Femte afdeling af Lamborghini Huracan Super Trofeo Europe gik langt fra som ventet for Marco Gersager og GM Motorsport. Kun ét af de tre løb på Circuit de Catalunya gennemførte teamet efter en påkørsel fra en konkurrent.
”Vi havde håbet på, at vi denne gang kunne være konkurrencedygtige, fordi vi i sidste måned havde haft to testdage på banen ved Barcelona,” fortæller Marco Gersager. ”Det var der desværre en konkurrent, som fik ændret gevaldigt på.”
På Barcelona-banen kom én af konkurrenterne for tæt på Marco Gersagers Lamborghini.
Under det første af weekendens tre løb valgte racerkøreren fra Solrød Strand – efter lange overvejelser – at gå til angreb på en foranliggende konkurrent på vej ind i et sving.
”Jeg havde ligget og lurepasset gennem de forudgående sving, for han virkede til at bruge racerbanen i hele dens bredde,” siger Marco Gersager. ”Jeg valgte at dykke indenom på et sted, hvor der var god plads, men alligevel havde jeg ikke forudset, at han ville ramme mig.”
Marco Gersagers Lamborghini blev ramt midtskibs, sendt rundt og ud i sandkassen.
”Ham, som kørte ind i mig, kunne ikke fortsætte, men jeg fik gang bilen igen og kom tilbage på racerbanen. Mens der måtte indsættes en safety car for at få min konkurrents bil væk, forsøgte jeg at fortsætte. Det lykkedes, men gutterne i pitten tænkte sikkert deres, da de hørte mig brokke mig over radioen. Men det gav respekt, da jeg fik bilen kørt i mål på en fjerdeplads i Am-klassen, for tilbage i teltet kunne de godt se, at bilen havde fået tæv,” siger Marco Gersager. ”Det var nok min rallyerfaring, som gjorde, at jeg kom i mål og ikke bare stoppede.”
GM Motorsports mekanikere kastede sig over den hvide og sorte racerbil, dannede sig et overblik over skaderne og fik repareret det nødvendige, så den kunne blive klar til de to løb søndag.
Den blev den. Men det var Marco Gersager ikke.
”Jeg havde håbet på, at en god nats søvn kunne gøre mig klar, men det var jeg ikke,” siger han. ”Jeg sov dårligt, og da jeg søndag formiddag prøvede at kringle mig gennem sikkerhedsburet for at sætte mig i sædet, måtte jeg opgive. Det gav ingen mening.”
De to sidste løb foregik derfor uden GM Motorsports bil i feltet.
”Det har nok kostet os en top 3-placering i mesterskabet, men helbredet er vigtigere,” slår Marco Gersager fast. ”Da jeg kom hjem, blev jeg tjekket på Køge Sygehus, og her kunne de konstatere, at jeg havde fået et kompresssionsbrud på ryggen, så det var godt, at jeg ikke forsøgte at køre løbene. Det er et godartet kompressionsbrud, så der skal ikke nogen operation til, men jeg skal holde mig i ro og have tålmodighed. Og dem, som kender mig, ved, at det ikke lige er noget, der passer til mig…”
GM Motorsport DK Presse Læs mere om: Marco GersagerCircuit de Catalunya13/10/24 - Circuit de Catalunya - Lamborghini Super Trofeo |