ILM Cup   05/02/11

Den nye Peugeot hedder 908
Som vi kunne fortælle i torsdags, præsenterede Peugeot deres 2011 racer i hjertet af Paris og bilen hedder nu 908.
Peugeot vandt alle de løb de stillede op i - i 2010 - på nær det ene som var sæsonmålet, 24 timers løbet på Le Mans.
Planen for 2011 er helt klar at det skal gøres bedre i 2011, og det skal den nye Peugeot 908 hjælpe til med.


Peugeot 908 raceren blev præsenteret i torsdags.
(Foto: Peugeot Media)

Der er ikke nogen tvivl hos mig om at Peugeot har eksperimenteret med hybrid teknologi de seneste år, dog ikke på racerbanen da den teknologi ikke har været tilladt. Det er den fra 2011 og derfor kunne vi også godt have forventet at Peugeot var kommet med en hybrid bil, men det skete bare ikke.

Peugeot 908 er Peugeot Sport’s tredje endurance racer. Først så vi 905, efter en længere pause kom 908 HDI FAP, og nu har vi så 908.

For at komme lidt tilbage til teknikken i den nye bil, er den montere med en 3,7-liter V8 HDi FAP diesel motor, med twin turbo. Den nye Audi R18 har til sammenligning 3.7-liter V6 TDi, men kun én turbo.

Vinklingen på den nye V8 HDI motor er 90 grader, hvorimod sidste års V12 HDI havde en vinkling på 100 grader.
Peugeot har endnu ikke været på testbanen med den helt ny motor, men den har været testet på en test-bænk.


Peugeot har allerede testet med den nye 908 racer.
(Foto: Peugeot Media)

Peugeot har dog i noget længere tid haft det nye chassis klar, og den 27. juli 2010 rullede det for første gang. Her fortæller Peugeot ikke hvilken motor der var ombord, så vi kan kun gætte på om det var her hybridteknologien blev droppet?

Peugeot laver mange langdistance test med det ny chassis inden Le Mans 2011. Faktisk sagde de under pressekonferencen i torsdags, at det nye chassis skal køre mindst 12 endurance test imellem chassisdebuten og Le Mans 2011.


Peugeot har kørerne på plads til 2011 sæsonen.
(Foto: Peugeot Media)

Vi fortalte også i torsdags at Peugeot har en plan for hvem der skal køre deres biler på Le Mans i år, men de har mere end det klar.
Faktisk er hele sæsonen allerede planlagt.

Sebring:
#7: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Nicolas Minassian

Le Mans test:
#7: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Nicolas Minassian
#9: Sébastien Bourdais / Simon Pagenaud / Pedro Lamy

Spa-Francorchamps:
#7: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Nicolas Minassian
#9: Sébastien Bourdais / Simon Pagenaud / Pedro Lamy

Le Mans 24 Hours:
#7: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
#8: Franck Montagny / Nicolas Minassian / Stéphane Sarrazin
#9: Sébastien Bourdais / Pedro Lamy / Simon Pagenaud

Imola:
#7: Sébastien Bourdais / Anthony Davidson
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny

Silverstone:
#7: Sébastien Bourdais / Anthony Davidson
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny

Petit Le Mans:
#7: Sébastien Bourdais / Anthony Davidson / Pedro Lamy
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Alexander Wurz

Zhuhai:
#7:Sébastien Bourdais / Anthony Davidson
#8: Stéphane Sarrazin / Franck Montagny

Vejgaard


Læs mere om:
  • Alexander Wurz
  • Anthony Davidson
  • Franck Montagny
  • Marc Gené
  • Nicolas Minassian
  • Pedro Lamy
  • Sébastien Bourdais
  • Simon Pagenaud
  • Stephane Sarrazin
  • Peugeot Sport
  • Team Peugeot Total
  • Sebring
  • 12/06/11 - Le Mans - Le Mans
  • 19/03/11 - Sebring - ILM Cup
  • Peugeot præsenterede deres nye 908 HDI FAP

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport