Formel 1   31/07/03

Tysklands GP - preview Top 3
Med 5 GP'er tilbage er spændingen steget. Kun 23 points skiller de 3 førende teams i VM-stillingen. Og kun 20 points skiller de 5 forreste kørere. Spændingen er dejlig tæt.

Måske takket være den nye kvalifikationsform og ikke mindst at Williams og McLaren i år har taget mange points fra Ferrari, er spændingen blevet stor. Og da de er gode til også at tage points fra hinanden indbyrdes, gør det at spændingen også på den måde er intakt.

Ferrari:
Hos Ferrari har man ihærdigt arbejdet videre med at gøre bilen hurtigere og bedre. Det er selvfølgelig sket i samarbejde med Bridgestone. Dækkene er i dag af større betydning end nogensinde før, derfor skal det bare fungere optimalt. De tre første løb i sæsonen fik andre sejrherrer end Michael Schumacher. Han tog så selv de næste tre på stribe. Så fulgte der igen tre løb uden sejre til Michael Schumacher. Begynder han at vinde igen? Ren og skær spekulation men muligheden foreligger. Onde ryster antyder at Michael Schumacher bevidst har holdt lidt igen for at skabe spænding og også for at få lillebror Ralf med tættere på i kapløbet om mesterskabet. Det bliver nok aldrig afklaret. Hockenheim er en af de baner hvor der ikke bliver testet. Der er derfor kun data fra sidste års løb at arbejde ud fra. Sidste år var første gang man kørte på den ombyggede bane. Det har medført at man skal køre med et andet setup. Man kan nu køre med mere downforce hvilket giver fordele i Stadionsektionen. Nogle af overhalingsmulighederne er forsvundet, et par enkelte nye er dukket op i stedet. Ferrari teamet er i hvert fald meget fortrøstningsfulde inden det gør løs.

Williams:
Hos Williams er optimismen helt i top, især efter at man faktisk fik et bedre resultat med fra Silverstone end forventet. De to kørere er nu næsten á point med Montoya 2 points foran Ralf Schumacher. De to køreres flotte resultater hidtil i denne sæson har bragt Williams op på andenpladsen i konstruktørernes mesterskab. Kørerne er placeret på henholdsvis tredje og fjerdepladsen. Teamet har selvfølgelig været fokuseret på Hockenheim de seneste par uger. Data fra sidste år er blevet studeret, og bl.a. har man bemærket at dækkene bliver slidt temmelig meget, så valg af dæk skal studeres ganske nøje i samarbejde med Michelin. Derudover har Williams nogle nye aerodynamiske dele klar til bilen. Vejgrebet bliver af stor betydning. Erfaringerne fra sidste år går i retning af mere downforce nu hvor de lange lige stræk er væk. Williams har altid klaret sig godt på Hockenheim, og det håber man selvfølgelig på er noget der forsætter.

McLaren:
McLaren med Kimi Raikkonen i spidsen lagde ud som lyn og torden i starten af sæsonen, men siden er det blevet til knap så meget. Problemerne med MP4-18 har ikke gjort presset mindre på teamet. Sideløbende er dog forsat blevet udviklet på MP4-17D som stadig er yderst konkurrencedygtig. Der har dog været lidt problemer med holdbarheden, bl.a. har bremserne på specielt Raikkonens bil ikke altid været optimale. Kimi Raikkonen har dog alligevel formået at holde fast på sin foreløbige andenplads i mesterskabet. På trods af de seneste problemer, så er optimismen stadig i behold i teamet. Man forventet at man på Hockenheim igen kan klare at køre et topresultat hjem. Kimi Raikkonen som kun er 7 points efter Michael Schumacher har mest at kæmpe for. At han kan køre på Hockenheim blev bevist sidste år da han havde en flot duel med Montoya. David Coulthard har noget at kæmpe for, men det er noget som bliver gemt til hvad der måtte komme i Silly Season. David Coulthard er i hvert fald klar til igen at tage udfordringen op. Han er godt klar over der hvor der halter - som han ser det - er i kvalifikationen. Han erkender at han ikke altid gør det godt nok, og det gør ud over selve løbet for ham. At han kan overhale så man på Silverstone hvor han lavede en af de se-værdige overhalinger. Hockenheim er om end ikke på samme måde som før, stadig en bane der kan være hård ved bilerne. Den er stadig en af de hurtigste, så der kræves en god holdbarhed i alle vitale komponenter. Det er noget som McLaren har arbejdet med hjemme i Woking forud for det tyske Grand Prix.

Dons


Læs mere om:
  • 03/08/03 - Hockenheim - Formel 1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk