Fjerde afdeling af VM for sportsvogne, der søndag blev afviklet på Monza, udviklede sig til en hård kamp mellem Porsche og Ferrari, der udviklede sig i en retning, der skabte store frustrationer hos Michael Christensen og hans holdkammerater hos Porsches fabriksteam. Forud for løbet havde Ferrari fået lettelse i BOP, det regelsæt, der skal udligne styrkeforholdet i GTEPro-klassen, og de viste sig at give Ferrari en fordel, der gjorde dem til alt for svære modstandere på den italienske højhastighedsbane. Men samtidig blev der under løbet uddelt straffe, der gave Ferrari en fordel og trods en dårlig strategi fra deres side, gav dem 2. og 3. pladsen i løbet medens Porsche sluttede på 4. og 5. pladsen. Sejren gik til Corvette Racing.
(Foto: Porsche AG / Jürgen Tap)
Michael Christensens Porsche startede fra femte startposition og det viste sig desværre hurtigt, at de ikke kunne følge de tre hurtigste biler fra hhv. Ferrari og Corvette. Men en straf undervejs til Ferrari #51 bragte Christensens holdkammerat Estre op på tredjepladsen. Her skulle han forsøge at holde den hurtige Ferrari #51 bag sig og de to biler var flere gange i tæt kontakt på banen. Den hårde nærkamp betød flere berøringer mellem de to biler og til sidste endte Kevin Estre med en straf, der betød, at Porschen endte på fjerdepladsen.
"Det er lidt svært, at finde de rigtige ord" fortæller en sur og skuffet Michael Christensen efter løbet. "Vi føler os dobbelt snydt efter det her løb. Den straf vi får, hører ingen steder hjemme, hvis man ser på, hvad der skete ved VM finalen i Bahrain sidste år. Vi var bedre end Ferrari i dag på strategi, selvom de var hurtigere. De dummede sig og vi var blevet toer, hvis vi ikke havde fået den straf. Vi får straf for at påkøre Ferrarien bagfra, men han ender med at køre lige gennem chikanen og sætter løbets hurtigste omgang på den omgang. Ved VM finalen i Bahrain påkørte de os bagfra og snurrede os rundt, men fik ingen straf og vi tabte VM på det. Så vi føler os snydt og stemningen er ikke god. Grundet BOP manglede vi 0,5 sek. pr. omgang, men kunne alligevel være sluttet toer, fordi vi havde en god strategi. Så det gør ondt i ens sportshjerte, når man tager i betragtning, hvad der er sket i forhold til både BOP og den straf vi fik undervejs. Så jeg er virkelig ærgerlig over, at vi misser en podieplacering, som vi burde have fået og på den måde havde fået mere ud af det, end vi egentlig burde i forhold til den fart, vi havde i bilen".
Kampen i VM er nu yderst tæt, med kun 2 point forskel fra den førende Ferrari #51 Calado/Pier Guidi ned til Porsche #92 Christensen/Estre på tredjepladsen.
Næste opgave for Michael Christensen er 24 timers løbet på Spa den 30.-31- juli hvor han skal køre en Porsche 911 GT3 R for GPX Racing. Michael Christensen vandt løbet for samme team i 2019.
VM stillingen i FIA WEC LMGTE Pro efter 4. afdeling
1. Calado/Pier Guidi, Ferrari 488 GTE #51 95 point
2. Bruni, Porsche 911 RSR #91 94 point
3. Christensen/Estre, Porsche 911 RSR #92 93 point
4. Fuoco/Molina, Ferrari 488 GTE #52 75 point
5. Tandy/Milner, Corvette C8.R #64 65 point
Løbskalender
5: 11. september, Fuji 6 timer
6: 12. november, Bahrain 8 timer
Michael Christensen Press Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenMonza10/07/22 - Monza - FIA WEC - FIA VM |