McLaren er et af verdens mest berømte racerteams, og fremtidssikrer
disse år sin indsats i Formel 1 og IndyCar med fire af sportens mest
lovende unge navne. Den ene er dansk. WEC i Brasilien gav nyt dansk
topresultat. Nyt podie til Christensen
Michael Christensen kunne føje en ny podieplacering til de to han har
akkumuleret i forvejen denne sæson, da danskeren sammen med
holdkammeraterne Makowiecki/Campbell sluttede femte afdeling af WEC på
tredjepladsen i Porsche #5.
Løbet blev kørt i Brasilien, og her præsterede Toyota et stort comeback
ved at dominere løbet og hjemtage sejren i bil #8. Ferrari kom derimod
ned på jorden igen efter sejren på Le Mans, og sluttede i det slagne
felt. Nicklas Nielsen og #50 er dog fortsat på andenpladsen i
mesterskabet for Hypercar, mens Christensen og team er på fjerdepladsen.
For første gang sluttede alle fire danskere i top-10 i Hypercar.
I GT-klassen var der derimod stor skuffelse hos Michelle Gatting og Iron
Dames, der udgik med deres Lamborghini efter mekanisk defekt. Marco
Sørensen hentede et enkelt point i Aston Martin.
Nu går WEC på sommerpause, men er tilbage 1. september i USA.
Rundt og rundt i Iowa
IndyCar afviklede en dobbelt-weekend med løb både lørdag og søndag på
den ultrakorte Iowa Speedway. En omgangstid på ca. 17 sekunder lyder
ikke af meget, men når kørerne skal gennemføre 250 af slagsen giver det
mere mening.
Kun Christian Lundgaard var til start af danskerne; Christian Rasmussen
stod over jfr. aftalen med Ed Carpenter Racing. Chefen vil selv køre
ovalløbene. Det blev dog ikke til topresultater for Lundgaard; lørdag
blev han påkørt bagfra og mistede mange omgange, og søndag sluttede det
med P 22. De to løb blev vundet af Scott McLaughlin og Will Power.
Den kommende weekend er Rasmussen med igen, når feltet mødes på bybanen
i Toronto. Det var her Lundgaard hentede sin første sejr i 2023. Læs
mere om Lundgaard nedenfor.
Ugens special
Young Guns
Når Christian Lundgaard 1. januar officielt slutter sig til Arrow
McLaren kommer han i fornemt selskab. Sammen med mexicaneren Pato O’Ward
i IndyCar samt Oscar Piastri og Lando Norris i F1 udgør han de fire
”Young Guns” McLaren satser på de kommende år.
Gennemsnitsalderen for disse vil ved årsskiftet 2025 kun være 24 år, og
alle er løbsvindere på højeste niveau; med mesterskaber på c.v.’erne.
Dermed kan McLarens CEO Zak Brown populært sagt have skudt papegøjen
hvad angår kørere i lang tid fremover.
Kritikerne har selvfølgelig hæftet sig ved at der i den grad har været
gang i udskiftningerne i McLarens amerikanske udgave siden 2020; senest
da sidste års F2-mester Théo Pourchaire tidligere på året først fik at
vide at han var sikret sæde resten af sæsonen, for kort tid efter erfare
at det var han ikke alligevel.
Når der alligevel er grundt til at tro ”svingdørspolitikken” er fortid,
skyldes det ikke mindst at Zak Brown selv på SoMe har været ude og byde
Lundgaard velkommen; noget han ikke gjorde ved de tidligere
udskiftninger. Logisk set er det også oplagt med O’Ward og Lundgaard,
der begge har erfaring fra F1-test. Skulle behovet opstå kan begge
hurtigt omskoles til F1.
Læs hele artiklen, inkl. c.v., af kørere og Brown på
bbn-consult.dk/mclarens-young-guns
Bo Baltzer Nielsen BBN Consult Læs mere om: Christian LundgaardChristian RasmussenMichael Klitgaard ChristensenMichelle GattingNicklas NielsenInterlagos14/07/24 - Interlagos - FIA WEC - FIA VMMichael Christensen scorer årets tredje podieplacering i VM serien |