Rally Monte-Carlo Historique   05/02/24

Endnu en varm dag i Alperne
Danskere undgik ulykke med civil bilist, men måtte udgå
Med søndagssol og temperaturer på op til 15 grader måtte de danske mandskaber i Team Fynske Bank Danmark kigge langt efter den sne og is, de havde håbet på i bjergene i Ardeche-regionen. Som resultat af de lette veje er der kun få sekunder mellem de 100 bedste i årets udgave af Rallye Monte-Carlo Historique.


Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Strib fortsætter de gode takter i bjergene og er fortsat bedste danskere som nr. 15 i deres Fiat 128 Coupé.
(Foto: Mogens Reidl)

Bedste danske mandskab ved etapemålet i Valence ved Rhônefloden er fortsat Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart i en Fiat 128 Coupé fra 1972. De har haft endnu en problemfri dag og er fortsat nummer 15 ud af de tilbageværende 218 mandskaber. De er 36 sekunder efter løbets førende, belgierne Decremer og Hugo i Opel Ascona 400.


Mekanikerne Niels Erik Jørgensen og Søren Tangaa servicerer motor og rally crew, mens Arne Pagh og Lars Hindsgaul nyder en pause.
(Foto: Privat)

Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og hans far Otto Kristensen fra Tune kører også med stor præcision og er rykket frem fra nr. 21 til nr. 17 i løbet. De er kun 7 sekunder efter Hindsgaul og Pagh.


Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og tidligere vinder af løbet Otto Kristensen fra Tune ses her på vej op ad SS 6 i deres Lancia Fulvia HF 1.3. De har kørt sig frem fra nr. 21 til nr. 17.
(Foto: Mogens Reidl)

Lancia-mandskabet Hans Kolby Hansen, Skodsborg, og Jan Østergaard, Juelsminde, har haft kalibreringsproblemer med deres triptæller under hele løbet. ”Vi er konstant en lille smule for sent, men vi er ikke sikre på, hvor fejlen ligger. Lad os se, hvordan det går i morgen,” sagde Jan Østergaard efter dagens etape. De er 65.


Den tidligere danmarksmester i rally Hans Kolby Hansen fra Skodsborg og Jan Østergaard fra Juelsminde runder et skarpt hårnålesving i deres Lancia Fulvia HF 1.6. De er faldet to pladser tilbage fra nr. 63 til 65.
(Foto: Mogens Reidl)

Michael Kristiansen og Michael Andersen i Ford Escort RS 2000 havde knækket koden til at køre med præcis rette hastighed, da en modgående bilist på SS 6 kom over i deres vejbane. ”For ikke at ramme bilisten måtte vi foretage en undvigemanøvre og køre ud i siden af vejen, hvor vi ramte et træ,” fortæller Michael Andersen. ”Og løbet sluttede lige der.” Den modkørende bilist fortsatte uanfægtet uden at standse.


Michael Kristiansen fra Greve og Michael Andersen fra Tune var godt kørende i deres Ford Escort RS 2000, da en modkørende tvang dem til at køre af vejen, så de ramte et træ og måtte udgå.
(Foto: Mogens Reidl)

Debutanterne Henning Nielsen og Jørgen O. Pedersen måtte allerede udgå lørdag med et defekt forhjulsleje på deres Triumph Vitesse. ”Vi tager det helt roligt. Man kan ikke vinde hver gang. Forhjulslejet var ellers helt nyt, men måske blev det for varmt under de mange nedbremsninger i bjergene,” konstaterede en fattet Henning Nielsen.


Henning Nielsen fra Tureby må opgive at reparere et defekt hjulleje, mens codriver Jørgen O. Pedersen fra Odden Havneby kigger mod den synkende sol. Deres Rallye Monte-Carlo Historique er slut.
(Foto: Privat)

Brødrene Arne og Bent Fasberg var kommet fint fra start, men havde søndag problemer med startermotoren og en helt ny karburator. ”Det kostede os en del tid, men vi var heldige at låne overdelen af en karburator fra Henning Nielsen og Jørgen O. Pedersen, som var udgået. Nu skal vi have startermotoren til at virke,” mente Bent Fasberg ved etapemålet i Valence. De er nr. 71.


Brødrene Arne og Bent Fasberg fra Karlslunde og Tune har vist gode takter i deres tredje ”Monte” med deres Hillman Sunbeam Avenger, men har været drillet af tekniske problemer.
(Foto: Mogens Reidl)

Tage Gejl fra Silkeborg og hans irske førstekører Paul O’Kane er sluppet fri af deres tekniske problemer og er rykket frem fra nr. 129 til nr. 110 med deres Porsche Carrera.


Tage Gejl fra Silkeborg (billedet) og hans irske driver Paul O’Kane har overvundet deres tekniske problemer og kørt deres Porsche Carrera 3.0 fra 1976 op fra nr. 129 til nr. 110.
(Foto: Privat)

Chris Larsen og Toni Hansen deltager i turistløbet med deres Lotus Europa og kører ikke specialetaperne. Deres løb sluttede søndag.


Chris Larsen fra Horsens har gennemført turistløbet Anniversary Monte 100 Touristique sin Lotus Europa fra 1974. Sammen med codriver Toni Hansen kan han nu slappe af.
(Foto: Privat)

Mandag byder Rallye Monte-Carlo Historique på fire skrappe specialetaper i bjergene øst for Valence. Tirsdag går det mod Monaco igen.


Lars Hindsgaul udveksler informationer med Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen i en kort pause søndag.
(Foto: Privat)

Se alle placeringer her:
https://rallyliveresults.com/historique/?stage=8

» Læs mere om de otte danske hold og om årets Rallye Monte-Carlo Historique


Codriver Jan Østergaard, Juelsminde, nyder en kort pause i en af feltets flottest præparerede biler, Hans Kolby Hansens Lancia Fulvia HF.


Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 07/02/24 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk