Mika Häkkinen
Der kan skrives meget om den finske kørers karriere. Efter en lang periode i Formel 1 uden et egentlig gennembrud, blev det til to VM-titler i 1998 og 1999. Han toppede til tiden og hentede ganske fortjent de to titler. Men karrieren har bestemt budt på op- og nedture. I de yngre klasser, helt ned til gokarttiden, viste finnen sig at være utrolig hurtig, og duellerede med den tids helt store ungdomsstjerner i Michael Schumacher og Tom Kristensen. I 1991 kom til Formel 1 med Lotus, som på det tidspunkt ikke tilhørte toppen af klassen længere. Det blev til to sæsoner i lære mens han var tilknyttet McLaren som testkører. I 1993 åbnede chancen for at komme til McLaren som erstatning for Michael Andretti der viste sig ikke at være stærk nok til Formel 1. Det blev starten på et langt samarbejde. På kant med døden Den største nedtur for den finske kører skete i træningen til det australske Grand Prix i 1995 i Adelaide. En fejl i dækket sendte finnen i dækmuren på et sted hvor der køres igennem med fuld speeder. Sammenstødet var så alvorligt at Hakkinen var i koma i længere tid og svævede mellem liv og død. Alle frygtede at hans karriere var i fare og at han havde kørt for sidste gang. Men topmotiveret efter at komme tilbage til Formel 1, blev han fit nok til at begynde til sæsonstarten 1996. Et utroligt comeback - og det var som om finnen var en anden. I 1997 kom det endelige gennembrud da han i det meget kaotiske løb på Jerez hentede karrierens første sejr. Egentlig var det et stort højdepunkt i en ellers meget pauver sæson, hvor han så ud til at blive kørt helt til siden af David Coulthard der havde været McLarens bedste det år. Men herefter tog finnen taktstokken. De to Formel 1 VM-titler I 1998 - fra det første Grand Prix i Melbourne og frem, blev han McLarens nye nummer 1. McLaren var i det hele taget blevet det bedste team, og efter en duel med Michael Schumacher kunne finnen fortjent tage sin første VM-titel. Utroligt af en kører der blot få forinden ikke var levnet mange chancer. Året efter blev en ny duel med Eddie Irvine, der ikke burde have været så langt fremme i kampen om VM-titlen. Sæsonen vil nok mest af alt blive husket for det store pres der lå på ham for at genvinde titlen. Det katastrofale exit af det italienske Grand Prix på Monza er næsten gået over i historiebøgerne som legendarisk med den total sammenbrudte finne. Ikke fordi vi har set kørere tude over at være udgået - men det var noget helt andet man så fra den ellers så følelses-rolige og kølige finne. Presset var enormt på ham, og det begyndte at tære kraftigt på ham. Det var derfor en stor lettelse at han tog titlen på Suzuka - og det var helt fortjent i en sæson hvor rivalen Michael Schumacher var ude en stor del af sæsonen med et skadet ben. Året efter forsøgte han at tage sin trejde titel, men kunne i længde ikke matche Michael Schumacher og Ferrari. Egentlig virkede han tilfreds med igen at kunne tage rollen som udfordrer. Det års største oplevelse var at se ham på Spa-Francorchamps hvor han over flere omgange udsatte Michael Schumacher for et massivt pres, for siden at lave TV-overhalingen af tyskeren. Schumacher trak til venstre for at overhale den langsomtkørerende Ricardo Zonta i en BAR-racer, mens Hakkinen udnyttede lidt mere luft under BAR'en til at tage overhale Ferrari'en. En utrolig manøvre med over 340 km./t. På forlænget forældreorlov 2001 blev lidt af et retræte år for finnen - famlien kom til at betyde mere med fødslen af sønnen Hugo. McLaren gav ham en officiel orlov i 2002, men han vendte aldrig tilbage til Formel 1. Han valgte at stå af racet! Det blev herefter til en lang pause, kun afbrudt af et par få WRC rallies hvor han fik gjort lidt PR for sig selv og Mitsubishi. Indtil 2005 hvor han igen begyndte at få smag for at køre race igen. Forbindelserne til Mercedes var stadig intakte, og de stod klar til at give ham en racer i DTM. Og debutåret viste at viljen og evnerne ikke er forsvundet. Løbet på Spa-Francorchamps (der må være noget med den bane) var helt utroligt. I regnvejret og de blandede forhold var han helt i en klasse for sig. Derfor må han i 2006 påtage sig lidt af en favoritrolle, også i kampen om at etablere sig som Mercedes' bud på en mester. 'Den flyvende finne' kan stadig! Karriere
Kørerinfo
Mika Hakkinens karriere i billeder
Klasser
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||