Michael Christensen og holdkammeraterne australske Matt Campbell og franske Frederic Makowiecki kørte et stærkt løb, da årets sidste afdeling af VM for sportsvogne blev afviklet over 8 timer i Bahrain. Da trioens Porsche 963 hypercar kørte over målstregen lørdag aften dansk tid, havde Porschen mistet andenpladsen til Ferrari på sidste omgang, men efter løbet fik Ferrari en tidsstraf for at have anvendt for mange dæk og Christensens Porsche var tilbage på andenpladsen.
Michael Christensens Porsche startede fra syvende startposition i det 19 biler stærke hypercar felt. Starten var hård og hektisk og begge Porsche teamets biler mistede masser af placeringer, men som løbet skred frem fik Christensens bil kæmpet sig tilbage mod fronten.
Alle tre kørere på bilen var involveret i tætte kampe og kørte fantastiske stints og Porsche Penske Motorsport fik lavet den helt rigtige strategi og mod løbet afslutning så det ud til, at Christensens Porsche med startnummer 5 skulle sikre sig årets første sejr og dermed også sikre Porsche konstruktørernes VM.
Men et par safetycars i løbets afgørende fase faldt ud til Toyotas fordel og de kørte sig i front af løbet. Efter de 8 timer kørte Toyota først over stregen og vandt dermed konstruktørernes VM. Bagfra kom Ferrari stormende og Matt Campbell kunne i Porschen ikke holde den bag sig på sidste omgang.
Efterfølgende viste det sig, at Ferrari havde anvendt for mange dæk - en vigtig faktor i sportsvognsracing - og de fik en tidsstraf på næsten 5 minutter, hvilket satte Christensen, Campbell og Makowiecki tilbage på andenpladsen. Michael Christensens holdkammerater i søsterbilen med startnummer 6, Estre, Lotterer og Vanthoor, vandt VM titlen for kørere.
"Jeg er desværre mest af alt frustreret over, at vi ikke vandt. Vi kørte vores stærkeste løb i år og vi kunne have taget sejren, men de sidste safetycars kostede os tid til Toyota" fortæller Michael Christensen fra Bahrain. "Selvfølgelig dejligt, at Ferrari fik tidsstraf og vi beholdt vores andenplads, men lige nu er det en ringe trøst, når man føler man skulle have vundet.
Vi kom ikke godt fra start og faldt ned i feltet, men vi kom godt igen ved at køre tidligt i pit og lave et undercut på mange af vores konkurrenter. Vi vidste, vi havde farten til at være med helt fremme, så det var det rigtige valg, selvom det betød, at vi undervejs i løbet skulle spare benzin, for ikke at få et ekstra pitstop. Men det var det rigtige valg og vi eksekverede virkelig godt, men til sidst kom Toyota desværre tilbage.
Vi kæmpede med dækkene mod slutningen og Matt (Campbell - red.) kunne ikke kæmpe mod Ferrari, men det viste sig, at de havde brugt for mange dæk, så det gav os en god forklaring på deres fart. Toyota var hurtigere, men var det hele faldet rigtigt ud, så kunne vi have vundet. Det positive er, at vi leverede et godt stykke arbejde og viste hvad vi kunne. Lige nu ville jeg bare gerne have taget sejren, men når det kommer lidt på afstand, så er jeg sikker på, at vi nok skal være glade for vores andenplads, når man tager starten af løbet og vores efterfølgende præstation i betragtning".
Michael Christensen fortsætter i næste år for Porsche Penske Motorsport i FIA WEC. Porsche har skåret antallet af faste VM-kørere ned fra seks til fire, men Michael Christensen fortsætter i Porsche #5 med Julien Andlauer som ny makker.
Michael Christensen Press
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenSakhir02/11/24 - Sakhir - FIA WEC - FIA VM |