Le Mans Series   15/09/08

Dramatik på Silverstone
Årets sidste Le Mans Series løb i Europa blev et dramatisk løb, hvor flere favoritter endte med at udgå og samtidig var vi vidne til den formodentligt sidste sejr i europa til en Audi R10 TDI. Det er endnu ikke offentliggjort hvad Audi vil i 2010.

Allerede på først omgang var Peugeot 908 HDi FAP (# 7) indblandet i tumult men fortsatte i løbet. 10 minutter inde i løbet var det Audi R10 TDI (# 1) der røg ind i en kollission men den fortsatte i løbet efter et besøg i pitten.

Desværre var trængslerne ikke forbi for Peugeot 908 HDi FAP (# 7). Bilen var i klammeri med en GT2 bil lidt længere inde i løbet og denne gang var det begyndelsen til enden for bilen, som endte dagen i barrieren, og dermed var den ude af løbet.

Det hele endte med at Audi Sport Team Joest vandt løbet, og dermed kunne Audi erklæres som den samlede LMP1 vinder i Le Mans series ano 2008.
Samtidig tager Mike Rockenfeller og Alexandre Premat sig af kørermesterskabet, og hermed var det imod alle forventninger en total Audi dominans, også i Europa.

LMP2 klassen er her hvor vi finder danske Team Essex, det danske team med tårnhøje ambitioner, men i dag var heldet ikke på deres side.
Lidt over 1 time inde i løbet sker det forfærdelige for teamet. Casper Elgaard er bag rattet imens bilen taber et hjul. Casper får dog bilen tilbage til pitlane, men Team Essex taber en del tid på dette uheld. Teamet hentede aldrig den tabte tid, og blev placeret uden for podiet denne gang.

Det var Van Merksteijn Motorsport der vandt LMP2 klassen og dermed også LMP2 mesterskabet. Til trods for at Team Essex ikke scorede point på Silverstone, så er de ifølge mine beregninger nummer 2 i det samlede LMP2 mesterskab.
Flot taget i betragning af at det er deres debut sæson i LMP2.

GT1 klassen er som altid en mager kop the, med Team Modena som det sejrende team, men det bliver Luc Alphand Aventures der løber med det samlede GT1 mesterskab i Le Mans series. Den bedst placerede Luc Alphand Aventures blev i dag nummer 3, men det var tilstrækkeligt til at slå Team Modena.

Usikkerheden om hvordan det fremtidige GT1 reglement kommer til at se ud lurer stadig, derfor er det også svært at se en fremtid for klassen som det ser ud nu. Desværre vil jeg sige, for de store GT biler leverer altså showet.

I GT2 klassen var det ikke en dag Lars Erik Nielsen vil huske. Han og Farnbacher Racing kom ikke igennem dette løb. Efter 1 time og 50 min. var bilen en tur i barrieren efter et sammenstød med Barazi-Epsilon Zytek og bilen fik mange skader.
Dog kunne den komme tilbage til pitlane hvor man prøvede at reparere den, men Porsche 997 GT3 RSR’n stoppede ude på banen umiddelbart efter den var sendt ud at køre igen, og dermed var de udgået.

Den bedst placerede dansker i GT2 klassen var Michael Outzen der stillede op for James Watt Automotive i en Aston Martin Vantage GT2. De endte på 6. pladsen i klassen, så hvem ved måske skal vi se mere til Outzen i denne klasse i 2009?

Resultat af 1000 km. løbet på Silverstone:
Pl.#Kl.TeamMærkeOmg.
11LMP1Audi Sport Team JoestAudi R10 TDI195
210LMP1Charouz Racing SystemLola Aston Martin193
316LMP1Pescarolo SportPescarolo Judd191
42LMP1Audi Sport Team JoestAudi R10 TDI191
534LMP2Van Merksteijn MotorsportPorsche RS Spyder191
615LMP1Creation AIMCreation Aim191
717LMP1Pescarolo SportPescarolo Judd190
85LMP1Team Oreca MatmutCourage-Oreca Judd189
927LMP2Horag RacingPorsche RS Spyder187
1045LMP2Embassy RacingWF01 Zytek186
1140LMP2Quifel ASM TeamLola AER185
1225LMP2RMLLola MG184
1331LMP2Team Essex Porsche RS Spyder184
1418LMP1Rollcentre RacingPescarolo Judd183
1541LMP2Trading PerformanceZytek 07S183
164LMP1Saulnier RacingPescarolo Judd183
176LMP1Team Oreca MatmutCourage-Oreca Judd183
1844LMP2Kruse Schiller MotorsportLola Mazda182
198LMP1Team Peugeot TotalPeugeot 908 Hdi-FAP182
2059GT1Team ModenaAston Martin DBR9178
2155GT1IPB Spartak RacingLamborghini177
2272GT1Luc Alphand AventuresCorvette C6.R174
2335LMP2Saulnier RacingPescarolo Judd174
2461GT1Strakka RacingAston Martin DBR9173
2521LMP1Epsilon EuskadiEpsilon Euskadi Judd172
2696GT2Virgo MotorsportFerrari F430 GT172
2777GT2Team Felbermayr-ProtonPorsche 997 GT3 RSR171
2890GT2Farnbacher RacingFerrari F430 GT169
2985GT2Snoras Spyker SquadronSpyker C8 Laviolette168
3032LMP2Barazi Epsilon Zytek 07S162
3188GT2Team Felbermayr-ProtonPorsche 997 GT3 RSR162
3298GT2JMB RacingFerrari F430 GT160
3326LMP2Bruichladdich RadicalRadical AER160
3493GT2James Watt Automotive Aston Martin Vantage159
3594GT2Speedy Racing TeamSpyker C8 Laviolette158
3646LMP2Embassy RacingWF01 Zytek156
3799GT2JMB RacingFerrari F430 GT145
3875GT2Imsa Performance MatmutPorsche 997 GT3 RSR91
3914LMP1Creation AIMCreation Aim89
4033LMP2Speedy Racing Team SebahLola Judd75
4120LMP1Epsilon EuskadiEpsilon Euskadi Judd59
4295GT2James Watt AutomotivePorsche 997 GT3 RSR55
4391GT2Farnbacher Racing Porsche 997 GT3 RSR51
447LMP1Team Peugeot TotalPeugeot 908 Hdi-FAP45
4576GT2Imsa Performance MatmutPorsche 997 GT3 RSR38
4737LMP2WR / SaliniWR Zytek3

Vejgaard


Læs mere om:
  • Casper Elgaard
  • John Elgaard Nielsen
  • Juan Barazi
  • Lars Erik Nielsen
  • Michael Outzen
  • Audi Sport Team Joest
  • Barazi-Epsilon
  • Farnbacher Racing
  • James Watt Automotive
  • Team Essex
  • Team Peugeot Total
  • 14/09/08 - Silverstone - Le Mans Series

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk