En tur i pitten lyder måske ikke så interessant, men når det drejer sig om en tur i en Formel 3000 pit, er det ganske anderledes. En tur i pitten - ja tak.
Muligheden bød sig på en tur til i Spanien hvor det primære formål var at se det spanske Formel 1 Grand Prix.
Arrangørerne havde åbnet mulighed for at se Formel 1 pitlane, men det var faktisk lidt af en skuffelse da det faktisk kun var 4 - 5 teams som havde åbnet garageportene. Men da det i stedet blev muligt at komme en tur om bag de prominente kørere og teams, og i stedet at se Formel 3000 garagerne - eller rettere teltene, var svaret straks ja tak. Og hvad sker der så sådan et sted? Der sker det som sker i alle teams lige før et løb, nemlig masser af forberedelser. Fokus for undertegnedes interesse var selvfølgelig Team Den Blå Avis som har Nicolas Kiesa som den ene af kørerne.
Team Den Blå Avis. (Foto: Motorsporten.dk)
Uheldigvis var Nicolas Kiesa ikke synlig da besøget blev aflagt. Men der var masser af travlhed i teltet hvor racerne blev forberedt og klargjort til dagens race. Specielt på teamkollegaen Gieblers racer som skulle have skiftet motoren pga. en defekt fra træningen. Men også Kiesas racer blev der arbejdet på. Formel 3000 racerne er ændret lidt i forhold til tidligere. Udover det designmæssige, så har man ændret nogle af specifikationerne. Eksempelvis er omdrejningstallet hævet til 9000 omdr/min. Ligeledes er de to udstødningsrør fra V8 motoren nu samlet i et afgangsrør. Det giver en helt anden lyd. Den noget tunge lyd fra tidligere er næsten væk, og nu lyder racerne mere som en Formel 1 da al udstødning nu kommer ud af samme rør. Det sammen med de flere omdrejninger har gjort racerne noget sjovere at høre på også. Rent omdrejningsmæssigt er der stadig langt op til Formel 1 bilerne, men det skyldes for en stor del reglementet om anvendelse af omdrejningsbegrænser.
Jordan's junior team. (Foto: Motorsporten.dk)
Ved rundgangen i pittet hos de forskellige teams der er repræsenteret i Formel 3000, kunne man se hvordan de klargjorde bilerne. Nogle var optaget af at klargøre hjulene, andre stod og justerede bilens elektronik i det omfang der nu kan lade sig gøre i det ret restriktive reglement. Vingerne blev justeret, dæktryk ændret, affjedringen justeret, campervinkler rettet - alt hvad der var nødvendigt at ændre på bilerne før dagens race for at de kan yde det optimale, blev gjort. Og selvfølgelig er der forskellig opfattelse af hvordan en bil skal sættes op. Én kører vil have det på én måde, en anden kører på en anden måde. Derfor har hver kører et team af teknikere og mekanikere til bilen for at få bilen til at virke som ønsket. At det ikke altid virker eller effekten ikke er som ønsket, kunne man så se i dagens race. Som i al anden race er der mange faktorer der spiller ind. Lufttemperatur, asfalttemperatur, mange små men vigtige faktorer er afgørende for hvordan raceren opfører sig. Selvom Formel 3000 nok er en klasse eller to under Formel 1, så bliver der arbejdet virkeligt seriøst med tingene. Både for at teamet kan fremvise gode resultater for de nuværende eller kommende sponsorer, men også fordi kørerne i denne klasse gerne vil bruge klassen som et sidste trin inden Formel 1 eller måske CCWS serien i USA.
Nicolas Kiesa. (Foto: Motorsporten.dk)
Besøget i pittet hos Formel 3000 folket var yderst interessant. Bl.a. kunne man se flere af de mekaniske stumper der bruges. En kobling fylder næsten ingenting og vejer selvfølgelig heller ikke meget. Til gengæld er den ret dyr. Dette og mange andre interessante ting var synligt i pittet. Får man muligheden for at besøge et Formel 3000 pit, så sig ja tak. Selvom det "kun" er Formel 3000 så er der adskillige lighedspunkter med Formel 1. Der er ikke nogen grund til at tøve med at sige ja tak til sådan et tilbud. Dons
Læs mere om: Nicolas Kiesa |