CEO Gernot Döllner: "Audi har igen sat en milepæl"
Audi RS Q e-tron 204, Carlos Sainz/Lucas Cruz.
(Foto: Audi Sport)
Audi skriver historie: For første gang vinder en lavemissionsprototype med elektrisk drivlinje, højspændingsbatteri og energikonverter verdens hårdeste ørkenrally. Spanierne Carlos Sainz/Lucas Cruz sikrede sig Audis første sejr i Dakar Rally efter ca. 7.900 kilometer med et forspring på 1t og 20min. Mattias Ekström/Emil Bergkvist krydsede også målstregen.
Audi RS Q e-tron 204, Carlos Sainz/Lucas Cruz.
(Foto: Audi Sport)
"Tillykke til Team Audi Sport med sejren i Dakar Rally", sagde Gernot Döllner, CEO i AUDI AG. "Audi har endnu engang sat en milepæl i motorsporten. At vinde verdens hårdeste ørkenrally med en elektrificeret drivlinje er en synlig 'Vorsprung durch Technik' og viser vejen til vores elektriske fremtid." Audi RS Q e-tron har elektrisk firehjulstræk. Energiforsyningen sikres af et højspændingsbatteri og en energikonverter, der kører på restbrændstofbaseret reFuel, hvilket sparer 60 % af CO2-udledningen sammenlignet med konventionelle brændstoffer.
Audi RS Q e-tron
(Foto: Audi Sport)
"Med vores revolutionerende elektrificerede drivlinje har vi overvundet en af motorsportens største udfordringer efter blot tre år. Dermed fortsætter vi en lang række banebrydende bedrifter, som altid har kendetegnet Audi i fire årtier med motorsport. Jeg vil gerne takke hele teamet for denne fremragende præstation i en særlig hård udgave af Dakar Rally", siger Oliver Hoffmann, øverst ansvarlig for Technical Development hos AUDI AG. Ved Dakar Rally var Audi bl.a. oppe imod de to mærker Toyota og Ford samt de erfarne modstandere fra Prodrive, der viste sig at være hårde udfordrere.
Audi with reFuels at Dakar Rally.
(Foto: Audi Sport)
Carlos Sainz/Lucas Cruz sikrede sig deres overbevisende sejr efter at have været i spidsen uden afbrydelse siden sjette etape. For de to spaniere, der sluttede først i 2010, 2018 og 2020, er dette deres fjerde sejr, men deres første for Audi. Den dobbelte verdensmester i rally Sainz og hans erfarne co-driver kunne dog ikke være sikre før kort før slutningen. Med Sébastien Loeb/Fabian Lurquin fra Team BRX havde de stærke forfølgere, der fortsatte med at lukke hullet, indtil deres bil blev beskadiget på næstsidste dag. "Det var en overvældende holdpræstation," sagde chef for Audi Motorsport Rolf Michl. "Alle trak i samme retning for at gøre dette historiske resultat muligt for Audi. En stor tak til dette vidunderlige team. I dag har vi skrevet et nyt kapitel for Audi, men også i Dakar Rallys historie."
Audi RS Q e-tron 204, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger
(Foto: Audi Sport)
Daglige etaper på ofte mere end 400 kilometer, to maratonetaper med begrænset eller endda ingen service samt 4.600 etapekilometer på tid og 7.883 kilometer i alt karakteriserede Dakar Rally 2024. Skarpe grusveje og tårnhøje kæder af sandklitter i the Empty Quarter på Den Arabiske Halvø og ofte vanskelig navigation krævede alt fra holdene. Carlos Sainz, der i en alder af 61 ser tilbage på en rallykarriere, der spænder over omkring fire årtier, registrerede i alt otte dage i spidsen med Lucas Cruz på de tolv etaper.
Mattias Ekström/Emil Bergkvist.
(Foto: Audi Sport)
De to andre Audi-mandskaber leverede også tidligt i løbet en stærk præstation. Svenskerne Mattias Ekström/Emil Bergkvist vandt prologen i begyndelsen og havde inden hviledagen halvvejs i løbet kørt sig frem til andenpladsen bag Sainz/Cruz. En defekt på bagakslen på syvende etape kostede dem dog alle deres chancer, og de sluttede løbet som nr. 32. Stéphane Peterhansel, rekordindehaver med 14 Dakar-sejre, lå på sjettepladsen kort før hviledagen efter sin 50. etapesejr i bilen og sin 83. etapesejr i alt. En defekt i hydrauliksystemet kastede ham og hans franske landsmand Edouard Boulanger langt tilbage i løbet.
Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger.
(Foto: Audi Sport)
Audi Sport har ladet den højeffektive Audi RS Q e-tron modne, så den har været i stand til at vinde i løbet af kun tre år. Under teknisk ledelse af Dr. Leonardo Pascali satte Audi Sport den næste historiske milepæl med den innovative drivlinje: Efter at firehjulstrækket quattro ændrede rally for altid i 1980'erne og efterfølgende vandt sejre og titler i massevis på banen, demonstrerede Audi stor innovativ styrke på Le Mans. Den effektive TFSI-drivlinje, det elektrificerede e-tron quattro-firehjulstræk og individuelle teknologier som LED-matrixlyset og Audi laserlyset står for en høj grad af innovativ styrke og "Vorsprung durch Technik". Audis første fuldelektriske racerbil fik derefter sin debut i Formel E, før mærket tog de ekstreme udfordringer i Dakar Rally op og med succes gennemførte den som den første producent med en elektrisk drivlinje.
Team Audi Sport.
(Foto: Audi Sport)
Se alle Dakar resultater på dakar.com/en/rankings
Audi Danmark