DM Rally   30/08/21

Kurt Mejer og Steen Bøgelund vendte nedtur til optur
Da Munkebjerg Hillclimb Sprint blev kørt for to uger siden, måtte Kurt Mejer trække sig ud af løbet med en skadet bil. Nogle små træer og en gammel cementsokkel måtte lade livet efter en lidt for sen nedbremsning. Soklen var dog for meget for den hurtige Volvo 242 Turbo som efterfølgende måtte en tur omkring værkstedet i Horsens til en kraftig ansigtsløftning. Heldigvis lykkedes det via gode rally kolleger at skaffe de nødvendige reservedele, så Volvoen kunne blive klar til årets femte afdeling om Danmarksmesterskabet i rally, som blev kørt på Lolland-Falster fredag den 27. og lørdag den 28. august.

Sydhavsrally med hovedkvarter i Nykøbing Falster var årets længste rally på knapt 500 km, med ikke færre end 166 kilometer hastighedsprøver fordelt på 14 prøver. Sydhavsrally viste sig at blive en stor udfordring for alle deltagere, da det nærmest druknede i regn, og dermed levede op til navnet. Blot 48 af de 84 startende biler gennemførte løbet. De glatte veje krævede sine ofre med små afkørsler, som gjorde at bilerne ikke kunne komme på vejen igen, ligesom mange lange lige strækninger med høje omdrejninger på kostede en del motorer livet.


Kurt Mejer og Steen Bøgelund kørte sig på våde veje i nattens mørke ind på 1. pladsen i klassen i Sydhavsrally 2021.
(Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen)

Regnen var i perioder så voldsom, at vinduesviskerne dårligt kunne følge med, så sigtbarheden var meget begrænset. At der samtidigt mange steder stod blankt vand på vejene på fredagens prøvekilometer, som for de flestes vedkommende blev kørt efter mørkets frembrud, gjorde ikke opgaven nemmere. Det kræver dyb koncentration både for føreren af bilen og co-driverens nøjagtighed i at give de rette informationer – noter - om vejens forløb på rette tidspunkt.

Særligt vinduesviskerne var et problem for Kurt Mejer og Steen Bøgelund. På et tidspunkt fredag aften svigtede de helt, så mekanikerne kom på en fejlfindingsopgave da bilen kom ind til service. Problemet blev løst interimistisk, så viskeren i førersiden virkede efter hensigten resten af aftenen, hvor Kurt Mejer og Steen Bøgelund kom ind på en 1. plads i klassen efter de første seks kørte hastighedsprøver i mørke og styrtregn.

Sydhavsrally var opdelt i to selvstændige løb. Lørdag middag gik starten på 2. afdeling, hvor de første af yderligere otte hastighedsprøver atter blev kørt i styrtende regn, hvilket resulterede i at resten af løbet blev kørt på våde og glatte veje. I en ældre baghjulstrukket Volvo 242 Turbo med omkring 300 HK, er det en udfordring at få kræfterne overført til baghjulene uden bilen selv tager styringen. Kurt Mejers mange års erfaring bag rattet af beghjulstrukne biler giver her gevinst, hvis ellers bilen kan holdes på vejen.


De afsluttende hastighedsprøver lørdag på Lolland bød på meget glatte, våde og smattede veje.
(Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen)

Efter de 166 km hastighedsprøver i Sydhavsrally 2021, kunne Kurt Mejer og Steen Bøgelund køre hjem til Horsens og Vejle med en 2. plads i klassen og en generel 24. plads ud af 84 startende deltagere. Det betyder at de rykker en plads frem i regnskabet om Danmarksmesterskabet, og nu ligger på en generel 2. plads i det historiske mesterskab i klasse Rally National 9, for biler over 2.000 ccm, blot få point efter Flemming Hansen / Mogens Gotlob i Ford Escort RS2000.

Næste Rally for Kurt Mejer og Steen Bøgelund er Cimbern Rallye i Schleswig-Holsten den 11. september. Cimbern Rallye er tællende til Mini Rally Syd turneringen, og bruges som forberedelse til 6. og sidste afdeling om Danmarksmesterskabet der køres omkring Tarm og Skjern den 9. oktober.

Rally Team Mejer

rallypics.dk
Viggo Johansen


Læs mere om:
  • Kurt Mejer
  • SydhavsRally
  • 27/08/21 - SydhavsRally - DM Rally - DM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport