Oresund Rally   09/05/23

Elbil med i klassisk rally
Oresund Rally viser fremtidens biler
Kan man stille op med en topmoderne elbil i et rally for klassiske biler? Oresund Rally har gjort det muligt. Og kort før anmeldelsesfristens udløb er den første elbil nu tilmeldt løbet.

Det er CUPRA Amager, der har tilmeldt en CUPRA Born elbil i løbets åbne klasse.


I Oresund Rally skal de yderst erfarne rallykørere, far og søn-mandskabet Jens Gandrup og Kristian Flensbak, køre denne CUPRA Born elbil anmeldt af CUPRA Amagers direktør Rolf Hillers.
(Foto: Michael Eisenberg)

”Vi vil vise, at en CUPRA Born elbil kan køre ud til et krævende motorløb, gennemføre det og køre hjem igen uden at lade undervejs,” siger direktør Rolf Hillers, CUPRA Amager.

CUPRA har motorsporten i sit DNA, og CUPRA Born er en dynamisk og sporty elbil med en rækkevidde på op til 548 kilometer.

CUPRAEN skal køres af et par yderst erfarne rallykørere, far og søn-mandskabet Jens Gandrup fra Odense og Kristian Flensbak fra Aarhus. Hver for sig har de kørt utallige rallyer med flotte resultater, og sammen har de præsteret at blive nr. 9 ud af 330 deltagende mandskaber i Rallye Monte-Carlo Historique, verdens længste og hårdeste rally for klassiske biler. Men kan far og søn også klare sig godt i en ny elbil?


I Oresund Rally skal de yderst erfarne rallykørere, far og søn-mandskabet Jens Gandrup og Kristian Flensbak, køre denne CUPRA Born elbil anmeldt af CUPRA Amagers direktør Rolf Hillers.
(Foto: Michael Eisenberg)

”Vi er kommet for at vinde. Det er altid vores mål i et rally,” smiler Jens Gandrup.

Og Kristian Flensbak tilføjer: ”Jeg blev bedst placerede elbilkører sammen med en anden kører sidste år. I år vil jeg præstere det samme med min far.”

Løbsleder for Oresund Rally, Erik Andersen, Virum, mener: ”Fremtiden tilhører elbilerne. Derfor inviterer vi dem naturligvis med i Oresund Rally.”


Løbsleder Erik Andersen, Oresund Rally, hilser elbiler velkomne i løbet, der elles primært er for klassiske biler. ”Fremtiden tilhører elbilerne. Derfor skal de også være en del af motorsporten,” siger Erik Andersen.
(Foto: Michael Eisenberg)

Når starten til Oresund Rally går på lørdag kl. 10 i Roskilde, dyster elbilerne mod alle andre biler og mod hinanden, hvis flere dukker op til start. Oresund Rally er et pålidelighedsrally, hvor det gælder om mest præcist at holde en gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. Kører man for hurtigt eller for langsomt får man strafpoint.


Løbets hjemmeside med alle informationer:
www.oresundrally.org.

Her kan man se Oresund Rally!
Tider for første bil, sidste bil 45 min. senere.
Kl. 10.00 Start ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen, Pulsen 2 i Roskilde
Kl. 10.50 Ved Byfest på Hovedgaden i Borup
Kl. 12.23 Ved Bjernede (Gyrstinge Skovkro)
Kl. 12.56 Pause hos Lysen Biler på Nørrevej 1 i Sorø
Kl. 14.10 Gennem Nordskov øst for Stenlille
Kl. 15.35 Vest for Højbjerg Skove
Kl. 17.07 Mål ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen, Pulsen 2 i Roskilde

Hvorfor hedder det Oresund Rally?
Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale "O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.

Hvad er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsrally for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).

Tidligere vindere af Oresund Rally:
2011: Henning Jørstad og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
2012: Terje Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
2013: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2014: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2015: Erik og Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
2016: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
2017: Poul og Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
2018: René og Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
2020: Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1985.
2021: Finn Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra 1973.
2022: Agris Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra 1977.

Dansk Rally Club


Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • 13/05/23 - Oresund Rally

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport