Formel 1   28/08/06

Tyrkiets GP – Set og sket – Top 5
Det var lagt op til Ferrari dominans med begge biler i forreste startrække. Strategien var på plads, men M. Schumacher må være skuffet over udkommet.

Det Tyrkiske GP viste sig at blive lige så spændende som det var lagt op til. De som fulgte GP2 sprintløbet søndag formiddag havde i hvert fald fået den bedst mulige opvarmning til Formel 1 Grand Prixet søndag eftermiddag. Og egentligt blev det vel lige så spændende, men på en anden måde.

Renault – 160 points:
Renault fik vel det de kom efter. Alonso øgede sit forspring til M. Schumacher i den samlede stilling, og Fisichella fik også points. Men det eftertragtede team eller konstruktørmesterskab er nu i alvorligt fare. Ferrari fik 16 points med fra Tyrkiet, mens Renault må nøjes med 9 points. Det betyder at Ferrari nu kun er 2 points efter Renault i det mesterskab. Alonso slap med begge Ferrarier igennem første sving om end det var mere end almindelig tæt de 3 kørere imellem. Og så var heldet vel med Alonso. I SC perioden kørte begge Ferrarier ind på samme tid, og det er slet ikke smart. M. Schumacher måtte vente på at man fik gjort Massas bil færdig før han kunne komme til. Og den gave benyttede Alonso sig selvfølgelig af og fik på den måde andenpladsen foræret også selv om at M. Schumacher i den sidste del virkelig pressede på. Dog uden at få noget ud af det. Fisichella blev et af de store ofre for tumulten i første sving. Han blev skubbet rundt, mistede frontvingen og måtte i pit. Det satte ham håbløst tilbage, men fik sig dog langsomt men sikkert kørt sig op og sluttede løbet på sjettepladsen. Briatore var efter løbet ikke i tvivl om at det var hændelserne i løbet der gjorde muligt for Renault at få så godt et resultat med hjem. Pat Symonds havde fundet den helt store buket roser frem til Fisichella:
”Vi må ikke glemme at lykønske Fisichella, som kørte et fantastisk løb. Han kørte faktisk sig selv af (læs: spandt rundt. red) for ikke at kollidere med Alonso, hvilket var et flot sportsligt træk. Derefter kørte han sig flot op gennem feltet efter at have været i pit.”

Var det nu det at tv billederne viste? Døm selv.

Ferrari – 158 points:
I den officielle pressemeddelelse efter løbet fra Ferrari taler man ikke om at man har begået en fejl ved at tage begge biler ind samtidigt i forbindelse med SC perioden. Men det var vist tydeligt for enhver at man skulle have ladet den ene af bilerne forsætte. Ellers var det et flot race som Ferrari præsterede. Det lyser ud af Massa at han har fundet sig til rette i teamet og nu tør præstere. Resultatet så vi søndag. Faktisk førte han fra start til mål. At det så gik som det gik for M. Schumacher er ikke Massas skyld. Han gjorde for så vidt det han skulle. Strategien med at begge biler skulle pitte samtidigt er totalt uforståeligt. Strategen tog alvorligt fejl denne gang. Trods denne fejl hentede Ferrari dog vigtige points ind på Renault i konstruktørmesterskabet. Hvis begge Ferrari biler havde sluttet løbet foran Alonso, så havde Ferrari været i front. Her går vi selvfølgelig ud fra at Ferrari sluttede som nr. 1 og 2. Men nu er der så ikke råd til flere fejl fra Ferraris side. Ikke hvis man både vil have konstruktør og kørernes mesterskab i år.

McLaren – 89 points:
Igen en skuffende weekend for McLaren teamet. 4 points blev udbyttet. Pedro de la Rosa kunne vel egentligt ikke få et bedre resultat ud af det Tyrkiske GP. Han starter som nr. 11 og slutter som nr. 5. Skuffelsen må være Raikkonens resultat. Raikkonen prøver at undgå Fisichella i første sving, men bliver så ramt af Speed. Herved punkter det ene bagdæk og Raikkonen må humpe i pit. Det tog ekstra lang tid at skifte baghjulet fordi dækrester havde sat sig på vitale dele. Men allerede i sving 4 efter at han igen er kørt ud fra pit, går det galt. Bilen var blevet for levende og kunne ikke styres mere og så måtte Raikkonen udgå efter et hårdt møde med autoværnet. de la Rosa var på en etstops strategi og fik vel det bedste ud af løbet som det formede sig. Raikkonen slog ryggen temmelig hårdt i forbindelse med mødet med autoværnet men teamets læger melder ham klar. Både til test og til race om små 2 uger.

Honda Racing – 58 points:
Honda kom lidt ned på jorden igen efter at Button vandt i Ungarn. Men det viste teamet på forhånd idet man tidligt har meldt ud at man endnu ikke har den fart i bilerne som i særdeleshed Ferrari og Renault har. Men man mener at man nærmer sig og i Tyrkiet gav det en fjerdeplads til Button og en ottendeplads til Barrichello. Begge biler i pointene denne gang betyder at man tager afstand til Toyota som nærmeste forfølger, men også at man henter en anelse på McLaren. Sandsynligt er det dog at man ikke kommer fra den nuværende fjerdeplads. Til gengæld har man fået en sejr i denne sæson. Button kørte flot og fornuftig og kunne uden den store dramatik sikre sig fjerdepladsen. Det blev dog til lidt dueller undervejs. Barrichello derimod fik udstillet en af sine mangler. Han mangler noget aggressivitet når han skal overhale. Der er mere fart i hans bil end han fik vist i dag. Det kniber altså med at komme forbi de forankørende, og han var alt for længe om at få overhalet. Det koster tid og placeringer. Men det går den rigtige vej for teamet nu efter langs tids intern uro.

Toyota – 28 points:
Trulli som tit får betegnelsen Trulli Train på sig, var for så vidt uskyldig i at man igen i dag så at der var flere biler bag ham der gerne ville forbi. Først og fremmest havde man valgt en etstops strategi til Trulli. Dernæst havde han som flere andre lidt problemer med dækkene, så farten var ikke den ønskede. R. Schumacher måtte i forbindelse med tumulten i første sving i pit for at få skiftet frontvingen. Det betød at han igen måtte starte på at køre sig op gennem feltet. Han var egentligt sat til en to-stops strategi, men det ændrede man i forbindelse med hans pitstop. Derfor kørte han et meget langt stint inden han skulle i pit igen. Og det betalte sig. R. Schumacher sluttede på syvendepladsen og 2 points var hjemme. Teamet har fra at have store problemer, nu kun en del små problemer med bilerne. Når de bliver løst er det ikke utænkeligt at man ser Toyota endnu længere fremme. Nogle håber på at det sker på Monza.

Dons


Læs mere om:
  • Istanbul Park
  • 27/08/06 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport