NYT: Alonso får placering tilbage
Hvis dette fortsætter er der meget langt til til Abu Dhabi i november. Verstappen startede som nr. 15 og endte som nr. 2. Perez vandt efter en kort duel mod Alonso. Red Bull er så overlegen at man kan håbe at Adrian Newey snart skal holde sit velfortjente otium, så andre kan lave nogler biler, der er dårligere Opdatering: Efter løbet har Alonso fået pointene tilbage: Han blev straffet for en regel om at man ikke må arbejde på bilen, mens man aftjener straffen. Det gjorde Aston Martin heller ikke. Men de rørte ved bilen. Reglen er af stewards blevet opfattet som berøring af bilen er lig med arbejde, og at der var konsensus om dette blandt teamsene. Det var der ikke. Således er straffen annulleret og Alonso er igen på podiet.
Alonso startede med at tage føringen, og den holdt han indtil DRS åbnede. Samtidig fik han en straf på fem sekunder for at holde forkert placeret i startboksen, ligesom Ocon gjorde sidste gang. Han var ikke foran boksen, men en centimeter til venstre. Historien gentog sig fra sidste weekend, da Alonso også fik en straf for ukorrekt udført straf. Det kostede ligesom sidst 10 sekunder, og det betød at Russell fik foræret en 3. plads.
Perez havde en sikker føring og var ikke truet, ikke en gang af teamordrer. Verstappen var på et tidspunkt 4,5 sekund efter. Senere faldt den hollandske verdensmester et par sekunder længere tilbage. Hans vej op gennem feltet var præget af, at han var hurtigere og bilen var så meget bedre i direkte duel, at det egentlig ikke gav noget spænding, at følge ham. Den største duel der var, var faktisk mellem Perez og Verstappen, fordi Verstappen. Almindelig hovedregning sagde at hvis Verstappen kunne tage hurtigste omgang, ville han fortsat være nr. 1 i VM kampen. Det lykkedes på sidste omgang.
Russell, der arvede 3. pladsen efter Alonsos degradering, nåede ikke på podiet, da det først var efter løbet at race control traf en afgørelse. Mercedes virkede bedre end sidste gang, og Russel havde overhånden, selvom der var lidt snak i radioen omkring om han skulle tage en kamp med Hamilton. Det blev ikke til noget, Russell holdt afstanden, øgede den endda, så meget at Hamilton ikke blev forfremmet på grund af Alonsos straf.
Efter Mercedeserne kom Ferrarierne. Sainz foran Leclerc. Men Ferrari virker som et team i problemer, igen. Teamet bliver ved, år efter år, ikke at nå deres mål. Og som altid, når det ikke spiller for Ferrari, gør det, det modsatte. Ferrari har altid store huller i deres succes. 1964 - 1975, 1979 - 2000, 2007 -?
Den franske Alpine duo blev nr. 8 og 9 og må have været meget tilfredse. Et godkendt resultat, når nu både Red Bull, Ferrari og Mercedes fik to biler over stregen. Ocon var forrest, det må han have trængt til efter første løbs fortrædeligheder.
Det sidste point gik til Magnussen efter et velkørt løb og en duel mod Tsunoda. Stroll og Albon måtte udgå. Stroll fik udløst den mest unødvendige SC, da han egentlig selv var trillet ud af banen. God underholdning til aftenskaffen? Ikke rigtig, men det var også for tidligt til aftenskaffe! Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Kevin MagnussenJeddah19/03/23 - Jeddah - Formel 1 - FIA F1 |