Udsigten til det bedste resultat nogensinde for racerbilen Peugeot 9X8 forsvandt på sidste omgang af den 10 timer lange VM-premiere i Qatar.
(Foto: Team Peugeot TotalEnergies)
Årets første VM-løb i Qatar lørdag lignede en overlegen start på 2024-udgaven af FIA World Endurance Championship for Team Peugeot TotalEnergies. Efter at have startet fra en sjetteplads kæmpede Mikkel Jensen, Nico Müller og Jean-Éric Vergne sig gennem det 10 timer lange løb uden at afvige fra top-tre i Hypercar-klassen, og mod slutningen af ræset var udsigterne til en andenplads helt reelle.
(Foto: Team Peugeot TotalEnergies)
Drømmen om det bedste resultat siden mærkets comeback i VM-serien forsvandt imidlertid på omgang 334 ud af 335, hvor Vergne oplevede at tabe motorkræfter og på den efterfølgende – sidste – omgang måtte se konkurrenterne stryge forbi. Franskmanden formåede dog at få kørt holdets Peugeot 9X8 over målstregen på en syvendeplads – men da dette udelukkende skete ved brug af racerbilens elektriske kræfter, blev trekløveret efterfølgende diskvalificeret fra løbet.
(Foto: Team Peugeot TotalEnergies)
“Jeg er tom for ord. Jeg synes, vi gjorde det rigtig godt denne weekend, og vi kan være stolte over vores indsats. Vi stiller op til sæsonpremieren i det største Hypercar-felt nogensinde med 19 biler, vi kæmper os hurtigt frem til en andenplads og kører resten af løbet uden at bevæge os udenfor podierne. Nico (Müller, red.) leverede suverænt under starten, Jean-Éric (Vergne, red.) blev jagtet til sidst, men havde alt under kontrol,” lyder det fra Mikkel Jensen.
(Foto: Team Peugeot TotalEnergies)
“At vi mister det hele næsten på målstregen, skyldes desværre et problem med tankningen under vores sidste pitstop. Det er bestemt noget, vi skal have kigget på, for det må bare ikke ske. Det er en hård én at sluge, ikke bare for os kørere, men for hele holdet, som har kæmpet så hårdt for at være klar til sæsonpremieren. Men vi kommer igen.”
(Foto: Team Peugeot TotalEnergies)
Mens løbet i Qatar blev det sidste for fabriksholdets Peugeot 9X8 Hypercar i dens nuværende og ’vingeløse’ design, venter der sig en ny version af racerbilen, som bliver taget i brug til anden afdeling af FIA World Endurance Championship den 19.-21. april på italienske Imola.
(Foto: Team Peugeot TotalEnergies)
Inden da skal Mikkel Jensen i aktion i det amerikanske sportsvognsmesterskab, IMSA WeatherTech Sportscar Championship, når det legendariske 12-timersløb på Sebring International Raceway finder sted den 13.-16. marts. Her stilleren danskeren op for franske TDS Racing i LMP2-klassen.
Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Mikkel JensenLosail Circuit02/03/24 - Losail Circuit - FIA WEC - FIA VM |