Heinz-Harald Frentzen

(Foto: Audi Motorsport)

Efter en noget omtumlet tilværelse efter Formel 1-karrieren, har den rolige tyske kører fundet sig til rette hos Audi. To sæsoner hos Opel var ikke været med til at skabe de helt store forventninger til tyskeren, der ikke har virket topmotiveret i karrierens efterår. Han fik en sidste chance for Audi i 2006 - som fik en yderst pinlig udgang!

Ellers er Frentzen nok mest kendt fra sin tid i Formel 1. Der har hele tiden været klistret et mærkat på Frentzen - "hurtigere end Schumacher". Det var kendt at Frentzen var hurtigere Schumacher i deres unge dage hvor de var engageret af Mercedes og deres gruppe-C projekt. Men flere omstændigheder gjorde at Frentzen måtte ud på en stor omvej for at komme i Formel 1. Men selvom han var kendt i Formel 1-teams´ene var der ikke rigtig nogen der turde satse på ham. Det gjorde Peter Sauber imidlertid i 1994. Her kunne tyskeren på ingen tid have været kommet til at køre i en racer med vinderpotentiale. Efter Sennas død forsøgte Frank Williams at få fat i 'Schumachers overmand', men Frentzen valgte at forblive loyal overfor Peter Sauber, der jo havde givet ham chancen. Han blev hos Sauber til og med 1996 - så kom skiftet endelig til Williams, der stadig var det ledende teams.

Skiftet til Williams - på det forkerte tidspunkt

Men det blev en kedelig oplevelse for Frentzen. Teamet blev domineret af Jacques Villeneuve og Frentzen nåede aldrig at falde til i teamet. Den konstante kritik og til tider nedtromlende adfærd internt i teamet, var slet ikke noget som passede Frentzens person. På randen af et større sammenbrud, og med kufferten pakket til at tage til ChampCar, kom Jordan på banen med en kontrakt til 1999-sæsonen. Det var nok et af 1990´ernes største scoop.

I mere familiære omgivelser, og hvor tonen var mindre hård, faldt han rigtig godt til. Jordan havde brudt isen og vundet deres første grand prix året før, og nu gik teamet efter mere succes. Frentzen kørte solidt og udraderede Damon Hill total, da den tidligere verdensmester mere tænkte på tiden som pensioneret racerkører end at trykke på speederen. Frentzen var nok den bedste kører i 1999, når vi ser henover hele sæsonen. Han sikrede sig to sejre - hvor sejren på Magny-Cours var meget spektakulær. Teamets gamblede og den halvskadede tysker kunne tage sin anden sejr i karrieren (den første kom på Imola i 1997 for Williams). Der fulgte yderligere en sejr på Monza, og mod slutningen var Frentzen endda en mulig VM-kandidat.

2000-sæsonen var dog en kedelig sæson - både for Jordan og Frentzen. Ikke at Frentzen ikke kørte solidt, men han blev ikke belønnet særlig meget for sin indsats. Han blev til dels presset af Jarno Trulli, der var ekstrem sulten efter succes, men det generelle billede var dog at Frentzen med sin rolige og bløde kørerstil stadig var den bedste af de to kørere. Men ligesom det måske så ud til at familien var Frentzens bedste ven, så blev han meget pludseligt sendt på porten af Jordan-teamet!

Det kom som en lyn fra en klar himmel da Eddie Jordan valgte at sende ham ud i kulden. Det skrantende Prost-team tog ham dog til sig, og der blev siden indgået forlig mellem alle parter. Alligevel var det første skridt på vej ud af Formel 1. Dels virkede han ikke længere motiveret, og langsomt gled han ud af billedet som topkører. Sauber gav i 2003 en håndsrækning til den kører som de havde trukket ind i Formel 1 og det blev også en pæn afslutning på Formel 1-tiden, men det havde trukket op et par sæsoner.

Efterår i DTM

Herefter stod det så på DTM med Opel, og det blev betegnet som lidt af et scoop for klassen at sikre sig et så stærkt navn. Dog var resultaterne meget svingende og den første sæson kan på ingen måde betegnes som en succes. Opel var slet ikke med fremme i forhold til konkurrenterne, og det har sikkert ikke været en yderligere motivation for tyskeren. Året efter blev det noget bedre og i enkelte løb var han i særklasse i det forholdsvis ringe materiel.

Da han til 2006 kom til Audi - hvor han iøvrigt selv måtte medbringe en større sum penge - var forventningerne rimelige. Nu havde Frentzen i hvert fald muligheden for at vise hvad han kunne i materiel som havde vinder-chancer. Det så generelt ok ud i starten, men resultaterne udeblev alt for ofte. De tre øvrige Audi fabrikskørere var blot bedre, og det blev kun til to besøg på podiet. DTM-karrieren endte på yderst uværdig vis. Efter et dårligt løb på Hockenheim, hvor han ellers startede ud fra pole position, røg den rolige facade. Audi blev svinet til for at have stillet al support bag de øvrige kørere, og da han på TV lod det gå ud over sin arbejdsgiver, valgte Audi med det samme at frafalde alle optioner på at fortsætte samarbejdet i 2007. Og meget tyder på at Frentzen har kørt sit sidste DTM-løb - og måske også sit sidste vigtige løb overhovedet! Karrieren ser ud til at være på vej i vinter-fasen!

Karriere

År Beskrivelse
2006 DTM (Audi)
2005 DTM (Opel), nr. 8
2004 DTM (Opel), nr. 14
2003 Formel 1 (Sauber), nr. 11
2002 Formel 1 (Arrows, Sauber), nr. 17
2001 Formel 1 (Jordan, Prost), nr. 9
2000 Formel 1 (Jordan), nr. 9
1999 Formel 1 (Jordan), nr. 3 med 2 sejre
1998 Formel 1 (Williams), nr. 7
1997 Formel 1 (Williams), nr. 2 med 1 sejr
1996 Formel 1 (Sauber), nr. 12
1995 Formel 1 (Sauber), nr. 9
1994 Formel 1 (Sauber), nr. 13
1993 Formula Nippon, nr. 9
1992 Formula Nippon, nr. 14
Japansk sportsvognsmesterskab (Nissan), nr. 19
1991 Formel 3000, nr. 14
1990 Sportsvogns VM (Mercedes), nr. 17
Formel 3000, nr. 16
1989 Tysk Formel 3, nr. 2
1988 Tysk Formel Opel Lotus-mester
Europæisk Opel Lotus, nr. 6
1987 Tysk Formel Ford 2000, nr. 2
1986 Formel Ford 2000
1980-1985 Gokart

Yderligere om Frentzens Formel 1-karriere
Statistik på Heinz-Harald Frentzen
 
Kørerinfo
2000 Formel 1Jordan Grand PrixJordan EJ10
Nr. 9 med 11 pts.
2001 Formel 1Jordan Grand PrixJordan EJ11
2001 Formel 1Prost Grand PrixProst AP04
2002 Formel 1ArrowsArrows A23


Frentzen gjorde det ok i det kriseramte og senere lukkede Arrows-team
(Foto: Arrows)

2002 Formel 1Sauber PetronasSauber C21
2003 Formel 1Sauber PetronasSauber C22

(Foto: Sauber Petronas)
2004 DTMOPC Team HolzerOpel Vectra GTS V8


(Foto: Opel)
2005 DTMTeam OPCOpel Vectra GTS V8


(Foto: OPC)
2006 DTMAudi Sport Team Abt SportslineAudi A4 DTM
Løb: Kvalifikation Race Point
Hockenheim: 8 3 6
Lausitzring: 10 13 0
Oschersleben: 5 4 5
Brands Hatch: 3 17 0
Norisring: 12 11 0
Nürburgring: 8 6 3
Zandvoort: 6 5 4
Catalunya: 2 3 6
Bugatti: 14 10 0
Hockenheim: 1 14 0
Placering i mesterskabet: 7. plads med 24 point
2008 Le MansAston Martin RacingAston Martin DBR9 (GT1)
Nr. 4 i GT1 klassen
2009 Speedcar SeriesPhoenix Racing

(Foto: SpeedcarSeries-Media)
2012 ADAC GT
Masters
Callaway CompetitionCorvette Z06

Heinz-Harald Frentzens karriere i billeder


2003 - Ringen blev sluttet for Formel 1-karrieren hos Sauber
(Foto: Sauber Petronas)


2004 - Klar til DTM for Opel
(Foto: Opel)


2005 - Det var kun i ganske korte momenter at Opel og Frentzen glimrede
(Foto: OPC)


2006: Selv ikke med fabriksopbakning hos Audi gjorde Frentzen det store væsen af sig - og efter at han for åben skræm svinede Audi til fik han en fyreseddel. Karrieren synes slut
(Foto: Audi Motorsport)

 


23/07/10  Formel 1  40 år med Peter Sauber
24/04/09  Speedcar Series  Bahrain - kvalifikation
22/04/09  Speedcar Series  Speedcar seriens sæsonfinale
14/02/09  Speedcar Series  Qatar - kvalifikation
03/02/09  Speedcar Series  Natløb i Speedcar Series
25/01/09  Speedcar Series  Bahrain - race 2
24/01/09  Speedcar Series  Bahrain - race 1
22/01/09  Speedcar Series  Bahrain - fri træning
06/12/08  Speedcar Series  Dubai - race 1
30/04/08  Le Mans  Aston Martin Racing er klar med Le Mans line-up
10/03/08  Le Mans  Frentzen skal køre Aston Martin
06/11/06  DTM  Audi og Heinz-Harald Frentzen’s veje skilles
04/11/06  DTM  Fnysende Frentzen fyret
28/10/06  DTM  Hockenheim II - kvalifikation - tiderne
31/01/03  Formel 1  Valencia test - torsdag
 
Reklamer

H.I. Auto


Bruno Hansen Motorsport


Yokohama Advan dæk