Søn og far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen fra Charlottenlund og Tune vandt i deres Lancia Fulvia 1.3 fra 1968 weekendens Oresund Rally på landevejene omkring Sorø. I vinter var de med en 9. plads bedste danske hold i Rallye Monte-Carlo Historique, og nu hoppede de ind i et løb til det danske mesterskab i pålidelighedsrally, som de vandt med en klar margin. Monte-Carlo eller Sorø: Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen rydder præmiebordet, hvor de end stiller op. (Foto: Michael Eisenberg)
Nr. 2 blev de regerende mestre Niels Erik Jørgensen fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart i en Honda Civic CRX fra 1986 tæt fulgt af Finn Kristensen fra Silkeborg og Erik Rasmussen fra Ry i en Ford Escort Mexico fra 1973.
Med en andenplads i Oresund Rally bragte Niels Erik Jørgensen og Arne Pagh sig et skridt nærmere på at genvinde mesterskabet i Expertklassen i deres Honda Civic CRX. (Foto: Morten Dam)
Finn Kristensen og Erik Rasmussen har tidligere vundet Oresund Rally i deres Ford Escort Mexico. I år måtte de nøjes med en tredjeplads. (Foto: Michael Eisenberg)
De tre bedste mandskaber kørte i Expertklassen, hvor det er tilladt at benytte moderne, digitale instrumenter. I Eliteklassen, hvor deltagerne skal benytte tidstypiske, analoge måleinstrumenter, sejrede den lokale kører Lars Hjorth fra Dianalund med søn Simon Hjorth fra Middelfart som codriver i en Triumph TR4A fra 1966. Hermed er de mestre i Eliteklassen, selv om der resterer endnu et løb.
Med deres klassesejr i Oresund Rally blev Lars Hjorth og Simon Hjorth danmarksmestre i Eliteklassen med deres Triumph TR4A. (Foto: Morten Dam)
Oresund Rally er for biler, der er mere end 35 år gamle, og deltagerne skal dels køre ad rette vej, dels overholde en given gennemsnitshastighed så præcist som muligt. Efter 211 kilometer på små landeveje nord og syd for Sorø var der blandt deltagerne stor tilfredshed med et veltilrettelagt, fejlfrit løb, der bød på store udfordringer.
Et fint samarbejde mellem kører og codriver skabte grundlaget for Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensens sejr i Oresund Rally med deres Lancia Fulvia. (Foto: Michael Eisenberg)
Arrangørerne fra Dansk Rally Club havde arrangeret udstilling af 12 rallybiler, der repræsenterede perioden fra 1970 til 1990, hvilket skabte stor tilskuertilstrømning til løbet.
En særudstilling med 12 rallybiler fra perioden 1970-90 kaldte mange tilskuere til Oresund Rally. (Foto: Michael Eisenberg)
Noter:
Se alle resultater fra Oresund Rally her
Se alt om Oresund Rally her:
https://www.danskrallyclub.dk/ og klik så på Oresund Rally på menubjælken
Hvad er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsrally for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).
Oresund Rally er organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA (Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.
SONAX DASU Classic er det officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.
Michael Eisenberg
Læs mere om: 24/08/24 - Oresund Rally |