Det er set før, at andenpladser bliver konverteret til førstepladser i sportens verden, ikke mindst efter EPO’ens indtog. Det var dog ikke doping, men en anden deltagers uheld, der sent torsdag rykkede Tom Kristensen og Hans Audi R10-dieselracer fra anden til første position, da der blev kørt kvalifikation til USA’s største sportsvognsløb, de legendariske 12 timer på Sebring. En anden bil stod af med så stort et brag, at banen ikke kunne repareres inden for den afsatte tid til kvalifikationen. På det tidspunkt havde Stephane Sarrazin sat hurtigste tid for Peugeot, mens Tom Kristensens makker Allan McNish lå på andenpladsen. Mens franskmændene jublede over pole, gik Sebrings ledelse i gang med at granske regelbogen, og da den siger, at en kvalifikation kan annulleres, hvis der resterer mere end ti minutter, endte det hele med dén løsning.
En af årsagerne til denne beslutning var, at en række biler endnu ikke var kørt ud for at sætte en tid, og en masse af de øvrige favoritterne ville derfor skulle starte bagest i feltet.
I stedet blev det besluttet at lade alle tider fra de seneste dages træning tælle som kvalifikation, og her havde McNish sat bedste tid, mens Peugeot pludselig må tage til takke med en andenplads.
”Det var ikke retfærdigt, og jeg forstår glimrende Peugeots skuffelse,” siger Tom Kristensen efter den noget uventede udvikling på kvalifikationen.
”Ligesom på Le Mans sidste år har Peugeot vist god speed over en enkelt omgang, og deres bil var reelt hurtigere end vores i kvalifikationen. Jeg er meget spændt på, om franskmændene har udviklet deres bil så godt over vinterens løb, at de kan holde speeden i løbet, for så får vi hænderne fulde. Det er dog ikke kun Peugeot, vi skal holde øje med. Porsche Spyder’ne i den lettere LMP2-klasse er et par sekunder efter os pr. omgang, men henter med deres større tankindhold det hele på færre pitstop. Porsche har efterhånden fået opbygget den nødvendige holdbarhed, så de bliver farlige outsidere.”
Lørdagens løb er 56. udgave af Sebring, der er amerikanernes svar på Le Mans. Den bumpede og stenhårde bane er så hård for materiellet, at banen regnes for at være lige så udfordrende som det franske forbillede.
For Tom Kristensen bliver det niende gang, han skal prøve kræfter med løbet i Florida. Han har rekorden for både hurtigste omgang (fem) og sejre (fire), den sidste rekord må han dog dele med sin tidligere Audi-kollega Frank Biela, der ikke deltager i år.
Ligesom på Le Mans skal danskeren dele bil med McNish og italieneren Dindo Capello. Samme trio skrev historie, da de i 2006 vandt Sebring i Audi R10-modellens debutløb. Det var første gang, en dieseldrevet bil vandt en af motorsportens klassikere. TomKristensen.com Nils Finderup Læs mere om: Tom KristensenSebring15/03/08 - Sebring - ALMS |