Den danske Peugeot TotalEnergies Hypercar-reservekører udgik fra førstepladsen i anden afdeling af European Le Mans Series på Circuit Paul Ricard i Sydfrankrig.
(Foto: Twenty-one Creation)
Efter den overlegne sejr i årets første afdeling, som blev kørt på F1-banen i Barcelona, var forventningerne høje til COOL Racing og trioen bestående af Malthe Jakobsen, Lorenzo Fluxa og Ritomo Miyata. I træningerne satte de da også streg under potentialet ved at være hurtigste team på banen.
I tidtagningen gik det ikke helt så storslået, da Malthe måtte nøjes med en sjetteplads efter et eksperiment med bilens opsætning ikke gav det ønskede resultat. Dermed måtte Malthe og hans to medkørere - præcis som i Barcelona - køre sig frem gennem det stærke LMP2-felt i løbet af de fire timer.
(Foto: Twenty-one Creation)
Det lykkedes også at få bilen frem i front, takket være stærke stints fra både Fluxa og Miyata, som sørgede for at Malthe som sidste mand kunne sætte sig bag rattet af bilen på førstepladsen.
- Vores strategi virkede perfekt og de to andre fik presset bilen godt frem i feltet, så det var egentlig ret komfortabelt at komme i bilen. Jeg øgede forspringet og følte at der var et kæmpe overskud, så det var virkelig bare at cruise bilen til mål, siger Malthe Jakobsen, der brutalt blev revet tilbage til en barsk virkelighed:
- Pludselig forsvandt det andet gear, så jeg var godt klar over at det ikke var helt godt, fortæller Malthe, som trods defekten holdt dampen oppe, selvom det var udfordrende:
- Det er lidt bøvlet at skifte fra første til tredje gear med en sekventiel racergearkasse, så det kostede tid, men ikke mere end at vi stadigvæk kunne vinde. Det varede så i fem omgange, for der eksploderede gearkassen med et brag, fortæller Malthe Jakobsen, der ikke havde andre valg, end at holde ind til siden og acceptere nederlaget.
(Foto: Twenty-one Creation)
På grund af de tabte point er Malthe og COOL Racing’s #37-racer nu på en delt tredjeplads i mesterskabet, og selvom det er ærgerligt, ser den thy’ske racerkører roligt på situationen:
- Uheld sker, og nu gælder det bare om at se fremad. Vi er stadigvæk godt med i mesterskabet, og der er fire løb endnu, så vores fokus er på at fortsætte de gode forberedelser, så vi står stærkt i de kommende løb, siger Malthe Jakobsen, der nu kan rette alt sit fokus på årets 24 timers-løb på Le Mans, der køres om en måneds tid.
Om Malthe Jakobsen
Officiel reservekører for Team Peugeot TotalEnergies i FIA World Endurance Championship. Deltager i European Le Mans Series og årets 24 timers Le Mans med COOL Racing i LMP2-klassen.
Vandt i 2022 European Le Mans Series i LMP3-klassen og fik i 2023 debut på Le Mans som den yngste dansker nogensinde i en alder af 19 år - her sluttede han i øvrigt på andenpladsen i LMP2 Pro/AM-klassen. Senest vandt Malthe Jakobsen også Asian Le Mans Series 2023/24-mesterskabet med det amerikanske team, Crowdstrike Racing.
Malthe er af internationale motorsportsmedier udnævnt til et af de absolut største motorsportstalenter i sin generation og spås en lang og succesfuld karriere i enduranceracing.
Jakobsen Motorsport
Kim Gripping Læs mere om: Malthe JakobsenPaul Ricard05/05/24 - Paul Ricard - ELMS |