Historisk Rally   08/04/22

Ikast og Omegns Motor Klub starter sæsonen for klassiske biler med et 2 i 1-arrangement
De klassiske biler er igen kommet ud af garagerne rundt om i landet. Det er tid for ejerne at komme ud at lufte bilerne i den forårsfarvede natur. Ikast og Omegns Motor Klub håber på godt vejr og grønne skud på træer og buske, når første afdeling af SONAX DASU Classic turneringen køres i REMA 1000 Ikast Løbet i omegnen af Ikast, lørdag den 23. april.

Hele den danske elite i regularity rally, også kaldet pålidelighedsløb stiller til start, når løbsledelsen bestående af Troels Nielsen, Niels P. Rolighed, Poul Godballe, Hanne Godballe, Ditte Rolighed Hansen, Inge Nielsen, med Jan Søndergaard i spidsen, sender de første biler ud på ruten kl. 10:00 fra IMKs klubhus på Nørlundbanen, Brandevej 19A, 7430 Ikast.


Rene Hinsch og Birgit Schirmacher Hinsch, VW Golf 1,8, 1985, under DASU Classic 1. afd, 2021, ved Kerteminde
(Foto: rallypics.dk / Viggo Johansen)

Nørlundbanen vil hele dagen danne rammen om REMA 1000 Ikast Løbet. Som nævnt kører første bil derfra kl. 10:00, men allerede fra kl. 8:30 vil det være muligt at betragte de flotte klassiske biler på arealet ved Nørlundbanen, da der her vil være teknisk kontrol af bilerne, inden de sendes afsted på dagens konkurrence.

Når de første etaper af det 195 km. lange REMA 1000 Ikast Løbet, er kørt om formiddagen i en tur vestpå, og rundt om Herning ad mindre asfaltveje, vender deltagerne tilbage til Nørlundbanen for at holde frokostpause inden de sidste afgørende etaper køres øst og nord for Nørlundbanen. Der er i alt indlagt 15 sekundetaper på de små veje i området, hvor flere af dem tidligere har været brugt til hastighedsprøver i rally.

Regularity rally gælder ikke om at køre hurtigt på ruten, men derimod om at holde den opgivne gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. Der er derfor lagt op til at det ikke er hastigheden der er skruet op denne gang, men derimod præcision i forhold til tid og kørt afstand. På de 15 sekundetaper der er indlagt i løbet, bliver der udsat 45 hemmelige tidskontroller, som holder øje med at deltagerne er på rette sted på rette tidspunkt.

Løbsledelsen har gjort sig stor umage for at lave en tidsplan for etaperne, så deltagerne vil opleve et stille og roligt flow, også mellem sekundetaperne. Første bil forventes at være i mål på Nørlundbanen ca. kl. 17:00, hvorefter dagen afsluttes med præmiemiddag og præmieoverrækkelse i Klubhuset.


Poul Juhl-Godballe og Hanne Juhl-Godballe, VW Golf 1,8, 1988, Vindere af Sport-klassen i DASU Classic 1. afd., 2021
(Foto: rallypics.dk / Viggo Johansen)

Overskriften sagde 2 i 1-arrangement
Parallelt med REMA 1000 Ikast Løbet, arrangerer løbsledelsen årets første udgave af ”Veteranløb” for veteran- og klassiske biler, indregistreret d. 31. 12. 1990 eller før. Der er plads til 50 biler i løbet, som for størstedelens vedkommende køres på andre veje end REMA Ikast 1000 Løbet. Løbsledelsen har bestræbt sig på at finde en flot tur ad de små veje i den Midtjyske natur. Undervejs i løbet, som er på ca. 80 km, er der indlagt små opgaver og poster.

Hvis veteranbilen eller den klassiske bil skal luftes, er der tilmeldingsfrist til REMA 1000 Ikast Veteranløbet senest fredag den 15. april kl. 24:00. Tilmelding sker på www.knagen.dk hvor du skal søge under Veteranløb nederst på siden. Her finder man og downloader også reglerne som fortæller om løbet.

SONAX DASU Classic 2022 kan følges på:
www.dasuclassic.dk eller www.facebook.com/dasuclassic

Information om SONAX DASU Classic 2022
SONAX DASU Classic er en serie af motorløb, pålidelighedsløb for de som ejer en klassisk bil, indregistreret den 31.12.1990 eller før, og som har lyst til at køre let motorløb sammen med måske et familiemedlem eller en god ven. SONAX DASU Classic-turneringen i 2022 består af syv løb, placeret over hele landet. SONAX DASU Classic tæller som Danmarksmesterskabet i pålidelighedsløb (regularity rally)

Hvad er Historisk Pålidelighedsløb?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med termokanden i bagagerummet.

Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme interesse.
Ved pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor deltagerne skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.

Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på, som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om deltagerne har kørt den rigtige rute.

Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper, hvori man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne skal passeres på rette tidspunkt i forhold til den gennemsnitshastighed der køres med. Gennemsnitshastigheden overskrider aldrig 50 km/t.

rallypics.dk
Viggo Johansen


 
Reklamer

H.I. Auto


Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport