VM i Formel 1 er i fuld gang og kampen i toppen er tættere end man på forhånd kunne drømme om - og måske tættere end styrkeforholdet i virkeligheden berettiger til. Der har været kørt tre løb, der har været tre forskellige vindere og en fjerde kører ligger i spidsen for VM. Det første løb var en dræber, det andet fantastisk og det tredie så'n midt imellem. Alt i alt er 2010 faktisk kommet ganske pænt fra start både på den ene og den anden måde. Så håbet om historiens bedste sæson trives i bedste velgående. Malurten hedder Red Bull. For selvom det østrigske team kun har en enkelt sejr i ryggen i år, så har de tre pole positions og tre gange har teamet og Vettel faktisk været ganske dominerende. Heldet forfulgte så ikke teamet i de to første løb og derfor er VM kampen på papiret så åben. Men de andre teams skal bide fra sig, hvis den tætte VM kamp skal holde indtil sidste sving.
Ferrari og McLaren har en sejr hver, fordelt til Alonso og Button. Tilgengæld har Massa så føringen i VM kampen. Begge teams virker sådan set stærke - og egentlig ret jævnbyrdige. Og det ville være godt for sæsonen hvis også kan true Red Bull lidt mere og ikke bare satse på at heldet og stabiliteten er mod den østrigske tyr.
Og så er der Mercedes. Det fjerde top team. De regerende mestre, men sæsonen har ikke været helt fantastisk for dem, men ifølge dem selv, er det noget de godt var klar over i forvejen - og dermed antyder de, at de har en plan. Rosberg kom på podiet i Malaysia, så de har da været fremme og snuse til de sjove placeringer, så rigtig skidt kan man heller ikke sige det er. Schumacher har skuffet nogle - og i udenlandsk presse har der allerede været spekulationer om hvorvidt han fortsætter sæsonen ud. Rosberg har indtil nu været bedre, men det er dog stadig noget tidligt på året at fælde dom over veteranen, men på den anden side, så fik de noget at skrive om den dag.
Meget mere interessant er det at spekulere i om Mercedes er på vej frem eller tilbage. Renault har erklæret at Mercedes er det team, de sigter efter; som de vil være bedre end. Og den duel kan, som det ser ud nu blive ganske tæt. Kubica har overrasket positivt i det genfødte Renault team og det skal blive spændende om de virkelig kommer så langt frem som de selv håber. Noget af det kan de selv gøre, noget af det afhænger af hvordan Mercedes gør.
Næst i rækken står Force India - og de har kig på Renault. Det er dem, de vil være bedre end - igen noget der er inden for rækkevidde og hvis ikke Renault når op til Renault falder de måske baglæns. Williams er der også - og de har sikkert kig på Force India.
Grænsen mellem top og midt er lidt mere flydende end man før sæsonen regnede med - og det gør jo ingenting, det giver bare nogle flere dimensioner til sporten.
Grænsen til bunden er tilgengæld stadig ganske tydelig. De tre nye drenge i klassen gør alle et hæderligt stykke arbejde, men der er for dem alle tre godt nok meget langt op til den 10. plads der giver et enkelt lille point - der for alle tre teams vil gøre sæsonen til en ubetinget succes. Spændingen her står om hvem der gør det bedst - udover den minimale prestige er det også det også en faktor der indflydelse på deres overlevelseschancer i sporten.
Shanghai har leveret interessante løb og på den front må vi håbe det bedste. Hvis kvaliteten fra Malaysia holder, så er det egentlig ok.
Hvis man her til sidst skal give et frisk bud på en vinder, så falder mit lod i Vettels kurv. Adrian Newey har endnu engang kreeret en bil, de andre drømmer om og Vettel er ung og uimponeret og lærer stadig. Men hvis han ikke laver fejl og ikke er uheldig, tror jeg han vinder igen. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Zhuhai18/04/10 - Zhuhai - Formel 1 |