ALMS   16/03/07

Sebring 12-timer - kvalifikation
American Le Mans SeriesAudi R10 TDI på suveræn pole position
Jan Magnussen på Pole i GT1

Kvalifikationen til lørdagens Sebring 12 Timer blev som ventet en suveræn triumf for Audis R10 TDI der distancerede resten af feltet.

Kvalifikationen til lørdagens Sebring 12 Timer blev som ventet en triumf for Audi da Marco Werner satte en suveræn tid med 1:44.974.


Marco Werner satte bedste tid på Sebring
(Foto: Audi Motorsport)

Tiden er ny LMP1 banerekord, knap et sekund under sidste års pole tid. Tom Kristensens Audi R10 TDI endte på andenpladsen, med tiden 1:45.326 - Tiden blev sat af Dindo Capello som aldrig kom i nærheden af Marco Werners tid.

Det gik skidt for de øvrige 2 LMP1 teams - Intersport satte deres nye Creation bil i væggen efter ca. 5 minutters kørsel og fik ikke sat en tid, og skal dermed starte bagerst på lørdag. Autocon med deres ældre Lola EX257 satte en tid 1:53.125, der rakte til en samlet 12 plads et godt stykke nede blandt LMP2 bilerne.

LMP1 Klassen endte således:
Nr.KørerAfstandTidBilTeam
1Marco Werner0.0001:44.974Audi R10/TDIAudi Sport North America
2Rinaldo Capello0.3521:45.326Audi R10/TDIAudi Sport North America
11Chris McMurry8.1511:53.125Lola EX257 AERAutocon Motorsports
33Jon FieldCreation CA06 JuddIntersport Racing

I LMP2 klassen er krigen til gengæld brudt ud i lys lue. Timo Bernhard satte en ny LMP2 banerekord i tiden 1:46.046 i Penske Porsche RS Spyder, lige godt et sekund hurtigere end David Brabham i Highcroft Acura der fik en 1:47.109 ud af den nye Acura motor. Herefter skiftes henholdsvis Dyson og de tre Acura biler om de næste 4 pladser, ført an af Andy Wallace i den første Dyson Porsche på tredjepladsen, 21 hundrededele efter David Brabham. Ganske vist er Timo Bernhard godt et sekund hurtigere end den nærmeste konkurrent, men dette udjævner sig som regel i race pace og de tætte placeringer på pladserne 2 til 7 i klassen tegner særdeles lovende for løbet på lørdag.

Gridden i LMP2 ser således ud:
Nr.KørerAfstandTidBilTeam
1Timo Bernhard0.0001:46.046Porsche RS SpyderPenske Motorsports
2David Brabham1.0631:47.109Acura ARX-01AHighcroft Racing
3Andy Wallace0.0211:47.130Porsche RS SpyderDyson Racing Team
4Byan Herta0.2931:47.423Acura ARX-01AAndretti Green Racing
5Chris Dyson0.7521:48.175Porsche RS SpyderDyson Racing Team
6Adrian Fernandez0.2421:48.417Lola B0653 AcuraLowe's Fernandez Racing
7Sascha Maassen1.7681:50.185Porsche RS SpyderPenske Motorsports
8Ben Devlin0.1271:50.312Lola B07/40 MazdaBK Motorsports
9Didier Theys0.4691:53.594Lola B05/40 JuddHorag Racing

I GT1 blev det en ensom forestilling for Jan Magnussen. Han tog én flyvende omgang og så var den Pole Position sikret. Tiden blev sat til 1:57.061, hvilket ikke engang er under sidste års pole position tid. Oliver Gavin følger efter i den næste Corvette med tiden 1:57.480, og sidst den enlige Team Modena Aston Martin 8 tiendedele efter i tiden 1:58.241. Her skal Corvette virkelig dumme sig, hvis de ikke skal løbe med al sølvtøjet på Lørdag.


Jan Magnussen på pole i GT1
(Foto: Christina Bergdahl)

Gridden i GT1 ser således ud:
Nr.KørerAfstandTidBilTeam
1Jan Magnussen0.0001:57.061Chevrolet C6.RCorvette Racing
2Oliver Gavin0.4191:57.480Chevrolet C6.RCorvette Racing
3Antonio Garcia0.7611:58.241Aston Martin DBR9Team Modena

GT2 var også hurtigt overstået. Jaime Melo i Risi Ferrari 430 GT satte meget hurtigt en ny banerekord i tiden 2:02.439, og så var den potte ude. Ingen i klassen var nogensinde i nærheden af at slå den tid, ikke engang Tomas Enge i Petersen/White Lightning Ferrari kunne stikke tiden - Enges tid på 2:02.701 rakte "kun" til andenpladsen. Herefter kommer den første Porsche 997 - nemlig bilen fra Flying Lizard Motorsports, men over et halvt sekund langsommere end Risi Ferrarien i tiden 2:03.043. Lars Erik Nielsen endte på en hæderlig men uspektakulær 9 plads i klassen - Dirk Werner satte en tid på 2:04.654. GT2 feltet placerede sig således:
Nr.KørerAfstandTidBilTeam
1Jaime Melo0.0002:02.439Ferrari F430GTRisi Competizione
2Tomas Enge0.2622:02.701Ferrari F430GTPetersen/White Lightning
3Jörg Bergmeister0.3422:03.043Porsche 911 GT3 RSRFlying Lizard Motorsports
4Wolf Henzler0.2952:03.338Porsche 911 GT3 RSRTafel Racing
5Dominik Farnbacher0.3142:03.652Porsche 911 GT3 RSRTafel Racing
6Colin Braun0.1592:03.811Ferrari F430GTRisi Competizione
7Bill Auberlen0.1862:03.997Panoz Esperante GTLMPanoz Team PTG
8Ralf Kelleners0.0042:04.001Porsche 911 GT3 RSRRahal Letterman Racing
9Dirk Werner0.6532:04.654Porsche 911 GT3 RSRFarnbacher Loles Motorsports
10Scott Maxwell0.0322:04.686Panoz Esperante GTLMPanoz Team PTG
11Peter Kox0.0722:04.758Spyker C8 SpyderSpyker Squadron
12Darren Law0.1392:04.897Porsche 911 GT3 RSRFlying Lizard Motorsports
13Terry Borcheller1.9142:06.811Porsche 911 GT3 RSRTeam Trans Sport
14Rob Wilson0.2512:07.062Ferrari F430GTJMB Racing
15Arie Luyendyk Jr.4.4672:11.529Panoz Esperante GTLMRobertson Racing
16Phillip Collin1.5272:13.056Porsche 911 GT3 RSKonrad Motorsports
17Mauro Casadei2.6372:15.693Porsche 911 GT3 RSRAutoracing Club Bratislava
18Rui Aguas--Ferrari F430GTCorsa/White Lightning

Alt i alt tegner LMP2 og GT2 klasserne til at blive de tætte opgør vi håber på, men LMP1 og GT1 virker lidt tomme i lyset af kvaliteten i resten af feltet.

Den sidste træning køres i mørke Torsdag aften, hvilket giver os den første indikation af det race pace vi kan forvente på Lørdag og dermed styrkeforholdet de forskellige teams imellem.

Jesper Thomsen


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport North America
  • Corvette Racing
  • Sebring
  • 17/03/07 - Sebring - ALMS

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto