Formel 1   04/09/22

Verstappen heldig med sejr på hjemmebane
Bottas afgjorde løbet ved at holde stille
At Verstappen vinder et løb i Holland, virker næsten så åbenlyst, at det næsten ikke er værd at skrive om. Men det var ikke helt så ligestil. Både Safety Car og en Virtuel Safety Car spillede ind. Undervejs så det ud til at Mercedes faktisk kunne vinde for første gang i sæsonen, men sådan skulle det ikke gå.

For mange år siden var der et løb, hvor et sent regnvejr skabte kaos og drama, og det fik den gamle Bernie E til at tænke. Hans tanke den dag, var at skabe mere spænding i F1 ved at skabe kunstigt regnvejr, ved hjælp af en tilfældighedsgenerator. Udover at lede tankerne hen på Hitchhikers Guide og til Bernie E's uforløste gude-kompleks, var det selvfølgelig en vanvittig idé, men med løbet i dag kom jeg til at tænke på det alligevel. En mulighed for tilfælde SC på banen, sådan uden grund - bare fordi det skaber ekstra drama.

I dag blev der skabt drama, og resultatet blev at favoritten vandt. Det ville også have glædet Bernie E, der aldrig var den store tilhænger af tilfældigheder. Men som tilskuere blev man snydt for den duel, der havde været spændende.

Mercedes havde valgt en anden strategi, hvor de satsede på kun et stop og det så faktisk ud til at virke. De tog det roligt i starten og lod Verstappen slås med Leclerc og Sainz. Et elendigt pitstop fra Sainz, hvor de ikke var klar med alle dækkene og Perez kørte over dækpistolen, fordi den lå og flød, sendte Mercedes i top 3. De andre pittede og efterlod Hamilton i front. Verstappen var 3'er og kæmpede sig forbi Russell og var ved at hente ind på Hamilton. Det var forventet - og det kunne blive spændende. Men det tætte opgør blev ødelagt da Tsunoda fik problemer. På mystisk vis gik han i stå ude på banen, men kom i gang igen; kørte i pit, hvor han fik skiftet dæk og justeret selen og sendt ud igen - for at stoppe kort tid efter. Det udløste en VSC og en mængde pitstop. Kort efter blev det til en rigtig SC, da Bottas' motor blev træt af livet og gik i stå på vej ned ad langsiden, hvor bilen stoppede lige før sving 1. Ikke nok med, at der var SC, hele feltet blev også ledt gennem pitten. Kombineret med pitstop gav det noget kaos i pitten, og igen kom Ferrari og Sainz i fokus, da de sendte ham lige foran Alonso, en manøvre, der kostede fem sekunders straf.

Da løbet blev sat i gang igen var det Hamilton der var i front, med Verstappen efter sig. Hamilton gav tidligt gas, men glemte at Red Bulls motor er stærkere end Mercedes. Verstappen kunne derfor udnytte slipstreamen og nærmest være på siden af Hamilton, da de kørte over startlinjen og løbet igen var blevet frit. Verstappen og flere andre havde skiftet til soft under SC, mens Hamilton kørte på ældre mediums. Den beslutning kostede ham alle muligheder - ikke nok med, at han ikke kunne vinde, selvom han i dag var tættere på end noget tidspunkt tidligere i sæsonen, men også at han røg helt ud af top 3.

Efter Verstappen kom forbi, forsvandt han. I stedet blev Hamilton nu presset af Russell, der på sine soft dæk var hurtigere end Hamilton. Det var ikke en venlig overtagelse af 2. pladsen, der skete - de var tæt på at ramle sammen, men forbi kom Russell. Verstappen var for langt foran og for hurtig til, at han kunne fanges. I stedet skulle Russell til at holde med Leclerc, der efter et ret skuffende løb, hvor Ferrari endnu en gang havde vist meget lidt, kom forbi Hamilton og op på podiet.

Perez blev nr. 6 på vejen, men forfremmet til nr. 5 på grund af Sainz' straf. Han prøvede alligevel at komme forbi spanieren, og det var ret tæt på at gå galt. Det bitchede han lidt over, men fakta er, at når ens forhjul er ved den sidste trediedel af konkurrentens bil, så er man selv skyld i hvis man bliver presset. Alonso blev 6'er efter et fornuftigt løb, mens Norris på 7. pladsen startede fint, men fik understreget hvor langt bagefter McLaren lige nu er.

Sainz reddede sig en 8. plads efter sin straf, mens Ocon så måtte nøjes med 9. pladsen, også han havde et fornuftigt løb. Stroll hentede det sidste point, uden at man helt opdagede ham i løbet.

Selvom en afslutning hvor Hamilton og Verstappen havde duelleret på forskellig dækstrategi og hvor Verstappen ikke have fået afstanden til Mercedes raceren foræret af SC, så var det stadig et løb med en god energi og en del gode dueller, hvor ingen følte sig kaldet til bare at opgive kampen og lade andre smutte forbi.

Magnussen satte sig selv ud af spillet ganske tidligt, da han mistede kontrollen i et overhalingsforsøg, hvor han kyssede svagt med barrieren. Han greb bilen igen, men hev en del jord ind på asfalten. Om det var blevet meget bedre, hvis han havde undgået episoden er dog tvivlsomt. Men point for faktisk at redde bilen.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Zandvoort
  • 04/09/22 - Zandvoort - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport