Formel 1   23/10/22

Verstappen vinder under pres
COTAS leverer som så ofte god underholdning - UPDATE
Red Bull er en god bil. Bedre end alle de andre. Verstappen kunne i dag have et kikset pitstop, der for alle andre biler, ville være det, der ødelagde eftermiddagen. Men ikke for Red Bull og Verstappen - det betød bare, at han måtte kæmpe lidt hårdere for at vinde løbet.

Løb i Amerika, har nogle fordele. I stedet for at bruge sin eftermiddag foran tv'et, så kan man få F1 til aftenkaffen, og når løbet så samtidig har mere intensitet end traditionelle danske krimiserier, så er det en god slutning på ugen.

Sejren til Verstappen virkede ikke givet på forhånd, men så alligevel... Verstappen kan gå på vandet i øjeblikket. Sainz havde pole, men kom dårligt fra start og blev i udgangen af første sving ramt af en optimistisk George Russell. Russell kunne fortsætte, mens Sainz bil måtte holde fyraften. Da Leclerc samtidig lå et stykke nede, virkede det til at blive et langt og kedeligt løb, med Verstappen alene i front.

Men først spandt Bottas af og skulle bugseres væk. Det betød arbejde til SC. Da løbet blev sat i gang igen, ramlede Alonso ind i Lance Stroll. Spanieren lå lige bag sin kommende holdkammerat, og trak til venstre for at overhale ham - øjeblikket efter trak Stroll også til venstre, for at forsvare. Alonso ramte Strolls bagdæk og fløj op i luften og fortsatte, mens Stroll røg ud i barrieren og en ny SC kom på banen. Ingen af de to ting gjorde det store for Verstappen. Det var først da han nogle omgange senere havnede i et elendigt pitstop, at han fik problemer. Ude på banen kom både Hamilton og Vettel forbi, mens Lecclerc kom ud fra sin pit sekundet før Verstappen.

Det var så her, at man skulle tro, at det var game over for Verstappen, men Red Bull er bare for god en bil. I front var det Vettel der først faldt fra - efter sin bedste indsats i flere sæsoner fik han også problemer ved et pitstop. Dermed var der kun to foran Verstappen. Først blev Leclerc klaret efter en god duel, og så blev det kampen mod Hamilton. Den gamle mester har ikke været så tæt på en sejr i år, og han holdt fast så længe han kunne. Ikke en gang, da han var blevet overhalet, gav han op. Men på de sidste par omgange var dækkene smadrede og Verstappen kunne skabe sig et lille forspring.

Så altså Hamilton blev 2'er og Leclerc blev 3'er. 4. pladsen gik til Perez, der kørte et ret anonymt løb i dag, men alligevel mod slutningen var han tæt på Leclerc. Russel overlevede sin straf fra kollisionen i første sving og kom hjem på en relativt anonym 5. plads foran en hårdt kæmpende Lando Norris. Fernando Alonso kom på en 7. plads efter sin flyvetur. På 8. pladsen, efter at have været nede som nr. 13 efter sit kiksede pitstop kom Vettel. 8. pladsen nåede han i de sidste sving, hvor han kæmpede sig forbi Magnussen, hvis medium dæk var ret afdøde. Men ellers havde danskeren lidt held med sig i dag: en strategi med kun ét stop - og det kom under SC, gav ham god fremdrift og længe lå han på 6. pladsen, men som dækkene blev mere og slidte blev han mere presset bagfra, så Russell, Norris, Alonso og Vettel kom alle forbi ham.

Det sidste point gik til Tsunoda, der havde en fin dag og uden tvivl var den bedste hos Alpha Tauri. Overordnet set var det et godt løb, tæt race og de uforudsigelige hændelser, der også skal være der for at skabe et godt løb, var tilstede i dag. Sejren blev tilegnet Red Bull grundlægger Dieter Mateschitz, der døde lørdag i en alder 78.

UPDATE: Efter løbet protesterede Haas over både Alonso og Perez. Begge havde på et tidspunkt haft dele af bilen, der kun var delvist fastmonteret. For Perez var det ende-pladen på vingen, som var løs, indtil den røg helt af, mens det for Alonso var et spejl, der var gået løs efter sammenstødet med Stroll. Spejlet rev sig endelig løs netop da han overhalede Magnussen. Haas har tre gange i den forgangne sæson været kaldt i pit for løse dele på bilen.

Alonsos blev straffet, mens der ikke fandtes grund til at straffe Perez. Det betyder at Vettel, Magnussen og Tsunoda rykker en plads frem. Det gør også den anden Alpine med Ocon, der således ender på 10. pladsen.

UPDATE: Næsten en uge senere, underkendes protesten fra Haas, og Alonso får sin syvende plads tilbage, samt sine 6 point.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Circuit of the Americas
  • 23/10/22 - Circuit of the Americas - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk