Steffen Petersen P3 i AM finalen Top resultater fra TEAM SPAR MOTORSPORT BREDEBRO med stort fart overskud
Finalen og sidste løb for sæson 2024 samt det allersidste løb for Super GT inden de går på velfortjent pension, blev kørt i weekenden 5-6. oktober.
Weekenden startede med 1. træning lørdag morgen i tåge, Ole var flyvende og suverænt hurtigst fra første omgang til han kørte i PIT i hver omgang. Ole kørte efter 6 omgange i pit, derefter blev tiden dog overgået til sidst i omgang 8 med en tiendedel.
Steffen var hurtigste AM kører samt 4. hurtigst af alle, så dagen var godt begyndt for begge kørere fra TEAM SPAR MOTORSPORT BREDEBRO med stort fart overskud.
Lørdag middag blev 2. træning kørt, Ole var igen hurtigst fra starten og ved mål flaget 4 tiendedele hurtigere end nummer 2 som var Steffen.
Og Steffen var igen næsten 3 tiendedele hurtigere end nr. 3.
Så med veloverstået træning skulle vi nu til tidskørsel lørdag eftermiddagen, for at prøve lidt sjov nu da det var sidste Tidskørsel i Super GT, aftalte Ole sammen med teamchefen Brian Wede, at de ville prøve en opsætning som aldrig har virket men bare for at prøve.
Allerede på 3. omgang satte Ole en tid som havde rakt til at vinde tidskørslen, men lige for at sætte tyk streg under Ole's fartoverskud, forbedrede Ole på 7. omgang sin tid med 0,091 sekund.
Steffen bøvlede med sine dæk, derfor blev det kun til en 7. plads, dog kun med 0,455 sekund til førstepladsen, så helt skidt var det ikke.
Med en veloverstået lørdag skulle der prøves noget nyt til Warmup søndag formiddag, så Ole fik for første gang nogensinde registrerede dæk på, selvfølgelig de dårligste han havde, dette ene og alene for at se hvor langt væk han var fra konkurrenterne på dem, og for at sætte en strategi til løbene senere på dagen, Steffen fik sine træningsdæk på fra lørdag, som alle andre også gjorde.
Steffen var den absolut hurtigste af alle faktisk så hurtig at han lå og pressede Ole, så Steffen blev P1 i Warmup, Ole P3 det var noget bedre som forventet...
Så nu var vi klar til første heat, som blev søndag lige over middag. Steffen skulle starte P2 og Ole P8, begge fik lavet en fin start men en kører valgte at bruge græsset til at overhale, så han var helt over den hvide linje og derved pressede en kører ud, som så igen ramte Steffen. Derved snurrede Steffen rundt og derved måtte Ole så bremse og komme retur på en 6. plads.
Ole kom derved lidt bagefter den forankørende som var mesterskabsførende, da mesterskabsførende på 2. omgang kørte ned af langsiden fik han en ”mistænkelig MEGET nem overhaling” af 5. pladsen, hvor køreren var fra et helt andet team, da Ole hurtigt kom op til nu ham, som tidligere var så nem at komme forbi, blevet der spærret helt vildt og da Ole kører efter mesterskabsmuligheder måtte han ikke tage chancer, for ham foran kendte vi fra tidligere hvor buler ingen hindring er, derfor måtte Ole blive bag ham.
Samtidigt er mesterskabsførende kommet op til team kollegaen, hvor de hurtigt byttede plads, nu var der 2 biler mellem Ole og mesterskabsførende. Ham som førte heatet fik teknisk defekt og udgik ( måske pga. turen på græsset i starten ). Steffen fik straf for tyvstart meget uforståelig især når nogen må bruge hele bilen på græsset i starten uden af få straf, så Steffen sluttede på 9. pladsen langt fra hvad farten skulle udløse...
2. Heat skulle Ole starte P4 Steffen P9. Efter 3 sving var Ole forrest, det var jo kanon i forhold mesterskabsførende, men igen kom han op til den tidligere "nemme at overhale", sjovt nok blev det også denne gang lige så let for mesterskabsførende at komme forbi og da den tidligere mester Michel Nykjær ville overhale samme kører bagefter, var det præcis samme billede som ved Ole, der blev spærret. Resultatet blev at Ole vandt med 6,7 sekund til mesterskabsførende på 2. pladsen og "nemme at overhale" P3 og Michel Nykjær P4...
Steffen var igen ramt af uheld, denne gang var det bremserne, så det blev til en 10. plads men farten var til en 6-7. plads denne gang.
Finalen var det mesterskabsførende der skulle starte P1 og Ole P2. De fik alle en okay start, denne gang var ham den "nemme at overhale" lige bag Ole, der blev forsøgt på alle måder at påkøre og skubbe Ole, som derved ikke kunne komme frem og presse mesterskabsførende, så længe dækkene var kolde. Så det gik der 3 eller 4 omgange med, inden varmen kom og Ole bare kunne køre væk, men da havde mesterskabsførende fået et ordentlig hul.
Men Ole kørte som en vinder skal og med stort fartoverskud, så med 3 omgange tilbage overhalede Ole mesterskabsførende. Derfra så Ole sig ikke tilbage og vandt klart...
Steffen fik en konge start i finalen, fra start P8 til P5 ind i første sving, men igen kom der en som brutalt kørte lige ind i siden på Steffen, men igen uden STRAF for ham, så Steffen måtte gennem et hel heat kæmpe med bil som ikke kørte optimalt. Men trods dette var farten til at have vundet AM i finalen, det blev dog til en 3. plads og en meget skuffet Steffen, som godt nok ikke havde dommerne på hans side i denne weekend...
Ole viste til mållinjen han er den bedste Super GT kører i Danmark
Dette siger resultaterne.
Vundet DM 3 gange.
Vundet DIF mesterskabet 2 gange-
Blevet vicemester 4 gange ( nr.2).
Alt sammen uden noget hjælp fra andre kørere eller teams.
Som eneste kører har han vundet 32 løb samt 15 Finaler i de 10 år…
Steffen er nok den kører i feltet som har rykket sig mest i de få løb han har kørt...
Dette kunne været blevet rigtig godt hvis han kunne have kørt fuld sæson i 2025. Desværre sådan blev det ikke.
Team Spar Bredebro Motorsport
Dan Petersen
Læs mere om: Ole PetersenSteffen PetersenTeam Spar Bredebro MotorsportPadborg Park06/10/24 - Padborg Park - Super GT Danmark |