På trods af finanskrisen er LMP1 klassen ved årets Le Mans på ikke mindre end 20 biler. Det er helt fantastisk set i lyset af hvor hårdt presset verdens bilfabrikker er for tiden, men alligevel er der et super godt felt som ikke bare er en flok udrangerede racerbiler. LMP1 feltet består i år af ikke mindre end 9 diesel biler, 5 Audier og 4 Peugeoter. Fabriks Audi teamet kommer med 3 helt nye Audi R15 biler, hvor Mr. Le Mans, Tom Kristensen, køre i bilen med nummer 1. Hertil kommer Team Kolles med to Audi R10 TDI’er, hvor Christian Bakkerud køre i bilen med nummer 15.
Peugeot kommer med 3 fabriks biler, to under Team Peugeot Total og en under Peugeot Sport Total. Den sidste Peugeot 908 HDi-FAP indsættes af Pescarolo Sport, der har absolut ingen erfaring med den bil.
Jeg er sikker på at den vindende bil skal findes i blandt de 6 fabriks diesel biler, spørgsmålet er bare hvem trækker det længste strå, og hvem kan lægge den rigtigste strategi?
Der er jo også 11 benzin biler med i LMP1 klassen, og her kommer et spændene nyt team i LMP1 klassen og det er Aston Martin Racing der kommer med 3 Lola Aston Martin. Hertil kommer Speedy Racing Team Sebah med en Lola B06/80 - Coupé-Aston Martin.
Her ud over kommer Creation Autosportif med en Creation CA07 Judd, Pescarolo Sport med en Pescarolo-Judd, Signature Plus med en Courage-Oreca LC70-Judd, Strakka Racing og Team LNT med hver deres Ginetta-Zytek 09S-Zytek og Team Oreca Matmut-AIM med to Courage-Oreca LC70-AIM.
Flere teams har haft en travl periode op til årets Le Mans, både Aston Martin Racing og Team Oreca Matmut-AIM har måtte opbygge deres biler efter alvorlige uheld. Aston martin racing har være på denne opgave hele to gange efter high speed uheld og Bruno Senna satte sin Team Oreca Matmut-AIM Courage-Oreca LC70-AIM af kort før slut i Le Mans series løbet på SPA Francorchamps. Begge teams er klar når der klokken 18 i dag lyser grønt for enden af pitlane og den 6 timer lange fri træning går i gang.
Jeg tror ikke på at vi kommer til at se en benzin bil sejre på Le Mans i år, jeg tror på at Aston Martin vil sparke fra sig og de vil være med fremme blandt de hurtigste benzin LMP1’er. Jeg har også stor tillid til at Team Oreca Matmut-AIM vil gøre det godt.
Til gengæld tror jeg igen ikke på at Zytek bilerne kommer igennem løbet og det samme gælder Creation.
Kolles teamet har nu sidste års vinder bil, i form af Audi R10 TDI’er, men jeg tror ikke de biler kommer til at spille en afgørende rolle i løbet. Bilen var allerede i 2008 for tung, og motoren er vægt ballance mæssig placeret forkert i bilen. Sidste år kunne man aerodynamisk korrigere lidt for det, men sådan er det ikke i 2009, hvor alle LMP1 biler køre med mindre aerodynamisk downforce, og derfor har Audi R10 ikke det potentiale som den hidtil har vist.
Til gengæld er jeg sikker på at Tom Kristensen og fabriks Audi teamet der kommer med 3 nye R15 TDI’er, har en rigtig god chance for at være med til at præge Le Mans 2009 meget, men det bliver ikke uden kamp med de 4 Peugeot 908 HDi-FAP.
På Sebing i marts så vi Audi R15 imod Peugeot 908 HDi-FAP og her var det Audi der vandt, men der var benhård kamp hele vejen, og inderst ind håber jeg på at det også bliver sådan på Le Mans, også selvom jeg sidder med ondt i maven hele den sidste time på min plads. Men det er nu engang fedest hvis der er kamp til stregen.
Audi viste en smule ’svaghed’ på Sebring. Her skiftede man dæk hver gang teamet var i pit. Det er der ikke råd til på Le Mans. Har de fået styr på dæk forbruget?
Jeg tror det, og jeg tror at de minimum kan dobbelt stinte deres dæk, og her er måske nøglen til at slå Peugeot, men en betingelse er at mekanikken holder, og Audi har stadig kun kørt et racerløb med deres R15.
Man kan blive ved med at overveje frem og tilbage, en ting er dog sikkert, vi får en diesel sejr, og jeg tror ydmygt på at den i år bliver fransk, også selvom Audi kommer med en ny bil.
Det var det sidste preview før årets Le Mans. Om få timer køres den fri træningm og i morgen køres der to gange to timers kvalifikations sessions. Søndag er det her historie og vi ved alle hvem der vandt Le Mans 2009.
Deltagerliste:
|
|
# |
Team / Mærke / Dæk |
Kørere |
|
1 |
7 |
AMR Eastern Europe |
Jan Charouz |
|
|
Lola Aston Martin |
Stefan Mücke |
|
|
Michelin |
Tomas Enge |
|
2 |
8 |
Aston Martin Racing |
Anthony Davidson |
|
|
Lola Aston Martin |
Darren Turner |
|
|
Michelin |
Jos Verstappen |
|
3 |
9 |
Aston Martin Racing |
Stuart Hall |
|
|
Lola Aston Martin |
Harold Primat |
|
|
Michelin |
Peter Kox |
|
4 |
1 |
Audi Sport Team Joest |
Dindo Capello |
|
|
Audi R15 |
Tom Kristensen |
|
|
Michelin |
Allan McNish |
|
5 |
2 |
Audi Sport North America |
Lucas Luhr |
|
|
Audi R15 |
Mike Rockenfeller |
|
|
Michelin |
Marco Werner |
|
6 |
3 |
Audi Sport Team Joest |
Timo Bernhard |
|
|
Audi R15 |
Romain Dumas |
|
|
Michelin |
Alexandre Premat |
|
7 |
4 |
Creation Autosportif |
Jamie Campbell-Walter |
|
|
Creation CA07 Judd |
Vanina Ickx |
|
|
Michelin |
Romain Iannetta |
|
8 |
6 |
Team LNT |
Lawrence Tomlinson |
|
|
Ginetta-Zytek 09S-Zytek |
Richard Dean |
|
|
Michelin |
Nigel Moore |
|
9 |
7 |
Team Peugeot Total |
Nicolas Minassian |
|
|
Peugeot 908 HDi-FAP |
Pedro Lamy |
|
|
Michelin |
Christian Klien |
|
10 |
8 |
Team Peugeot Total |
Sebastien Bourdais |
|
|
Peugeot 908 HDi-FAP |
Franck Montagny |
|
|
Michelin |
Stephane Sarrazin |
|
11 |
9 |
Peugeot Sport Total |
Marc Gené |
|
|
Peugeot 908 HDi-FAP |
David Brabham |
|
|
Michelin |
Alexander Wurz |
|
12 |
10 |
Team Oreca Matmut-AIM |
Stéphane Ortelli |
|
|
Courage-Oreca LC70-AIM |
Bruno Senna |
|
|
Michelin |
Tiego Monteiro |
|
13 |
11 |
Team Oreca Matmut-AIM |
Olivier Panis |
|
|
Courage-Oreca LC70-AIM |
Nicolas Lapierre |
|
|
Michelin |
Soheil Ayari |
|
14 |
12 |
Signature Plus |
Pierre Ragues |
|
|
Courage-Oreca LC70-Judd |
Frank Mailleux |
|
|
Michelin |
Didier Andre |
|
15 |
13 |
Speedy Racing Team Sebah |
Andrea Belicchi |
|
|
Lola B06/80 - Coupé-Aston Martin |
Nicolas Prost |
|
|
Michelin |
Neel Jani |
|
16 |
14 |
Kolles |
Charles Zwolsman |
|
|
Audi R10 TDI |
Narain Karthikeyan |
|
|
Michelin |
TBA |
|
17 |
15 |
Kolles |
Christian Bakkerud |
|
|
Audi R10 TDI |
Christijan Albers |
|
|
Michelin |
Giorgio Mondini |
|
18 |
16 |
Pescarolo Sport |
Bruce Jouanny |
|
|
Pescarolo-Judd |
Christophe Tinseau |
|
|
Michelin |
Joao Barbosa |
|
19 |
17 |
Pescarolo Sport |
Jean Christophe Bouillon |
|
|
Peugeot 908 HDi-FAP |
Bernard Treluyer |
|
|
Michelin |
Simon Pagenaud |
|
20 |
23 |
Strakka Racing |
Peter Hardman |
|
|
Ginetta-Zytek 09S-Zytek |
Nick Leventis |
|
|
Michelin |
Danny Watts |
|
Vejgaard
Læs mere om: Christian BakkerudTom KristensenAudi Sport Team Joest RacingKollesLe Mans13/06/09 - Le Mans - Le Mans |