Sluttede på en samlet tredjeplads i Dansk Super Rally og en andenplads i DM-klassen Selvom Simon Vallentin og Peter Egholm, i deres Hyundai i20 N var hurtigst på 10 ud af 13 hastighedsprøver i weekendens Rally Stoholm måtte de alligevel nøjes med andenplads i finaleopgøret. Foruden en meget tæt og hektisk sekundduel med Kenneth Madsen og Mette Felthaus, Ruds Vedby/Horsens, i Citroën C3 Rally2, havde Vallentin og Egholm også en tidsstraf at kæmpe med.
Simon Vallentin og Peter Egholm gav alt, hvad de og bilen kunne holde til uden uheld og sluttede på andenpladsen i Rally Stoholms generalklassement. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Allerede mellem slutrundens første og anden hastighedsprøve blev Hyundai-holdet spændt hårdt for, da en krængningsstabilisator kom i karambolage med et forhjul, hvilket resulterede i en forsinket ankomst til en tidskontrol.
- På transportetapen til den anden hastighedsprøve opstod et teknisk problem. Den interne kommunikation var besværet og jeg var ikke klar over, at vi tidsmæssigt var bagud, så vi endte med at komme fire minutter for sent til en tidskontrol og fik en tidsstraf på 40 sekunder, fortalte en ærgerlig Simon Vallentin efterfølgende.
- Det kostede os dyrt og var en både bitter og skuffende situation, men vi ville ikke give op. Vi valgte at give alt hvad vi og bilen kunne yde. Om ikke andet for i det mindste at vise, at vi kan være med, når det gælder rå fart, tilføjede han.
På vej gennem et skarpt sving på en af lørdagens prøver og som feltets eneste sidelæns på sporet allerede før selve svinget. Vallentin og Egholm holdt et højt tempo. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Satte tiden på 10 ud af finalens 13 prøver
På ni af rallyets hastighedsprøver var Hyundai-holdet op til 7,3 sek. hurtigere end Madsen og Felthaus og på én prøve var de to rivaler lige hurtige. Kun på to prøver måtte Vallentin og Egholm nøjes med at være rallyfeltets næsthurtigste bil efter Madsen og Felthaus.
Faktisk fik Vallentin og Egholm reduceret den ærgerlige tidsstraf med 23 sekunder, men stadige skift mellem tørt og vådt gav også udfordringer med hensyn til dækvalg, så der var ingen chance for helt at udligne tidsstraffen.
I forventning om tørvejr satte Vallentin Rallysport hårde dæk på deres bil til de sidste tre hastighedsprøver, men på den næstsidste prøve var der så meget vand, at det blev svært at få varme og bid i dækkene. Dermed blev det risikabelt at køre helt ud til grænsen af det mulige, så i stedet koncentrerede holdet sig om at undgå fejl og komme sikkert i mål. Resultatet måtte derfor blive derefter.
Vallentin og Egholm bevarede kampgejsten på trods af en ærgerlig tidsstraf på 40 sekunder og sluttede på andenpladsen i Rally Stoholm. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Så det var både den interne kappestrid mellem feltets hurtigste kørere og det skiftende vejrlig, som gjorde Rally Stoholm til en både spændende og ekstremt udfordrende finale, som for Simon Vallentin og Peter Egholm sluttede med en andenplads i generalklassementet.
Efter sæsonens fem runder sluttede Vallentin og Egholm i deres i Hyundai i20 N på en samlet tredjeplads i Dansk Super Rally efter Jacob Madsen og Line Nedergaard, Ruds Vedby/Fårvang, Peugeot 208 Rally4, og Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Ruds Vedby/Horsens. I DM-klassen for RC2-biler sluttede de på en samlet andenplads efter Kenneth Madsen og Mette Felthaus.
Team Vallentin Rallysport samlet ved målrampen i Stoholm efter et hektisk slutopgør i Dansk Super Rally. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Vallentin Rallysport
Morten Dam - autoMOTIV/specialpress Læs mere om: Simon VallentinViborg30/09/23 - Viborg - DM Rally - DM |