C1 Scandinavia   16/01/24

Få kræfter giver masser af godt racerløb
Da Nick Stentved fik chancen for at køre racerløb i Citroën C1, takkede han ja uden forventning om, at en køreteknisk og virkelig underholdende oplevelse ventede forude.


(Foto: Grippo)

Ikke desto mindre måtte han efter 24 timers-løbet i Portugal konstatere, at en C1'er er en ganske habil racerbil - også hvis man er vant til markant mere potente biler:

"Selvom jeg har kørt biler med langt flere kræfter, så er C1 raceren en super god bil at lære omkring ting som trailbraking, balance, linjer og momentum i sving", fortæller Nick Stentved om oplevelsen.


(Foto: Grippo)

Manges anke omkring racerløb i en mikrobil med under 100 hestekræfter er den manglende fart. Det var da også én af betænkelighederne som Nick Stentved havde, men kombineret med de gode køreegenskaber ser han et stort potentiale i bilen:

"Den har ikke kræfter til at gøre nogen bange, og når man lægger det sammen med de læringsmuligheder som den tilbyder, er den, i mine øjne, en rigtig god bil for nye kørere i banesporten, som gerne vil lære hvordan en bil opføre sig, og hvordan man udnytter det"


(Foto: Grippo)

"Jeg satte trods alt en ny banerekord i C1 Eurocup, på Portimao efter ca. fire timer i bilen, uden nogensinde at have kørt den før", fortæller Nick Stentved.

Selvom 2024-sæsonen formentlig også kommer til at byde på racerløb i noget hurtigere biler, skal der næppe meget overtalelse til, før Nick Stentved sætter sig bag rattet af en C1-racer igen.

Kim Gripping


Læs mere om:
  • Nick Stentved

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto