Dagen efter afviklingen af 100-års udgaven af det legendariske 24 timers løb Le Mans, ser Porsche fabrikskører Michael Christensen tilbage på løbet med en blanding af skuffelse og positivitet.
Michael Christensen stillede til start i Hypercar-klassen i Porsche 963. Hypercar-klassen er den nye klasse for de hurtigste biler på Le Mans og det nye reglement havde lokket 16 biler til start med fabriksindsatser fra blandt andet Porsche, Ferrari, Toyota, Peugeot og Cadillac (Foto: Porsche Motorsport)
Michael Christensen startede bag rattet fra syvende startposition i Porsche 963 med startnummer 5. Det nye reglement viste hurtigt sit værd og flere forskellige bilmærker var med i kampen om føringen og da Michael Christensen efter omkring to timer kørte i pit til kørerskift, var det fra føring. Desværre gik der ikke længe før holdet fik tekniske problemer og ud på natten måtte de holde yderligere 20 minutter i pit. Med omkring 30 minutter tilbage blev en femteplads forvandlet til en slutplacering som nummer ni, da problemer med drivlinjen betød, at Michael Christensen måtte holde i pitten, inden han kørte tilbage ud på banen til sidste omgang, for at køre bilen i mål som bedst placerede Porsche.
(Foto: Porsche Motorsport)
"I dag er det fortsat skuffelsen, der fylder mest" fortæller Michael Christensen dagen efter Le Mans. "Vi havde farten til at gøre os gældende i topkampen, men at vores chancer var udspillet efter kun fem timer, er en kæmpe skuffelse. Så bliver Le Mans et rigtig langt løb. På den anden side, så havde det også været hårdt, hvis vi havde fået problemerne nogle få timer før afslutningen og vi havde set en podieplacering forsvinde... Men skal jeg vælge, at se positivt på vores uge, så havde vi endelig fundet lidt fart i vores Porsche og det var sjovt, at kunne kæmpe med i toppen. Vores forudgående tests og simulatorarbejde havde båret frugt og vi kunne presse bilen lidt mere og vi kunne følge konkurrenterne. At vi i kvalifikationen kom med i Hyperpole for de 8 hurtigste biler i Hypercar-klassen, var en positiv overraskelse. Vi mangler fortsat lidt i forhold til de hurtigste og i løbet var vi nødsaget til konstant, at køre på grænsen af bilens formåen, for at følge med. Men det er trods alt positivt, at vi kunne være med til at køre ræs og ikke blot blive overhalet. Det troede vi ikke på, efter seneste VM afdeling på Spa. Men vi tog de rigtige dækvalg og de rigtige beslutninger strategisk, hvilket selvfølgelig også er godt at se tilbage på. For mig personligt, var der ikke noget jeg kunne gøre anderledes. At jeg også førte løbet på et tidspunkt er selvfølgelig rart at tænke på, men i det store billede, betyder det ikke noget. Vi må bare erkende, at vi igen havde tekniske udfordringer med bilen og vi brugte for mange omgange i pitten, for at få udbedret diverse problemer. Så vi skal helt klart have arbejdet på holdbarheden. Men nu bliver det spændende at se, om det kun var på Le Mans vi kunne være konkurrencedygtige eller om vi også kan finde fart i bilen i de kommende VM afdelinger".
Næste løb for Michael Christensen er femte afdeling af VM, FIA WEC, der bliver afviklet på Monza den 9. juli.
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenLe Mans11/06/23 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM11/06/23 - Le Mans - Le Mans |