DM Rally   08/06/21

Overlevede Gammelrand
Mens det for co-driver Ditte Kammersgaard var et helt nyt rallyterræn, var det et velkendt område, som Ib Kragh vendte tilbage til, da makkerparret deltog i lørdagens Glad Rally Kalundborg i Nordvestsjælland. Tidligere var det et område, som dansk rallysport gæstede nærmest årligt, og der var da også gensyn for den syvdobbelte Danmarksmester fra Juelsminde.

”Området i og omkring de store grusgrave ved Gammelrand husker jeg tydeligt, selv om det er 13 år siden, at jeg har kørt der sidst, men der var også en af de andre hastighedsprøver, jeg pludselig kunne genkende, da vi kørte den igennem under notekørslen.” siger Ib Kragh. ”Vejforløbet var det samme, men der var hist og her kommet ny asfalt på, ligesom nogle af de huse, jeg kunne huske, ikke var der længere.”

Med sit kendskab til de krævende områder i Gammelrands grusgrave havde Ib Kragh valgt en anden grundindstilling af sin Skoda Fabia R5 Evo, så den passede til strabadserne her.

”Notegennemkørslen, hvor jeg oplevede de mange huller i Gammelrand, fik mig til at vælge at hæve rallybilen til starten af løbet,” fortæller han. ”Det gjaldt virkelig om at kunne overleve strabadserne i Gammelrand, men den ændrede opsætning af bilen gjorde også, at den blev meget levende på de to hastighedsprøver, som vi kørte inden.”

”På den anden hastighedsprøve var der et hop, og da vi landede, gav det et slag op gennem bilen. Ditte tabte pusten, og slaget gjorde, at jeg fik en knaldende hovedpine, som jeg døjede med resten af dagen. For 13 år siden havde jeg nok taget farten af inden hoppet for at være forsigtig, men i dag flyver bilerne bare så godt.”

Inden rallyets tre første hastighedsprøver skulle køres anden gang, havde Ib Kragh og IK Motorsports trofaste mekanikerteam fået skruet bilen tilbage til dens normale setup. Det gav pote – specielt da løbets syvende hastighedsprøve skulle køres som den pointgivende power stage.

”Bilen var nu meget mere stabil,” siger Ib Kragh. ”Power stagen var den hastighedsprøve, vi havde kørt som nummer 2 og 5, men nu kørte vi den i modsat retning, og så virkede hoppene på en helt anden måde. Vi havde fået mere og mere fart i bilen, og den kørte bare bedre og bedre. Simon Vallentin var bedst, men vi var tre hold, som endte med at køre hastighedsprøven indenfor samme tiendedel af et sekund, så vi endte med at dele andenpladsen og få lige mange bonuspoint på power stagen.”

Slutfacit i Glad Rally Kalundborg blev en syvendeplads generelt som femtebedste danske mandskab for Ib Kragh og Ditte Kammersgaard, som den 26. juni starter i årets fjerde DM-afdeling i området ved Esbjerg.

IK Rally Racing


Læs mere om:
  • Ditte Kammersgaard
  • Ib Kragh
  • IK Rally Racing
  • Gammelrand
  • Kalundborg
  • 05/06/21 - Kalundborg - DM Rally - DM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto