Intelligent fusion af bilens dynamiske komponenter løfter køreoplevelse til et nyt niveau
Den har en enorm fanskare og betragtes som originalen i sin klasse. Golf GTI er det ultimative ikon med langt over 2,3 millioner solgte enheder. Nu går startskuddet til en ny runde med en sportslig Golf. I forbindelse med det legendariske 24-timers Nürburgringløb er der verdenspremiere på den nye 300 hk stærke Golf GTI Clubsport. Verdenspremieren finder sted samtidig med fejringen af Golfens 50-års fødselsdag (lanceret i 1974), hvilket vil blive markeret med deltagelse af Golf-racere i henholdsvis ADAC 24 h Classic (3-timers løb) den 2. juni og det efterfølgende i 24-timers løb – begge på den legendariske Nürburgring.
Skarpere linjer og skarpere lys
Du kan se på den nye Golf GTI Clubsport, at der venter en køreoplevelse med kant. Designerne har med enkle midler givet den nye Golf GTI Clubsport et skarpere visuelt udtryk. Frontkofangeren og forlygterne har fået et mere kantet og dynamisk look, og forlygteenhederne smelter nu visuelt sammen med kølergitteret ind mod VW-logoet. En vandret LED-lysstribe i kølergitteret er standard, og oven over dette, er der den klassiske røde linje, der går tilbage til den første Golf GTI fra 1976. For første gang er Volkswagen-logoet foran også oplyst. V og W samt cirklen omkring bogstaverne er indrammet af fine lyskonturer på ydersiden og indersiden. Det oplyste Volkswagen-logo og de nye LED-forlygter skaber et umiskendeligt lyssignatur. Et andet lyshøjdepunkt er den nyeste version af IQ. LIGHT LED matrix forlygter, der har 15% mere fjernlysrækkevidde end tidligere.
Golf GTI Clubsport skiller sig ud fra de øvrige Golf-modeller med en frontkofanger, der har lakerede spoilere udformet som pile, der peger ind mod midten af bilen. Frontspoileren og kølergitteret i kofangeren er udført i højglans sort. Bag på er der nyudviklede LED-baglygter, og i forbindelse med IQ. LIGHT LED-matrixforlygter, er Golf GTI Clubsport udstyret med nye 3D-LED-baglygter med dynamisk blinklys.
Bag til har Golf GTI Clubsport en stor tagspoiler, der er åben ind mod taget bortset fra en smal ribbe, så luft strømmer gennem den. Her er ydersiden lakeret i højglans sort. Golf GTI Clubsport er udstyret med et udstødningsrør integreret i venstre og højre side af bagkofangerens diffusor. Et Akrapovič-sportsudstødningssystem vil blive tilbudt til Golf GTI Clubsport som en del af en Race-pakke (ekstraudstyr).
Når den nye Golf GTI Clubsport ses i profil, kan den kendes på GTI-emblemet med røde bogstaver på forskærmen ved A-stolpen. Golf GTI Clubsport kører på karakteristiske og diamantskårede 18-tommers Richmond-letmetalfælge. Bilen har også sideskørter lakeret i højglanssort, der matcher designet på for- og bagkofangeren.
Interiør med hightech og klassisk GTI-appeal
Golf GTI Clubsport har den nyeste generation af digitale instrumenter ombord. Digital Cockpit Pro er standard, og giver føreren mulighed for at indstille mellem tre forskellige grundlæggende grafiske konfigurationer (informationsdisplays) ved hjælp af knappen view på den ligeledes nye version af multifunktionssportsrattet. Classic med runde instrumenter, Progressive med flere displays og sidst men ikke mindst "GTI". I GTI-indstillingen har du en stor rund klassisk omdrejningstæller (op til 8.000 omdr./min.), hvor bogstaverne GTI og den aktuelle hastighed vises med rødt i midten. Der er mindre runde instrumenter til venstre og højre, der f.eks. kan bruges til at vise det aktuelle turboladertryk i bar og drejningsmoment i newtonmeter, som motoren i situationen. Som ekstraudstyr til Golf GTI Clubsport tilbydes et head-up-display til forruden, der viser aktuelle data som hastighed, navigationskøreanvisninger og information fra assistentsystemerne.
Potent turboladet TSI-motor og hurtig skiftende DSG-gear
I Golf GTI Clubsport ligger den seneste evolutionære udvikling af den lovpriste EA888 turboladede 1.984 cm3 TSI-motor. EA888 evo4 er en firecylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning (TSI), og i nyeste aftapning er motoren bl.a. kendetegnet ved at have avancerede brændstofinjektorer, som sprøjter benzin-luft-blandingen ind i forbrændingskamrene ved et tryk på 350 bar. Golf GTI Clubsport har en effekt på 300 hk og et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm. Motorydelsen er øget fra de 265 hk i en standard Golf GTI (markedsføres ikke i DK) ved ændringer i motorstyringen, ladetrykket og andre interne mål i motoren.
EA888 evo4-motoren er koblet til en ekstremt hurtig skiftende syv-trins DSG-geargearkasse med geartrin, der passer perfekt til den kraftfulde acceleration. Den nye Golf GTI Clubsport suser forbi 100 km/t-mærket efter blot 5,6 sekunder, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Race-pakken (ekstraudstyr), der udelukkende tilbydes til Golf GTI Clubsport , fjerner denne begrænsning på tophastigheden og løfter den til 267 km/t.
Intelligent sammenspil mellem bilens dynamiske komponenter
En MacPherson-foraksel og en fireleddet bagaksel udgør det grundlæggende layout af GTI-undervognen. GTI Clubsport tillader også føreren af bilen at tilpasse ESC-systemets indgreb fx. i forbindelse med kørsel på racerbaner. Nogle af hovedingredienserne, der definerer Golf GTI Clubsports dynamiske potentiale, er et progressivt styretøj, Vehicle Dynamics Manager-funktionen i infotainmentsystemet, et spærredifferentiale på forakslen og den adaptive DCC-undervog (ekstraudstyr). Alle fire komponenter er videreudviklet og tilpasset Golf GTI Clubsport.
Det progressive styretøj er blevet yderligere perfektioneret i Golf GTI Clubsport. Denne gang omfattede udviklingsteamet chassisingeniøren Sven Bohnhorst, som tidligere var senior testkører hos Bugatti. Med hans hjælp har det været muligt at overføre nogle særligt positive egenskaber ved styretøjet på Bugatti Pur Sport til det progressive styretøj. Udgangspunktet for det nye setup var introduktionen af ny styringssoftware, der blev brugt til gennemgribende at forfine styretøjets egenskaber. GTI-DNA'ets styrelinearitet og styrepræcision samt den spontane reaktion på styrekommandoer er blevet mærkbart forbedret.
Vehicle Dynamics Manager-funktionen styre samspillet mellem i forakslens spærredifferentiale, de elektroniske differentialespærrer (XDS), ESC-systemet og de elektronisk styrede støddæmpere i den adaptive undervogn. Som beskrevet ovenfor anvendes en særlig sportsorienteret-version i Vehicle Dynamics Manager-funktionen i Golf GTI Clubsport. I Vehicle Dynamics Manager-funktionen kan føreren af bilen vælge mellem køreprofilerne Eco, Comfort, Sport og Individual, men Golf GTI Clubsport har en ekstra sportslig køreprofil over Sport-køreprofilen, hvor systemer, der er relevante for køredynamikken, er optimeret til kørsel på baner som Nürburgring Nordschleife.
Volkswagen Danmark
Læs mere om: