Le Mans   05/02/10

55 biler klar til Le Mans 2010
Le MansForeløbig deltagerliste
Mens vi fryser her i Danmark og kæmper med store mængder sne, kom der torsdag besked fra ACO til hele 5 teams der har danske kørere med på holdet, at de har en plads i 24-timers løbet på Le Mans i juni måned.
Jeg er sikker på at det luner meget indtil flere steder, og det er ikke kun teams med dansk deltagelse der i dag gav os en overraskelse, for der er flere helt nye teams med på Le Mans i 2010.

Det vil dog stadig blive kampen imellem Peugeot og Audi der vil dominere Le Mans 2010. Begge teams kommer med 3 biler, og der er ikke nogen tvivl om at Audi har arbejde benhårdt siden juni 2009 på at forbedre R15 modellen, som slet ikke var hurtig nok til at den kunne slå Peugeot.
Jeg tror dog stadig på at vi kommer til at se et helt anderledes tændt Audi team, og de er i år mere skarpe på deres forberedelse end vi længe har set. Derfor er det selvfølgeligt en alvorlig streg i regningen for Tom Kristensen at han er kommet til skade og skal kæmpe sig tilbage igen, men missionen er klar for Tom og alle odds er med ham, for Tom kommer til at køre den Audi der har nummer 7, Tom’s lykketal og et tal der har bragt ham megen hæder på Le Mans.

Der er nu ikke nogen tvivl om at både Audi og Peugeot vil gøre alt hvad de kan for at vinde løbet. Begge teams køre på det sidste - i hvert fald med henholdsvis Audi R15 og Peugeot 908 HDI FAP, derfor vil begge teams gernet have en sejr med deres nuværende model, inden de køres på museum.

Er der nogen som kan drille de to diesel teams? Og det hurtige svar er nej!
Men jeg vil nu alligevel nævne Lola Aston Martin teamet der sidste år viste imponerende speed, men hvis en benzin bil vinder Le Mans vil det være en overraskelse der nærmest er større end da den første diesel sejr kom på Le Mans.
Jeg ser også frem til Lola Judd Coupé, den bil har tidligere vist sig meget hurtig.

Christian Bakkerud kommer igen i år til start for Team Kolles i en Audi R10 TDI, men den bil har efter min bedste overbevisning ikke en chance for at gøre sig gældende i LMP1 klassen.
Allerede da Audi fabriksholdet slap den bil var den på sit yderste, og sidste år kunne den ikke engang følge med de hurtigste benzin LMP1 biler, så hvis det skal have ændret sig skal der være sket meget med R10 modellen hen over vinteren, hvilket jeg anser som usandsynligt.

Jeg er til gengæld meget spændt på at se hvad Dome Racing Team har fundet på og hvad de kan udrette med den aldrende Dome Judd S102, umiddelbart er projektet dømt til fiasko, men Dome har før overrasket positivt.

LMP2 klassen har i de senere år været domineret af Porsche Spider RS, men der kommer ikke en eneste af dem til start i år, dermed skal vi finde en ny vinder i klassen.
Sidste år var det Essex teamet der tog sejren i den klasse, men de er slet ikke med i år. Derimod kommer Honda/Acura HPD ARX.01, som samtidig får debut på Le Mans. Det skal blive spændende og se hvad den bil og teamne Stakka Racing og Highcroft Racing kan udrette i Frankrig!
Jeg tror på, at hvis de forbereder sig grundigt på dette hårde løb, så kan det føre dem til toppen af klassen, for der er ikke nogen tvivl om at denne bil er meget hurtig.

Hvem skal Honda bilen kæmpe imod?
2 Ginetta Zytek 09S, 2 Pescarolo Judd, 2 Lola Coupé, en WR Zytek. Der er ikke nogen tvivl om at Pescarolo Judd kombinationen er mere gennemprøvet på Le Mans, men spørgsmålet er om det er nok til at slå Honda?

GT1 klassen er igen, desværre, en mager forestilling og med fabriks Corvette teamet ude af den klasse er der kun privat teams tilbage, og det kunne give Luc Alphand teamet en enestående chance for at vinde klassen for de kommer til start med to Corvette C6.R.
Det mere ukendte belgiske team Pekaracing NV kommer også til start med en Corvette C6.R, men jeg vurdere at det belgiske team ikke har en chance imod det rutinerede franske Corvette teams.

Et team vi slet ikke må overse i denne klasse er Young Driver AMR, som kommer til start med en dansk Aston Martin DBR9 hvor vi har Le Mans debutanten Christoffer Nygaard med ombord, og selvom han er debutant og selvom teamet er et Young Driver team, så er Aston Martin DBR9 en hurtigere bil end Corvetten.
Spørgsmålet er om Aston Martin'ens speed kan kompensere for den manglende Le Mans erfaring?

Der kommer to spændende nye team og det er Matech Competition og Marc VDS Racing Team der begge kommer til start med en Ford GT.
Bestemt et spændende projekt, men jeg har svært ved at se at den kan hamle op med Aston Martin og Corvette racerne.

JLOC har igen og MEGET overraskende for mig fået en plads på GT1 gridden. Det team havde en pinlig optræden på Le Mans i 2009, hvor de nærmest ikke kørte under træningen, og de var det første team der udgik af løbet efter under to omgange.
Det fortæller måske mere om hvor GT1 klassen er, end mange ord.

GT2 klassen bliver i år, set med Danske øjne mere spændende end tidligere.
Vi har igen Allan Simonsen med i en Ferrari 430 GT for Team Hankook Racing, men i år kommer vi også til at se Jan Magnussen i den klasse med Corvette Racing's fabriks team der kommer med Corvette C6 ZR1 GT2 bilen, og det skal blive spændende og se om bilen kan performe på den store bane i denne klasse.
Jeg er ikke i tvivl om at GM vil gøre alt hvad de kan for at få Covetten til at matche både Porsche og Ferrari der har domineret denne klasse igennem mange år, men det bliver hårdt arbejde både for Jan Magnussen og det øvrige Corvette team.

Ud over den danske deltagelse glæder jeg mig og at se helt nye biler i denne klasse.
Både Jaguar og BMW er tilbage på Le Mans, og jeg er nødt til at sige at jeg glæder mig helt vildt til at se hvad den store kat kan.
Jeg tror nu at den nye BMW M3 GT2 vil lyde af mere og være meget hurtig, så skal man være realistisk, så tror jeg at BMW, under forudsætning af at teknikken holder, kan være med fremme i GT2 feltet.

Spyker teamet er med igen med en bil, og det er en Spyker C8 Lavioleette, og selvom den bil ikke er blandt de hurtigste, er den 100% sikkert en af de mest charmerende biler på gridden, og det betyder også noget på Le Mans.

Ud over de 55 biler der nu er udtaget til at køre med på Le Mans i 2010 er der 10 biler på årets reserve liste, 5 LMP’er og 5 GT’er.
Den mest interessante her er nok 1’eren på LMP reservelisten, og det er en Norma Judd.

Le Mans 24.timer deltagerliste 2010:
# Kl. Team / Mærke / Dæk Kørere
1 LMP1 Team Peugeot Total Alexander Wurz
Peugeot 908 HDi
Michelin
2 LMP1 Team Peugeot Total Nicolas Minassian
Peugeot 908 HDi
Michelin
3 LMP1 Peugeot Sport Total Sébastien Bourdais
Peugeot 908 HDi
Michelin
4 LMP1 Team Oreca Matmut Olivier Panis
Oreca 01-AIM Nicolas Lapierre
Michelin
5 LMP1 Beechdean Mansell Nigel Mansell
Ginettz-Zytek 09S Greg Mansell
Dunlop Leo Mansell
6 LMP1 AIM Team Oreca Soheil Ayari
Oreca AIM
Michelin
7 LMP1 Audi Ssport Team Joest Tom Kristensen
Audi R15
Michelin
8 LMP1 Audi Ssport Team Joest Andre Lotterer
Audi R15
Michelin
9 LMP1 Audi Ssport North America Mike Rockenfeller
Audi R15
Michelin
10 LMP1 Dome Racing Team Sébastien Philippe
Dome Judd S102
Michelin
11 LMP1 Drayson Racing Paul Drayson
Lola Judd Coupé Jonny Cocker
Michelin
12 LMP1 Rebellion Racing Nicolas Prost
Lola Rebellion Coupé Neel Jani
Michelin
13 LMP1 Rebellion Racing Andrea Belicchi
Lola Rebellion Coupé J.Christophe Boullion
Michelin
14 LMP1 Team Kolles Christijan Albers
Audi R10
Michelin
15 LMP1 Team Kolles Christian Bakkerud
Audi R10
Michelin
17 LMP1 Pescarolo Sport Ho-Pin Tung
Pescarolo Judd
Michelin
18 LMP1 SORA Racing Christophe Tinseau
Pescarolo Judd
Michelin
19 LMP1 Michael Lewis / Autocon Michael Lewis
Lola AER
Dunlop
007 LMP1 Aston Martin Racing Harold Primat
Lola Aston Martin
Michelin
008 LMP1 Signature Plus Pierre Ragues
Lola Aston Martin Franck Mailleux
Michelin
009 LMP1 Aston Martin Racing Darren Turner
Lola Aston Martin
Michelin
24 LMP2 OAK Racing Jacques Nicolet
Pescarolo-Judd
Dunlop
25 LMP2 Ray Mallock Ltd. Mike Newton
Lola HPD Coupe Tommy Erdos
26 LMP2 Highcroft Racing David Brabham
HPD ARX.01 Marino Franchitti
Michelin
29 LMP2 Racing Box SRL Luca Pirri
Lola Coupe-Judd
Pirelli
35 LMP2 OAK Racing Richard Hein
Pescarolo-Judd
Dunlop
37 LMP2 Gerard Welter Philippe Salini
WR Zutek
Dunlop
40 LMP2 Quiffel - ASM Team Miguel Amaral
Ginetta Zytek 09S Olivier Pla
Dunlop
41 LMP2 Team Bruichladdich Karim Ojjeh
Zytek 09S Tim Graves
Dunlop
42 LMP2 Strakka Racing Nick Leventis
HPD ARX-01 Danny Watts
Michelin
50 GT1 Larbre Competition Roland Berville
Saleen S7-R Patrick Bornhauser
Michelin
52 GT1 Young Driver AMR Christoffer Nygaard
Aston Martin DBR9 Tomas Enge
Michelin
53 GT1 PekaRacing NV Anthony Kumpen
Chevrolet Corvette C6.R
61 GT1 Matech Competition Natacha Gachnang
Ford GT Cyndie Allemann
Michelin
69 GT1 JLOC Yogo Atsushi
Lamborghini Murcilago
70 GT1 Marc VDS Racing Team Eric De Doncker
Ford GT
Michelin
72 GT1 Luc Aalphand Aventures Luc Alphand
Chevrolet Corvette C6.R
73 GT1 Luc Aalphand Aventures Stéphane Gregoire
Chevrolet Corvette C6.R
63 GT2 Corvette Racing Jan Magnussen
Chevrolet Corvette C6 ZR1 Johnny O'Connell
Michelin Antonio Garcia
64 GT2 Corvette Racing Oliver Gavin
Chevrolet Corvette C6 ZR1 Olivier Beretta
Michelin
75 GT2 ProSpeed Competition Paul Van Splunteren
Porsche 997 RSR (997)
Michelin
76 GT2 IMSA Performance Matmut Raymond Narac
Porsche 997 RSR (997)
Michelin
77 GT2 Felbermayr-Proton Horst Felbermayr
Porsche 997 RSR (997)
Michelin
78 GT2 BMW Motorsport / Team Schnitzer Jörg Müller
BMW M3
Dunlop
79 GT2 BMW Motorsport / Team Schnitzer Andy Priaulx
BMW M3
Dunlop
80 GT2 Flying Lizard Motorsports Seth Neiman
Porsche 911 GT3 RSR (997)
Michelin
81 GT2 Jaguar RSR Paul Gentilozzi
Jaguar XKRS Scott Pruett
Yokohama Marc Goosens
82 GT2 RISI Competizione Tracy Krohn
Ferrari F430 GT Nic Jonsson
Michelin
83 GT2 RISI Competizione Jaime Melo
Ferrari F430 GT
Michelin
84 GT2 Modena Group Racing Roman Rustinov
Ferrari F430 GT
Michelin
85 GT2 Spyker Squadron Tim Coronel
Spyker C8 Laviolette
Michelin
89 GT2 Hankook Team Farnbacher Dominik Farnbacher
Ferrari F430 GT Allan Simonsen
Hankook
92 GT2 JMW Motorsport Robert Bell
Aston Martin Vantage
Dunlop
96 GT2 AF Corse SRL Luis Perez Companc
Ferrari F430 GT Matias Russo
Michelin
97 GT2 BMS Scuderia Italia SPA Matteo Malucelli
Porsche 911 GT3 RSR (997)
Michelin
R1 38 LMP Pegasus Racing Julien Schell
Norma Judd
Dunlop
R2 23 LMP Tokai Univ. YGH Power Shigekazu Wakisaka
Courage Oreca YGH Shogo Mitsuyama
Yokohama
R3 39 LMP KSM Jean de Pourtales
Lola Judd Hideki Noda
Michelin
R4 28 LMP José Ibanez Jos Ibanez
Lola Judd Lionel Robert
Dunlop Arnaud Santamato
R5 22 LMP Kaneko Racing Yutaka Yamagishi
Courage Judd
Michelin
R1 88 GT Team Felbmayr Proton Marc Lieb
Porsche 911 GT3 RSR (997) Richard Lietz
Michelin
R2 91 GT Team Hong Kong Racing Philip Ma
Aston Martin Vantage Marchy Lee
Michelin Christian Jones
R2 95 GT AF CORSE SRL (ITA) Giancarlo Fisichella
Ferrari F430 GT Joe Foster
Michelin
R3 60 GT Matech Competition Thomas Mutsch
Ford GT
Michelin
R4 86 GT Spyker Squadron Tom Coronel
Spyker C8 Laviolette
Michelin


Læs mere om:
  • Allan Simonsen
  • Christian Bakkerud
  • Christoffer Nygaard
  • Jan Magnussen
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport Team Joest
  • Corvette Racing
  • Farnbacher Racing
  • Team Kolles & Heinz Union
  • Young Driver AMR
  • Le Mans
  • 12/06/10 - Le Mans - Le Mans
  • 5 danskere klar til Le Mans 2010
  • Mindst fem danskere klar til årets Le Mans
  • Stort Le Mans Series felt præsenteret

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport