Audi har her til aften løftet sløret for teknikken bag den nye R15-racer, der skal forsøge at vinde Le Mans for sjette år i træk. Den største overraskelse er, at Audi dropper den V12-motor, som har været kraften i den succesrige R10-forgænger. I stedet har Audis ingeniører udviklet en lettere, men stadig effektiv V10-motor. (Foto: Audi)
"For os er det vigtigt på Le Mans at kunne fokusere på god brændstoføkonomi og en lille CO2-udledning," sagde sportschef Dr. Wolfgang Ullrich ved præsentationen.
"Den nye motor er baseret på mange af de erfaringer, Audi har gjort med dieselmotorer i privatbiler. Vi har indført en ny type partikelfilter, der er lettere, vores turbo- og indsprøjtningsteknik er blevet forfinet, og stadig har vi med en motor at gøre, der producerer mere end 600 hestekræfter og yder et moment på over 1.050 Newtonmeter."
(Foto: Audi)
Som det er fremgået af tidlige spionfotos, er R15'erens aerodynamik ændret markant i forhold til forgængeren. Her har Audi gjort brug af de erfaringer, der er gjort med den succesfulde A4 DTM-racer, idet luftstrømmene omkring og under Le Mans-raceren er optimeret gennem en computerbaseret CFD-proces (Computational Fluid Dynamics).
På Le Mans betyder et godt udsyn om natten også meget, og derfor er det elektriske system optimeret ved hjælp af lithium-ion-batterier, der også bruges i en række nye hybrid-biler med såvel el- som konventionel benzin- eller dieselmotor. Et lithium-ion-batteri er lettere end et almindeligt batteri og giver desuden større effekt. Igen har Audi hentet viden og inspiration fra gadebilerne, der igennem et par år har kørt med diode-lygter (LED). På R15 er der dog udviklet en ny generation lygter, der senere vil finde vej til gademodellerne.
(Foto: Audi)
Under skallen er der også sket ting og sager med den nye Le Mans-racer. Som tidligere beskrevet betyder ændrede regler, at LMP1-bilerne skal leve op til en ny, aerodynamisk pakke, hvor blandt andet hækvingen skal være smallere, ligesom front- og baghjulsophæng skal være højere. Audi har valgt at kompensere ved at give R15 en længere akselafstand, der sammenholdt med den mindre og lettere motor giver en bedre vægtbalance end den "bagstive" R10-model, der med sin tunge V12-motor havde et balanceforhold på 40/60 procent (front/bag). Ifølge Audis testkørere er den nye R15 lettere at manøvrere end den krævende R10.
Den nye Le Mans-racer får debut om små to uger, når 12-timers-løbet på Sebring afvikles lørdag den 21. marts. Her stiller også Peugeot op med sin nye 2009-model, og da får vi altså første indikation af, hvem der har størst chancer for at løbe med Le Mans-trofæet i juni. TomKristensen.com Nils Finderup Læs mere om: Tom Kristensen13/06/09 - Le Mans - Le Mans21/03/09 - Sebring - ALMS |