ALMS   15/03/08

Sebring 12 Timer - 7. Time
American Le Mans SeriesDrama i LMP1!
Endnu et problem til en af favoritterne...

10 minutter inde i 7. Time er der drama på ny, da Audi nr.2 kører ud af pitlane og ind i garagen bagved – dette sker kun hvis der skal foretages store operationer. Dette tyder ikke godt – Dr. Ullrich siger at de har mistet kræfter i motoren. Der er nærmest paniske tilstande i Audi-lejren – det er tydeligt at dette ikke er efter planen!

På TV kan man tydeligt se at Audien har svært ved bare at komme forbi Bell Motorsports Aston Martin DBR9’eren ned ad langsiden. Audi har taget motorcoveret af bilen og der rodes og regeres, men det ser ikke særligt struktureret ud. De ved vist ikke helt hvad de skal stille op.

Det betyder dog, at Allan McNish, TOM KRISTENSEN og Dindo Capello fører Sebring igen – foran Penske Porsche og Dyson Porsche.

I GT1 er det Johnny O’Connell i Corvette nr. i Corvette nr. 3 der fører solidt foran den næste Corvette nr. 4 og Bell Motorsports nr. 8. GT2 føres fortsat af Wolf Henzler i Flying Lizard nr. 45 foran Flying Lizard nr. 44.

Tom Kristensen kommer nu i nr. 1 i et planmæssigt pitstop – eneste problem på nr. 1 Audien er efter sigende en løs udstødning i den ene side. I mellemtiden er Audi nr.2 stadig i værkstedet – det tyder på et turbo-problem med Audien.

Se nu bliver det interessant – hvor længe skal Audi bruge på at få bilen ud at køre igen? Falder de ned og skal kæmpe med Peugeot’en igen, eller kan de nå at få den ud igen inden da? Halvvejs i 7. Time er de nu 8 omgange bagefter, og dermed næsten halvvejs nede hos Peugeoten. Samtidig betyder det, at Penske Porsche nu er på en samlet andenplads – sker der noget med den tilbageværende Audi, er det pludselig en LMP2 der fører løbet generelt!

Problemer for Ford GT-bilen – den har tabt et baghjul - det er aldrig en god ting når hjulene sætter en hurtigere omgangstid end resten af bilen!

Audi nr. 2 er stadig i værkstedet – nu 10 omgange efter den førende. Farnbacher Loles Porschen der blev kørt ned af Jaime Melo for en time siden er nu officielt trukket ud af løbet. Motoren er overophedet og kan ikke bringes tilbage til pitten. Jaime Melo er ikke den mest populære kører i pitten lige pt.

Bortset fra Audis tekniske problemer, er løbet ellers ved at falde lidt til ro – det er tydeligt at de fleste nu går efter at overleve de næste 4-5 timer uden dramatik. GT1 er stort set afgjort medmindre Jan Magnussens bil løber ind i problemer. Samme er LMP1 – men her hænger der et spørgsmålstegn over Audierne. Peugeot kan ikke hente dem, men LMP2’erne ligger lige i hælene og er klar til at overtage løbet. GT2 er også ret statisk – der er 2 omgange imellem nr. 1 og 2 i klassen, de to Flying Lizard Porscher.

Den eneste klasse der stadig er noget reelt race, er i LMP2 – her er der kun 13 sekunder imellem Guy Smith i Dyson Porschen og Bryan Herta i Andretti Green Acuraen på anden og tredjepladsen.

Efter 26 minutter kommer Audi Nr.2 ud af værkstedet igen – angiveligt efter skift af en turbo på venstre side af motoren. Bilen er desværre 16 omgange efter den førende, men stadig 9 omgange foran Peugeot’en. Lad os se om den kan holde hele vejen hjem – og om samme problem optræder på Audi nr. 1?

Penske Porsche nr. 7 fører fortsat løbet med 20 sekunder ned til Tom Kristensen i Audi nr. 1 – kan Audi blive ved med at hente tiden ind? Pga. den større benzinmængde i LMP2’erne kan de køre igennem løbet med 3 pitstop færre – er vi nu vidne til vendepunktet i løbet hvor LMP2’erne begynder at hente ind på LMP1’erne?

Stillingen efter 7 timer:

PosNr.KlasseStatusOmgangeGapBilTeamNotes
17P2Run1930.000Porsche RS SpyderPenske Racing--
21P1Run19315.058Audi R10Audi Sport North America--
316P2Run1921 LapPorsche RS SpyderDyson Racing Team--
426P2Run19237.689Acura ARX-01BAndretti Green Racing--
515P2Run1921:11.625Acura ARX-01BLowe`s Fernandez Racing--
620P2Run1912 LapsPorsche RS SpyderDyson Racing Team--
79P2Run19131.548Acura ARX-01BPatron Highcroft Racing--
827P2Run18310 LapsPorsche RS SpyderHorag Racing--
93GT1Run18211 LapsChevrolet Corvette LS7Corvette Racing--
1037P1Run17815 LapsLola B06/10 AERIntersport Racing--
112P1Run17832.398Audi R10Audi Sport North America--
1245GT2Run17518 LapsPorsche 911 GT3 RSRFlying Lizard Motorsports--
134GT1Run17320 LapsChevrolet Corvette LS7Corvette Racing--
1444GT2Run1731:41.716Porsche 911 GT3 RSRFlying Lizard Motorsports 44--
1573GT2Run17221 LapsFerrari F430 GTTafel Racing--
165GT2Run1720.302Porsche 911 GT3 RSRVICI Racing--
1761GT2Run17122 LapsFerrari F430 GTRisi Competizione--
187P1Run16825 LapsPeugeot 908Equipe Peugeot Total--
1911GT2Run16726 LapsDodge Viper Competition CoPrimetime Race Group--
2077GT2Run15934 LapsPorsche 911 GT3 RSAutoracing Club Bratislava--
218GT1Run15931.564Aston Martin DBR 9Bell Motorsports--
2246GT2Run14845 LapsPorsche 911 GT3 RSRFlying Lizard Motorsports--
2340GT2Run14449 LapsDoran Ford GT-RRobertson Racing--
2412P1Run14053 LapsCreation Ca07-002 JuddAutocon Motorsports--
2571GT2Run14017.114Ferrari F430 GTTafel Racing--
2662GT2Ret13756 LapsFerrari F430 GTRisi CompetizioneAccident
2787GT2Ret13657 LapsPorsche 911 GT3 RSRFarnbacher LolesAccident
2821GT2Run12964 LapsPanoz Esperante GTLMPanoz Team PTG--
2928GT2Ret9994 LapsChevrolet Corvette C6LG MotorsportsOverheating
3032P2Run88105 LapsZytek 07SBarazi Epsilon--
317GT2Ret70123 LapsAston Martin DBRS 9Drayson-BarwellGearbox
326P2Ret29164 LapsPorsche RS SpyderPenske RacingOverheating
338P2Exc----Lola B07/46 MazdaB-K Motorsports--
3448GT2DNS----Ferrari F430 GTCorsa Motorsports--
3510P1DNS----Radical R10 ECOECO Racing--

Jesper Thomsen


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Tom Kristensen
  • Corvette Racing
  • Penske Racing
  • Sebring
  • 15/03/08 - Sebring - ALMS

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto