Med kørerne Tom Kristensen, Dindo Capello og Allan McNish bag rattet, vandt Audi R15 TDI en historisk sejr i 12 timers løbet på Sebring, med den nye disel-drevne bil. Kørerne fuldførte 383 omgange, og slog dermed den tidligere rekord med imponerende 13 omgange. I det hurtigste Sebring løb nogensinde, kørte Audi Sport Team Joests to Audi R15 TDI den fulde distance uden tekniske problemer, på trods af at den innovative Le Mans prototype fik sin debut så sent som december. Dårligt vejr har lagt hindringer i vejen for Audi Sports test-program, og temperaturerne nåede aldrig over 15 grader, under deres test i Europa.
(Foto: Motorsporten.dk)
På Sebring mødte Audi holdene temperaturer på næsten det dobbelte, og arbejdede dag og nat for at lære mere om den nye diesel bil, og på at tilpasse den til den ekstremt hullede bane i Florida. De var i stand til at løse alle de mindre problemer der dukkede op, lige før løbet.
Under løbet viste den nye Audi R15 TDI sig fra begyndelsen at være hurtig: Allan McNish distancerede Acura/Honda som startede fra pole, med mere end 5 sekunder på den første omgang. Senere viste det sig at det ikke var Acura/Honda der skulle kæmpes med, men de 2 Peugeot 908. Føringen skiftede ikke mindre end 12 gange, mellem protoyperne fra Audi og Peugeot. Gennem lange perioder af løbet, var forskellen mellem de 4 førende prototyper, kun 5 tiendedele af et sekund.
I de sidste spændende stadier af løbet, lykkedes det Allan McNish til fulde at udnytte den optimerede vægtfordeling, og den avancerede aerodynamik på den nye R15, sammenlignet med dens forgænger R10. Han fik åbnet så stor en føring, at han var i stand til at stoppe for et hurtige "splash-and-dash" umiddelbart før løbets slutning, uden at miste føringen. Han krydsede målstregen 22.279 sekunder før Peugeot'en på andenpladsen.
(Foto: Motorsporten.dk)
Det var den niende sejr for Audi mærket på Sebring, som fortsættelse af en imponerende serie: Efter Audi R8 i 2000 og Audi R10 i 2006, kørte en ny prototype fra Audi sig til sejr i sit debut-race på Sebring for tredie gang. Tom Kristensen sikrede sig sin femte sejr i den amerikanske endurance klassiker, og blev dermed den mest succesfulde kører i løbets historie. Dindo Capello vandt på Sebring for fjerde gang, mens det var tredie gang for Allan McNish.
Audis succes på Sebring blev komplementeret af de tre tyskere, Lucas Luhr, Mike Rockenfeller og Marco Werner, der sluttede på en tredieplads i løbet, i den anden Audi R15 TDI. Luhr og Rockenfeller kørte hovedparten af løbet uden Marco Werner, som blev sat på sidelinien af en skade på sine ribben. De holdt kontakten til den førende søster-bil i lang tid. Det var først i de afsluttende stadier, at de faldt tilbage, fordi de fik samlet store mængder skidt i det højre forhjul, hvilket tvang Lucas Luhr til et ekstra besøg i pitten, umiddelbart før afslutningen på løbet. Det var også det eneste uplanlagte pit stop hele dagen, for Audi Sport Team joest.
Den nye Audi R15 TDI var ikke kun den mest pålidelige og hurtigste prototype ved sin debut, men også den mest effektive: Audi sikredede sig en sikker 1-2 sejr i "Michelin Green X Challenge", hvor brændstof-økonomi måles i forhold til præstation.
For Audi, var 12 timers løbet i Sebring en forpremiere til 24 timers løbet i Le Mans, hvor ialt tre nye R15 TDI prototyper vil deltage. Et intensivt test-program er planlagt for Audi Sport Team Joest, op til løbet den 13. og 14. juni.
Dr. Wolfgang Ullrich
Dette er et flot resultat for en helt ny bil, som kom til Sebring med færre km under hjulene end vi havde planlagt. Vi har ikke kun set det hurtigste 12-timers løb i Sebrings historie, men også et at de mest spændende, med mange skift i føring, og en meget tæt kamp mellem Audi og Peugeot - og dette i det 100. ALMS løb siden 1999. Jeg kan ikke mindes at fire biler har sat så tætte omgangstider, over så lang tid. Det er marginalerne der afgjorde løbet. Det er en skam at vores anden bil, der også var med i front det meste af løbet, tabte tid mod slutningen. Jeg er meget glad med debuten for vores nye Audi R15 TDI, og vil gerne sige tak til alle dem der gjorde det muligt.
Ralf Jüttner
Det var utroligt hårdt arbejde, men også en stor oplevelse. At slutte først og tredie, imod så stærke modstandere, med så kort forberedelse og med en ny distance-rekord, er virkeligt bemærkelsesværdigt. Vi fik ikke kun en ny bil, vi havde også udskiftninger på team, inklusiv en ny chef-mekaniker på den vindende bil. Det var et skørt løb. Peugeot'erne var meget hurtige. Spillet med dobbelte og enkelte stints, og de skiftende føringer hele tiden, var virkeligt nervepirrende. Jeg er totalt udmattet. begge hold gjorde et fantisk arbejde. Jeg er stolt af hele holdet.
Dindo Capello
Det var et fantastisk løb, og en fantastisk sejr for Audi, som tillæg til de debut sejre vi tidligere har scoret, med R8 i 2000 og R10 TDI i 2006. Jeg havde virkelig ikke ventet at vinde med R15 TDI på Sebring, fordi bilen er så ny, og vi har testet så lidt i Europa. At køre fra start til slut uden problemer overhovedet, med så ny en bil, er nærmest utroligt. Det er et drømme-resultat, og viser hvilken enestående teknologi Audi er i stand til at udnytte. Jeg er så stolt af at være en del af teamet, og Audi mærket, at køre for Audi Sport, og have så fantasktiske team-kammerater i Allan og Tom.
Tom Kristensen
Det er en helt fantastisk fornemmelse. Wow, sikke et løb - det hurtigste race på Sebring nogensinde, med distance-record. At vinde med så ung en bil, med så lidt test-kørsel i tørt vejr før vi kom herover, det er fantastisk. Vi vandt her i debuten med R8, så med R10 TDI og nu med R15 TDI - takket være teamets know how og erfaring. Alle i Audi Sport, og alle seks kørere her på Sebring, har arbejdet hårdt for at komme i en position hvor vi kunne slå Peugeot her på denne meget svære bane, og efter en ekstrem hård kamp. Jeg er stolt af at være en del af dette team. Det er en cool fornemmelse.
Allan McNish
Vores nye R15 TDI var fejlfri gennem hele løbet, og tillod Audi at sikre sig endnu en Sebring sejr. Dette må ende i historiebøgerne som et at de bedste Sebring 12 timers løb nogenside, når man ser på kampen, intensiteten fra start til mål som om det var et sprint løb, men specielt de sidste to timer, der viste hvad Audi Sport står for: beslutsomhed om at arbejde mod et mål. Hele holdet kan være stolte af, at have vundet trofæet tilbage til Tyskland.
(Foto: Motorsporten.dk)
Lucas Luhr
Det var en hård dag for os. Marco blev tvunget til at stoppe på grund af en skade. Det betød at vi måtte fuldføre løbet med 2 kørere. Vi havde selvfølgelig foretrukket at vinde løbet, eller at det blev en 1-2 sejr til Audi. Men vi havde stærke modstandere. Og vores søster-bil var en lille smule hurtigere, så de havde fortjent at vinde. Vi kunne bare ikke stå distancen. Trods den personlige skuffelse, kan vi være tilfredse. Alle hos Audi Sport og Team Joest kan være stolte af at komme gennem et Sebring løb med to nye biler, uden større problemer.
Mike Rockenfeller
Jeg har været i bilen tre gange, og basalt set gik tingene som de skulle hver gang. Jeg kunne næsten matche tiderne fra søster-bilen. Desværre kunne vi ikke slutte højere end tredie til sidst, men jeg er glad for min indsats. Bilen kørte godt. Det er en skam Marco blev skadet, men det var egentligt ikke det store problem for os at slutte løbet med kun to kørere. Tillykke til vores søster-bil og Audi. Der er mange der kommer til Sebring med en ny bil, men vi kan være stolte af at have fuldført løbet med begge biler, uden problemer, hvilket vi kan bygge videre på til Le Mans.
Marco Werner
Det var en fantastisk dag for Audi. Hvad kan være bedre end at give en ny bil en sejr her? Allan gjorde igen et fantastisk job, som hele teamet gjorde. Det var et spændende løb, et at de mest utrolige løb jeg har set. Og desværre er jeg nødt til at sige "set", da jeg ikke kunne fortsætte med min skade.
Audi Læs mere om: Allan McNishRinaldo CapelloTom Kristensen21/03/09 - Sebring - ALMS |