TCR Denmark   23/08/23

Et frustrerende GP Danmark for Nicolai Sylvest
TCR DenmarkEfter imponerende præstationer ved Copenhagen Historic Grand Prix ankom Nicolai Sylvest til det årlige GP Danmark på FDM Jyllandsringen på en delt førsteplads i TCR Denmark. Men desværre endte køreren fra Team Green-Development med at tage hjem fra racerbanen ved Silkeborg på en fjerdeplads i det samlede mesterskab.

”Det blev på mange måder et skuffende Grand Prix, hvor løbsledelsen begik flere fejl, som betød, at jeg ikke fik et særligt godt resultat med hjem,” siger Nicolai Sylvest.

Køreren i den karakteristiske hvide og grønne Cupra Leon Competición TCR havde ellers været blandt de hurtigste i de indledende træninger, men formåede trods helt nye dæk kun at sætte fjerdebedste tid i tidtagningen. ”Min tid var næsten et halvt sekund fra min bedste tid fra træningen, men teamet fandt efterfølgende en lille fejl på bilen, som blev udbedret til søndagens opvarmning, hvor jeg igen kørte på konkurrencedygtige tider,” siger han.


Nicolai Sylvest in action.

I det første heat kørte Nicolai Sylvest sig fra fjerde- til tredjepladsen, mens han i andet heat kørte sig fra ottende- til fjerdepladsen og holdt sine to titelrivaler Kasper H. Jensen og Jan Magnussen bag sig. ”På sidste omgang kom der et skilt ud om, at jeg var blevet idømt en strafbane,” fortæller Nicolai Sylvest. ”De meldte, at jeg skulle have trængt en konkurrent i en overhaling på første omgang. En ting er, at jeg ikke gjorde det. Noget andet er, at løbsledelsen venter til sidste omgang med at sætte skiltet ud. Det ender med, at jeg i stedet får lagt tre sekunder til min tid, så jeg rykker fra fjerde- til sjettepladsen. Det koster mig fire vigtige point til mesterskabet og i stedet for at skulle starte som toer skulle jeg starte firer i finalen.” fortæller Nicolai Sylvest.

Team Green-Development afgav en protest og fremviste videodokumentation til løbets dommere. Trods overbevisende dokumentation blev protesten alligevel afvist.


Nicolai Sylvest på vej op igennem feltet i finalen.

”Til finalen skulle jeg som omtalt starte fra fjerdepladsen,” fortæller Nicolai Sylvest. ”Desværre venter starteren alt for længe med at slukke startlamperne, så mange biler tyvstarter, og koblingen på min bil bliver overophedet, så motoren staller. Det var et mirakel, at ingen af de 14-15 biler bag mig ramte mig, inden jeg fik startet bilen igen og kom afsted som den sidste kører. Det eneste rigtige havde været at lave en ny start.”

I finalen var Nicolai Sylvest på et tidspunkt hurtigste kører. Han formåede at køre sig op fra en 19.plads til en slutplacering som nummer otte.


Green-Development VIP

”I Team Green-Development havde vi over 200 sponsorer og gæster i VIP-teltet, og mange af dem spurgte os, hvad er det, der sker. De mange tusinde tilskuere på banen og alle DR’s seere undrede sig sikkert også. Den afvikling var simpelthen skandaløs,” siger Nicolai Sylvest, som nu ligger 15 point efter Jan Magnussen i TCR Denmark-mesterskabet, der resterer to afdelinger samt hele 162 point at køre om. ”Løbsledelsens og dommernes præstation i denne weekend levede langtfra op til den standard, man må kunne forvente til sådan et arrangement af denne kaliber.”

I Trofeo-mesterskabet er intet heller afgjort endnu. Team Green-Developments anden kører, Lars Højris, viste gode takter, han vandt finaleløbet som bedste Trofeo-kører og indtager en samlet andenplads i dette mesterskab, ikke mange point bag den førende.


Lars Højris vinder finalen i Trophy.

Næste afdeling som er Padborg Park Night Race køres lørdag den 16. september. Alle tre heat kan følges live på DR1 og DRTV.

Jesper Sylvest


Læs mere om:
  • Nicolai Sylvest
  • Green Development
  • Jyllandsringen
  • 20/08/23 - Jyllandsringen - TCR Denmark

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk