FIA WEC   13/07/24

WEC midtvejs
World Endurance ChampionshipEfter Le Mans har WEC nået halvvejsmærket for sæson 2024. I det måske stærkeste felt nogensinde i langdistance-racing er en del uændret i forhold til sidste år, men der er så sandelig også meget der ikke er. I 2023 genvandt Toyota forholdsvis nemt VM. Kun Ferrari kunne lejlighedsvis byde japanerne op til dans, mens andre, især Porsche, så ud til at underpræstere ganske meget.

Men sådan er det ikke længere, nu udkæmpes titelkampen mellem tre jævnbyrdige parter. Toyota, Ferrari og Porsche har alle vundet løb i år, og sidstnævnte er i spidsen for VM. Dette indikerer at Ferrari, og især Porsche, har forbedret sig markant. Også Cadillac er sædvanligvis at finde med i kampen om podieplaceringer.

Men hvordan kan det lade sig gøre med et særdeles restriktivt teknisk reglement, der i modsætning til Formel 1 ikke tillader løbende ”upgrades”? Svaret skal primært findes i et enkelt ord: software. Mens det ikke er tilladt uden videre at introducere ny, må man finpudse det homologerede elektronik, og det er det der er sket hos Porsche.

Selve model 963 er i princippet uændret fra 23’, men takket være optimering af bilens motorstyring etc. er bilen nu ofte den hurtigste i feltet, og har vundet to af de fire kørte løb. En anden faktor er det berømte ”sorte guld”. Både Ferrari, Porsche og Cadillac har nu et års erfaring i Hypercar, og derfor også en væsentlig større forståelse af dækkene.

Hvert team har fem ”Jokere” der kan anvendes til forbedringer indenfor en bils homologerings-periode, men indtil videre er det kun Peugeot og senest Ferrari der har gjort brug af en sådan, der i øvrigt skal godkendes på forhånd af FIA. Men de øvrige biler i Hypercar forventes at tage deres jokere i brug i de kommende år. Endelig indfører FIA til andet halvår et nyt system til beregning af Balance of Performance (BoP); et såkaldt ”to-trins BoP”. Tiden må vise om det ændrer på styrkeforholdet.

Hvordan ser det så ud inden anden halvdel af mesterskabet? Læs gennemgangen af de enkelte teams på https://bbn-consult.dk/wec-midtvejs/

Løbet i Brasilien kan følges Live på Eurosport 2 og MAX, med start søndag kl. 16. Læs optakten til løbet på Eurosport.dk

Bo Baltzer Nielsen
BBN Consult


Læs mere om:
  • Interlagos
  • 14/07/24 - Interlagos - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto