Formel 1   05/08/03

Tysklands GP - Set og sket
Det tyske GP oplevede en anden spænding end det engelske. Hvor det i det engelske GP blev kørt race hele vejen igennem, blev det tyske GP i et vist omfang afgjort af et stort uheld.

Uheldet ved starten blev til en stor del afgørende for det videre forløb af søndagens tyske GP. De eneste der ifølge kvalifikationen rigtigt kunne matche Montoya, blev faktisk sendt ud ved uheldet. Ralf Schumacher, Barrichello og Raikkonen - samt flere andre - blev ofre for konsekvensen af sammenstødet. Derefter var der frit løb for Montoya. Men undervejs var der flere herlige dueller, og så var Nicolas Kiesa med i sit første Formel 1 GP nogensinde.

BAR:
Jenson Button slap uskadt igennem uheldet ved starten, og kørte sig flot op på ottendepladsen og ét point. Jacques Villeneuve blev ramt af Justin Wilson og måtte i pit for at få tjekket baghjulsophænget. Han kom dog igen og fuldførte løbet men udenfor pointene. BAR var efter omstændighederne tilfredse med resultatet. Button havde undervejs problemer med en sensor i differentialet, som hæmmede hans kørsel, men igen point til den unge englænder.

Ferrari:
Barrichello blev mast ved starten af Ralf Schumacher og Kimi Raikkonen og så var det slut. Michael Schumacher blev ramt af en punktering kun tre omgange før mål, og så blev hans placering som nr. 2 omsat til en placering som nr. 7. Desværre for ham skete punkteringen lige efter at han havde passeret pittet, så han måtte køre næsten en omgang med fladt venstre baghjul. Skuffende for alle i teamet som havde håbet på et bedre resultat for begge kørere i weekenden.

Jaguar:
Justin Wilson ramte eller blev ramt af Jacques Villeneuve ved starten. Det tvang ham i pit for at få repareret forhjulsophænget i venstre side. Han kom dog på banen igen, men måtte senere i løbet udgå med gearkasseproblemer. Mark Webber undslap uheldet og var oppe på femtepladsen, men derefter gik det langsomt ned ad bakke. Han klagede efter løbet over en dårlig balance i bilen. Helt skidt gik det da han ville overhale Jenson Button. Mark Webber oversatsede og endte ude i sandet op ad dækmuren. Slut for ham. Der blev lidt at arbejde med hjemme i England for teamet.

Jordan:
Endnu en meget dårlig weekend for Jordan teamet. Ralph Firman opdagede alt alt for sent at de forankørende bremsede ved starten pga. hvad der skete længere fremme. Han kørte ind bag i Frentzen og da Justin Wilson ramte ham i siden, var det helt slut. Fisichella havde enorme problemer med bilen. Han beskrev det selv sådan efter løbet: "Dækkene, bilen, elektronikken, overophedet motor - alt gik galt."
Fisichella udgik to omgange før mål, langt bagefter alle andre, også Kiesa.

McLaren:
En blandet fornøjelse. Det er vist det der bedst dækker McLarens oplevelser af det tyske GP. Kimi Raikkonen var part i det massive uheld ved starten af GP'et, hvorimod David Coulthard med en dårligere startplacering fik kørt sig igennem løbet på en to-stopsstrategi og sluttede på andenpladsen og dermed også podiet. Momentvis så vi DC køre ganske godt, men lod dog de andre om at lave fejlene, og slog så til da det virkelig gjaldt. Andenpladsen fik han dog næsten foræret da Michael Schumacher punkterede kort før mål.

Minardi:
Det handler selvfølgelig om Nicolas Kiesa og hans debut i Formel 1. Men først Jos Verstappen. Han bremsede så meget at han flatspottede forhjulene. Han kørte i pit men fik kun benzin på. Bilen var derfor fyldt med vibrationer indtil det planlagte pitstop. Senere fik han problemer med gearskiftet og til sidst måtte han udgå med hydrauliske problemer. Nicolas Kiesa lagde meget forsigtigt ud, men klarede sig helskindet igennem hans debut. Han havde problemer med dækkene som faktisk kun var gode de første få omgange af hvert stint. Det gav problemer med overstyring af bilen. Paul Stoddart var efter løbet fuld af lovord over Kiesas debut og han mente at Kiesa håndterede situationen helt rigtigt og professionelt. Også ord som andre tæt på begivenhederne bruger om Kiesas optræden i denne weekend.

Renault:
Renault som team at betragte var den store sejrherre. Trulli og Alonso på henholdsvis tredje og fjerdepladsen. Men det holdt hårdt. Trulli måtte en tur omkring banens hospital efter at han fik præmien på podiet. Det var dog kun et sikkerhedstjek eftersom at han var totalt udbrændt efter løbet. Men af hensyn til hans tilstand var det nødvendigt. Han blev dog hurtigt "løsladt" igen. Det var et løb der passede Renault'erne. Dog kunne de efter en flot start ikke holde Michael Schumacher og David Coulthard tilbage i den sidste fase. At Michael Schumacher så blev ramt af en punktering få omgange før slut er ingen af dem kede af. Det betød nemlig at Trulli kom på podiet for kun anden gang i hans karriere og første gang for Renault. Alonso lavede lige et kiks undervejs men fik kørt sig tilbage i sin rytme igen. Renault'erne gjorde det i det hele taget rigtigt flot på den steghede Hockenheim bane.

Sauber:
Igen en skuffelse for Sauber. Frentzen ude efter den store kollision ved starten, mens Heidfeld gjorde hvad han kunne i en bil som ikke fungerer rigtigt. Bl.a. oplevede han lidt problemer med bremserne som gjorde at han måtte bremse før end normalt. Det koster meget tid på hver omgang, hvilket man så også kan læse i resultatet.

Toyota:
Hos Toyota fik man to store ønsker opfyldt. Det første var at få begge biler i mål. Det andet var at begge biler kom i mål på pointgivende placeringer. Panis på femtepladsen og da Matta på sjettepladsen. Det giver en hårdt tiltrængt opmuntring til hele teamet. Nu er teamet rykket fra niende til sjettepladsen i konstruktørernes mesterskab. Nu gælder det "blot" om at kunne lave tilsvarende forbedringer og resultater i de resterende GP'er i sæsonen.

Williams:
Williams dominerede stort set hele weekenden. Det gjaldt også i GP'et hvor Montoya førte fra start til mål. Dog manglede Ralf Schumacher at være med i racet og nok også i toppen. Han var stærkt involveret i den store kollision ved starten af GP'et. Han fik ødelagt sidepod'en og måtte udgå. Den ene køler var ødelagt og også bunden af bilen havde fået skader. Teamet var dog tilfredse alligevel fordi man fik en bil ind som nr. 1. Montoya er nu nr. 2 i mesterskabet og teamet er også nr. 2 hos konstruktørerne.

Spændingen er tæt i begge mesterskaber. Kun 9 points skiller top 3. og hos konstruktørerne er det næsten tilsvarende. Der er forskellen kun 17 point i top 3. Dejlig og spændende kamp i begge mesterskaber. Nu er der 3 ugers sommerpause inden det næste GP som køres i Ungarn på Hungaroring.

Dons


Læs mere om:
  • 03/08/03 - Hockenheim - Formel 1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk