24-timersløbet på Daytona International Speedway bliver årets første udfordring for Mikkel Jensen, som stiller op med nyt team og codrivere til 2023-udgaven af IMSA-mesterskabet.
(Foto: Regis Lefebure)
Sideløbende med sin indsats i VM-serien som fabrikskører for Peugeot i topklassen Hypercar, har Mikkel Jensen i 2023 fået en unik mulighed for også at køre en fuld sæson i det amerikanske sportsvognsmesterskab, IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
Mesterskabet er imidlertid ikke nyt for danskeren, som de tre foregående sæsoner både har sikret mesterskabspokaler og vundet prestigefyldte løb som 12 Hours of Sebring og Petit Le Mans i LMP2-klassen.
(Foto: Regis Lefebure)
I år skifter Mikkel Jensen team fra amerikanske PR1 Motorsports til franske TDS Racing, men heller ikke her venter der sig uvante omgivelser for den 28-årige racerkører.
– TDS Racing stod for driften af G-Drive Racing, som jeg kørte for i 2020, så jeg kender stort set hele holdet, og det er nogle dygtige folk. Det bliver fantastisk at vende tilbage til det amerikanske mesterskab, de fede baner og de vilde fans, lyder det fra Mikkel Jensen.
– Men det bliver også en hård omgang, for som altid er det et stærkt felt af biler. Til Daytona-løbet, som jo åbner sæsonen, består LMP2-feltet alene af 12 biler, og jeg vurderer umiddelbart dem alle til at have vinderpotentiale. Derfor bliver den kommende weekend vigtig for os. Vi skal have kørt det rigtige setup ind, og det kan typisk være tricky på Daytona, hvor temperaturen sagtens kan svinge voldsomt fra dag til dag her i januar.
(Foto: Regis Lefebure)
I årets udgave af IMSA-mesterskabet stiller Mikkel Jensen op i LMP2-klassen sammen med den amerikanske WEC-kører og Le Mans-vinder Steven Thomas, mens teamkammeraten fra 2022, amerikanske Scott Huffaker, gør duoen til et trekløver til de lange løb. Til det forestående Rolex 24 at Daytona, som løber af stablen den 28.-29. januar, deltager også hollandske Rinus VeeKay.
Forberedelserne går for alvor i gang i disse dage, hvor testweekenden, Roar before the Rolex 24, traditionelt sætter bilerne i stævne på banen for første gang – og som samtidig inkluderer kvalifikationen til 24-timersløbet.
(Foto: Regis Lefebure)
– Det handler om at komme godt fra start. Alle vil vinde på Daytona, så der er ikke plads til fejl eller forkerte beslutninger. Men jeg er positiv. Vi har et stærkt kørerlineup med Steven (Thomas, red.), som er præcis den hårdtarbejdende bronzekører, man har brug for i LMP2. Han har allerede brugt enormt meget tid i simulatoren, og vi har coachet ham med data og tips, så vi burde have et godt udgangspunkt at arbejde ud fra.
Roar before the Rolex 24 blev skudt i gang fredag formiddag lokal tid og består af fem træningssessions samt en kvalifikationssession, som afvikles søndag – og som bestemmer startrækkefølgen til 24-timersløbet.
(Foto: Regis Lefebure)
Roar Before The Rolex 24
Tidsplan – Daytona International Speedway
Fredag 20. januar
11.00 AM (17.00 CET) – Practice #1 (90 min)
04.15 PM (22.15 CET) – Practice #2 (105 min)
Lørdag 21. januar
11.15 AM (17.15 CET) – Practice #3 (90 min)
03.10 PM (21.10 CET) – Practice #4 (60 min)
06.30 PM (00.30 CET) – Practice #5 (120 min)
Søndag 22. januar
02.15 PM (20.15 CET) – Qualifying LMP2 (15 min)
Følg med på Livetiming
(Foto: Regis Lefebure)
Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Mikkel JensenDaytona22/01/23 - Daytona - IMSA |