Marcus Terkildsen var i forgangene weekend med til at sikre DM Bronze til Sally Racing i Danish Endurance Championship (DEC).
Det kun 14-årige racertalent fra Horsens debuterede i serien i august måned, hvor han som den yngste kører nogensinde fik en speciel dispensation til at deltage i Division 3 i DEC serien.
Ikke nok med at han var den yngste kører i feltet, var han også den yngste kører på verdensplan, som deltog i et racerløb i en 350 hestekræfters TCR racer.
(Foto: JJ Media)
Siden løbsdebuten på FDM Jyllandsringen i august måned, hvor han imponerede alle med hurtig og stabil kørsel, fik han genvalg på Ring Djursland kun 14 dage efter. Her kom karrierens første DEC podium, med en andenplads i lørdagens 1 times løb.
Det blev fulgt op med endnu en podieplads i forbindelse med Night Race, hvor Terkildsen var ene om at køre hele fredagens løb, mens mange andre i DEC normalvis deler med en anden kører. Men det blev klaret til UG, hvor han med ro i sindet kunne overgive bilen til hans medkører fra de to første weekender – som så fik weekendens andet løb helt for sig selv.
DM finalen blev kørt på Padborg Park, og her sikrede holdet sig Pole Position til både lørdagens og søndagens løb, hvor Marcus satte den første Pole, mens medkøreren stod for søndagens Pole Position. Dækproblemer i lørdagens løb betød dog at holdet faldt bagud, men det fik Sally Racing’s mekanikere fuldt styr på til søndagens løb, hvor Marcus og holdkammeraten kørte karrierens første DEC sejr i hus.
(Foto: JJ Media)
Med weekendens pointhøst, sluttede Sally Racing’s Cupra TCR racer med startnummer 317 på 3. pladsen i mesterskabet, kun 20 point fra mesterskabsvinderne, med i alt 360 point at køre om igennem sæsonen.
Det er en imponerende bedrift af Marcus Terkildsen, der efter flere år i gokartverdenen, skiftede til asfaltbanesporten ved starten af 2024. Her startede teamet med deres egen Formel 5 racer, som blev serviceret hjemme i garagen. Allerede her viste Marcus rigtig god fart, men da muligheden for at køre DEC bød sig, i et topprofessionelt team som Sally Racing, greb Marcus og hans far Michael Terkildsen den mulighed, for at tage det næste skridt i karrieren.
Der er heller ikke nogen tvivl om, at det er målet igen for 2025. Formel 5 raceren er sat til salg, og nu satses der fuldt ud på racerløb i Danish Endurance Championship med Sally Racing, hvor målet er at kæmpe med om titlen.
Derfor kommer de kommende måneder også til at gå med, at finde det nødvendige budget, for at kunne køre hele 2025. Mange tror at racerbiler kører på benzin, men de kører faktisk på penge – for det er dyrt at køre racerløb, og jo hurtigere og mere potent at raceren er, jo mere koster det per kilometer. Der køres to løb hver weekend, med en varighed mellem 50 og 60 minutter hver – så der køres lige omkring 100 kilometer hver dag, at der køres et racerløb.
(Foto: JJ Media)
Skulle man have interesse i at følge teamet henover vintermånederne, og ind i næste sæson, så kan man gøre det på teamets Facebook Gruppe, hvor man også kan komme i kontakt med holdet, såfremt man skulle være interesseret i at høre om nogle samarbejdsmuligheder for den kommende sæson: facebook.com/groups/618600585324970
I den forbindelse skal der også lyde en stor tak fra MT Motorsport til alle dem, som har støttet op omkring teamet i 2024. For uden jer, havde det ikke været muligt at opnå alle disse fantastiske resultater, og kæmpe videre med motorsportsdrømmen.
(Foto: JJ Media)
Men lige nu må Marcus Terkildsen og MT Motorsport væbne sig med tålmodighed, og vente på forårets komme, og dermed også starten på 2025 sæsonen.
Vi ses derude på banerne.
MT Motorsport
JJ Media Læs mere om: Marcus TerkildsenPadborg Park06/10/24 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |