Formel 1   04/11/14

Hvem er Marcus Ericssons bagmænd?
Mange F1 fans i Danmark og Sverige spørger sikkert sig selv om, hvem der er de økonomiske bagmænd for Marcus Ericsson og hans karriere. Kontrakt i 2014 hos Caterham teamet, samt den just offentliggjorte kontrakt med Sauber.

Den meget seriøse Østrigske journalist Mathias Brunner har på Speedweek i en spændende artikel skrevet om temaet. Den giver et interessant indblik i en pengeverden, hvor store beløb i sponsormillioner ikke nødvendigvis følges af større eller mindre klistermærker og logoer på F1 racere og – teams hjemmesider.

Marcus Ericssons „bagmænd“ har deres rødder i detailbranchen, hvilket – også set med Danske øjne – er interessant. Det kunne tyde på, at beklædningsbranchen og detailhandlen, direkte og indirekte, nu danner en ny trend indenfor sponsoring i F1. Ericssons kontrakt med Sauber, der koster i omegnen af 20 Millioner USD er primært betalt af Rausing familien (Tetra Pak) og Sveriges rigeste mand Stefan Persson (søn af Hennes&Mauritz grundlæggeren). I samme artikel nævnes også Hollandske Guido van Der Garde som en temmelig sikker Nr. 2 kører i 2015 hos Sauber. Finansieret af McGregor - Holland, også fra Tøjbranchen.


En glad Marcus kører Sauber i 2015

Interessant med Marcus Ericssons sponsorer er, at de aldrig officielt har givet sig til kende. Og umiddelbart ikke ser ud til kommercielt at udnytte sponsoraterne synligt. Men da begge Virksomheder er koncerner med ca. 80 Milliarder DKK i omsætning ligger der gigantiske summer i værdierne af netværket, en tilstedeværelse i F1 kan give en virksomhed – på diskret vis, om det ønskes.

Set med Danske øjne, kan man sagtens forestille sig Bestseller/ Holch Poulsen på samme anonyme måde støtte Kevins videre karriere i F1. Personligt tror jeg dog ikke på, Bestseller/ Asos vil være helt så usynlige som svenskerne er hos Marcus Ericsson/ Caterham/Sauber?


Sidste løb for Caterham

Men formålet er jo det samme for både Marcus Ericssons og Kevin Magnussens mæcener: En personlig, men især helt sikkert også forretningsmæssig interesse i F1 Sporten og de spændende netværk, der er og kan skabes i den verden. Og dette er uanset, om racerne og teamet reklamerer med afsenderen af de mange penge.

Søren Christensen


Læs mere om:
  • Marcus Ericsson

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport