comeback. Eller rettere, F1 tv's live dækning gjorde. Det var ikke som vanligt den lidt tørre Jolyon Palmer, der sad sammen med Ben Edwards i kommentatorboksen, men John Watson, der med sin behagelige stemme genoptag sit makkerskab med Edwards, de to kommenterede F1 sammen på Euroosport i 90'erne.
Ikke noget stort løb, men SC perioden reddede løbet for tilskuerne.
Senere på natten fik Fernando Alonso endnu en straf, der sendte ham helt ud af pointene. Det betyder at Albon lister sig frem som nr. 9, mens Lance Stroll, der af uvisse årsager sluttede som nr. 11, bliver forfremmet en plads og altså for et enkelt point.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Miami08/05/22 - Miami - Formel 1 - FIA F1 |