Hattricket blev fuldført for Henrik Eilertsen, da Copenhagen Historic Grand Prix blev kørt i forgangene weekend.
Holdet fra Espergærde var til start i Historisk 71 klassen, som Henrik tidligere har vundet i både 2019 og 2021 med teamets blå Ford Escort 1300.
I 2022 stillede han op i OK Mobil 1 Legend Car Cup, og valgte at fokusere på den ene serie, i stedet for at skulle køre i to vidt forskellige biler i samme weekend. Den serie var dog ikke med til CHGP i 2023, så derfor kunne Ford’en trækkes ud af garagen, efter at have stået stille i to år.
(Foto: JJ Media)
Træningen blev kørt fredag eftermiddag, og her var den blå racer med startnummer 269 på døren den suverænt hurtigste i 71-2 klassen, som er for biler på maksimalt 1300ccm motor. Der var 1,8 sekunder ned til manden på andenpladsen, så teamet fik ro i maven, og følte sig velforbedret til lørdagens og søndagens strabadser.
Lørdag formiddag skulle kvalifikationen køres, hvilket var utrolig vigtig for resten af weekendens forløb. På den snævre bybane, omkranset af betonmure, ville en startplacering tilbage i feltet være en stor risiko, da der så skulle overhales, og tages chancer.
Med resultatet fra fredagen var Henrik dog ikke så nervøs, og var hurtigt ude på banen. Men pludselig bredte panikken sig – for der blev ikke registeret nogen tider på lige netop hans bil, mens han kørte rundt ude på banen.
Derfor måtte han pitte efter et par omgange, hvor chefmekaniker Bjørn Andersen hurtigt måtte i gang med at fejlsøge. Hurtigt stod det klart at ledningen til bilens transponder – altså den som sender signal til banens tidtagningssystem var knækket, og ingen omgangstider blev registeret af banens computer. Så skulle der ellers arbejdes hurtigt. Problemet blev løst, og Henrik skyndte sig ud på banen – blot for at se en masse gule flag og Safety Car skilte, da en anden kører var kørt af banen.
Der blev dog stadig ikke registreret nogle tider fra bilen, så der måtte arbejdes endnu hurtigere, da de 20 minutters kvalifikation efterhånden var ved at tikke mod nul.
(Foto: JJ Media)
Med få minutter tilbage, kørte han ud af pitten, med målet om at få en enkelt omgang. Han krydsede målstregen med 0,05 sekund tilbage, og fik derfor en enkelt tællende omgang. Her satte Eilertsen en fantastisk omgang, som ikke blot var 1 sekund hurtigere end alle andre i klassen, men faktisk også gav ham en generel 6. startposition i det 19-bils store felt.
Derfor kunne teamet tørre sveden af panden – og samtidig glæde sig over at der var en anden konkurrent kvalificeret ind foran den nærmeste konkurrent i 71-2 klassen, hvilket skulle vise sig at være vigtigt resten af weekenden.
Lørdagens ene heat var blevet meget forsinket grundet afkørsler i de andre løbsserier. Så det var efterhånden på den anden side af 19.30, inden starten gik på løbet. Her kom Henrik rigtig godt af sted, og kom hurtigt til at ligge i lidt af et tomrum mellem de meget hurtigere 71-5 biler, og forfølgerne. Mod slutningen af løbet måtte han dog slække lidt på gassen, grundet gule flag på omgangen. Men vigtigt af alt var at han krydsede målstregen som etter i klassen.
(Foto: JJ Media)
Søndag formiddag blev weekendens andet løb kørt. Her gentog historien sig, og Eilertsen fik hurtigt et forspring på over 15 sekunder til nærmeste forfølger, og kunne herefter kontrollere hastigheden i resten af de 15 minutter plus en omgangs ræs, og køre endnu en heatsejr hjem.
Derfor blev finalen også startet fra allerforreste startposition. Her var vejret dog skiftet fra knastør bane, til et solidt regnvejr. Derfor var der også sat regndæk på raceren, som gav noget vejgreb, end de stort set mønsterløse tørvejrsdæk.
Selv på regnvåd bane var Henrik flyvende, og kørte en suveræn sejr hjem, hvor der var over et halvt minut ned til manden på andenpladsen.
Dermed blev den 3. sejr ved CHGP kørt hjem, til stor glæde for teamet. Der skal lyde en kæmpe tak til arrangørerne, og ikke mindst alle de frivillige i forbindelse med arrangementet. Uden jer ville det ikke være muligt at køre racerløbet, som kræver ekstra forberedelser, men opstillingen af alle betonklodserne og gangbroerne, som er nødvendige, når der køres på gange almindelige veje rundt om Dyrskuepladsen på Bellahøj.
Der skal også lyde en tak til alle teamets samarbejdspartnere, for uden jer ville det heller ikke være muligt at stille op, og ikke mindst vinde løbet for 3. gang.
(Foto: JJ Media)
Nu bliver den blå Ford Escort 1300 skubbet tilbage i garagen, mens den lille Legend Cup racer bliver trukket frem i stedet. Den skal allerede i aktion om halvanden uge på FDM Jyllandsringen, hvor den 4. afdeling af OK Mobil 1 Legend Car Cup 2023 skal køres. Her skal Henrik Eilertsen forsøge at avancere sig fra den aktuelle 4. plads i Masters mesterskabet. 4. pladser har lidt været synonymet med 2023 indtil nu, med seks 4. pladser ud af tolv pointgivende sessioner.
Vi er kun halvvejs i sæsonen, så der er stadig masser af point af kæmpe med om.
Såfremt man ikke selv har mulighed for at komme til FDM Jyllandsringen nær Silkeborg, kan kørslerne lørdag den 19. og søndag den 20. august følges live på YouTube via dette link: www.youtube.com/@DanskMotorsportLive
Tidsplanen for weekenden lyder som følger (ret til ændringer forbeholdes):
Fredag
Træning 17.05
Lørdag
Tidtagning 10.41
Løb 1 14.35
Løb 2 17.30
Søndag
Løb 3 13.40
Team Eilertsen Racing
JJ Media Læs mere om: Henrik EilertsenBellahøj (Gadeløb)06/08/23 - Bellahøj (Gadeløb) - CHGP06/08/23 - Bellahøj (Gadeløb) - Historisk 1971 |