Rally Sprint   23/07/18

Simon Vallentin tog andenpladsen, og satte banerekord
Årets KOMO Rallysprint i Gammelrand blev til det hektiske opgør, der forlods var lagt op til mellem Simon Vallentin, Svinninge, Simon Larsen, Nykøbing F. og Jacob Madsen, Dianalund.
Hver især stillede de til start i en lejet 4-hjulstrukket R5-trimmet rallybil. Henholdsvis Hyundai i20 fra det polske MSZ-team, en Skoda Fabia fra det tyske Race:Pro og en Ford Fiesta fra Grahn Motorsport.


Simon Vallentin og Jeannette Kvick var i nærkamp med jævnbyrdige konkurrenter ii weekendens vestsjællandske rallysprint i Gammelrand, og kørte den hidtil hurtigste baneomgang i løbets 33-årige historie
(Foto: MD/autoMOTIV)

Omkring 15.000 tilskuere fulgte sekundduellerne, der endte med en samlet sejr til Jacob Madsen foran Simon Vallentin og Joachim Grahn, Sverige, på tredjepladsen i en ligeledes 4-hjulstrukket Ford Focus WRC.

Trods den sekundære slutplacering var Simon Vallentin i Hyundai i20 ikke desto mindre hurtigst af alle blandt de godt 50 startende biler, idet han i det fjerde og sidste heat kørte en tid på 2:44,047 minutter - nogle hundrededele hurtigere end Jacob Madsens bedste omgangstid - og ifølge arrangørerne den hurtigste tid, der endnu er kørt på sprintbanens løse grus og ujævne asfalt.

Så det blev til et tæt opgør med stadig hurtigere omgangstider fra heat til heat.


Der blev givet gas, så gruset sprøjtede og støvet hvirvlede. Resultatet for Vallentin & Kvick Rally blev en sikker andenplads til stor jubel for deres mange sponsorer og gæster i 1. parket ved ringside
(Foto: MD/autoMOTIV)

Blev fanget i støvskyer
Simon Vallentin og co-driver Jeannette Kvick, Slagelse, havde fokus på førstepladsen, men brugte det første heat til at køre med en sponsor i co-driverens sæde, da kun de tre bedste af dagens fire omgangstider ville tælle med i det samlede resultat.

- Men i andet heat var vi klar till at lukke helt op for gassen, og vi var næsten færdige med den første baneomgang, da en konkurrent blev sendt ind på banen foran os, så vi blev fanget i en massiv støvsky, netop som vi kom ind på grusstrækningen. Vi kunne absolut intet se, og var tvunget til at sætte farten ned. Også på den følgende omgang blev vi fanget i en støvsky, så det gik ud over vores omgangstid, forklarede Simon Vallentin senere.


(Foto: MD/autoMOTIV)

Alligevel var han tilfreds med dagens resultat.

- Selvom vi nok tabte omkring fem sekunder i det heat, så blev det akkurat den fight, som vi havde forventet og håbet på. Det blev en fantastisk oplevelse både for os og vores 80 sponsorer og gæster, som fulgte os fra sidelinien, fastslog Simon Vallentin efter sejrsceremonien.


Efter en tur på sejrspodiet blev der tid til en snak med RaceMedias TV-hold om dagens nærkamp og udfordringer
(Foto: MD/autoMOTIV)

Fortsætter mod målet
Farten var høj og kampen tæt mellem de tre danske talenter, så tæt at Vallentin i et tilfælde med nød og næppe undgik at ramme en massiv barriere og i et andet tilfælde gnubbede en bagskærm mod en chikane foran start- og målområdet.


Jeannette Kvick og Simon Vallentin fejrede dagens resultat sammen med folkene fra det polske MSZ-team, som der har været samarbejdet med ved flere lejligheder
(Foto: MD/autoMOTIV)

- Men det værste øjeblik indtraf på den ujævne asfaltpiste kaldet ”olievejen“. Da vi i finaleheatet kom rundt i en venstrekurve, var en større sten slynget ud på vejen, så jeg ramte den med det ene forhjul og frygtede et øjeblik, at vi var punkteret. Det var heldigvis kun fælgen, der blev beskadiget. For os var det afgørende, at vi fik vist vore sponsorer, hvad vi arbejder på med Vallentin & Kvick Rally, nemlig at blive mobiliseret med en 4-hjulstrukket bil som f.eks. Hyundai i20 R5 til en fuld sæson herhjemme eller i udlandet. Vort endelige mål er som hidtil at nå op på topniveau, og det arbejder vi til stadighed benhårdt på, sluttede Simon Vallentin.


(Foto: MD/autoMOTIV)

Simon Vallentin / Jeannette Kvick

Morten Dam - autoMOTIV/specialpress


Læs mere om:
  • Jeannette Kvick
  • Simon Vallentin

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport