Med præsentationen af 2009-feltet blev der samtidig lejlighed til at hilse på nye kørere og regler. Som tidligere nævnt stiller Audis fabriksteam med samme ni kørere som sidste år, dog med Katherine Legge som opgraderet til en 2008-A4. Colin Kolles' team stiller i sæsonen som afsløret med Christian Bakkerud i en to år gammel A4, og den unge dansker får følgeskab af tyskeren Johannes Seidlitz, der med sine blot 18 år bliver feltets suverænt yngste mand. Seidlitz har et tysk gokartmesterskab med sig i bagagen og har desuden kørt både Formel BMW i Tyskland og Formel Renault i England.
Til gengæld stiller Mercedes kun med otte kørere. Her er det mest interessante, at Ralf Schumacher og Gary Paffett er rykket op som A-kørere, mens Jamie Green er degraderet og må tage til takke med en 2008-Mercedes C Klasse i år.
(Foto: TomKristensen.com)
Løbsmæssigt er der mindre ændringer. Roll out og den frie træning fredag er indskrænket til en halv times roll out, mens der lørdag vil være 2,5 timers træning op til kvalifikationen kl. 13.35.
Tidtagningen bliver som noget nyt delt op i fire trin:
1: De 19 kørere får 14 minutter til at sætte en tid. De 14 bedste går videre.
2: De 14 kørere får ti minutter til at sætte en tid. De 8 bedste går videre.
3: De otte kørere får ni minutter til at sætte en tid. De fire bedste går videre.
4: De fire bedste afgør startplaceringerne med én flyvende omgang hver.
Med henyn til succesballast bliver udgangspunktet:
2009-biler: 1.050 kg
2008-biler: 1.030 kg
2007-biler: 1.010 kg TomKristensen.com Nils Finderup Læs mere om: Christian BakkerudTom Kristensen |