Nu er det sidste store europæiske sportscar løb kørt inden Le Mans 24-timers løbet, det skete i går på ved et lettere kaotisk 1000 kilometer løb på den belgiske bane Spa-Fancorchamps. Det var Team Peugeot Total der trak det længste strå og vandt løbet foran endnu en Peugeot 908 HDi-FAP, og med Tom Kristensens Audi R15 Plus TDI på 3. pladsen, det viser at Tom igen er tilbage på banen og samtidig viser resultatet os at intet er givet lige hvad angå løbet på Le Mans om fem uger. Kaos startede allerede inden løbet kom i gang, altså på opvarmnings omgangen, fordi hele feltet starter på slicks på den fugtige bane.
På opvarmnings omgangen spinder Oreca Peugeot'en med Olivier Panis bag rattet, men han rammer heldigvis ikke noget og kommer tilbage på banen igen. Man vælger herefter at starte løbet bag en safety car, som først efter 4 omgange slipper feltet løs til race, men det går galt igen allerede i Eau Rouge fordi Rebellion Racings Jean-Christophe Boullion rammer bagenden på Olvier Panis's Oreca Peugeot, den kommer i spin og ryger i barrieren, og de er hermed ude af løbet.
Herefter går der nogen tid med lidt mere ro over løbet fordi den fugtige banen er ved at tørre lidt op, og dermed får bilerne også bedre fast i underlaget, men det var så her det begyndte at gå skidt igen, fordi alt strømforsyning til Spa-Francorcamps var væk, og banen kan godt håndtere et total strømsvigt i nogle minutter via egen nødstrøm, så løbsledelsen så ikke nogen anden udvej end at stoppe løbet.
Det er jo ikke muligt hverken at betjene løbet med tidtagning eller sikkerheds ting uden strøm, så derfor var man nødt til at stoppe løbet indtil strømmen kom tilbage. Banen var uden strøm ca. 25 minutter, hvorefter man igangsatte løbet igen.
Med lidt over en time tilbage af løbet gik det desværre helt galt for Christoffer Nygaard, som havde en voldsom afkørsel ved udgangen af Blanchimont, og de må udgå af løbet.
Heldigvis ser det ud til at Christoffer er ok, desværre kan man slet ikke sige det samme om bilen, der har fået store skader i fronten, og det er bestem ikke det AMR har brug for, fem uger før Le Mans.
Allan Simonsen der køre med i GT2 klassen for Hankook Team Farnbacher i en Ferrari F430 GT, må igen forlade et Le Mans series løb med frustration over at det bare ikke vil virke som han godt vil have.
De slutter 3 omgange efter den vindende Team Felbermayr Proton og deres Porsche 997 GT3 RSR, og det er selvfølgeligt ikke den optimale slut forberedelse til Le Mans, på den anden side kan man jo håbe på højere temperaturer i Frankrig om 5 uger, så teamets Hankook dæk vil fungere bedre.
Alt i alt var der mere kaos end godt racerløb, men en ting er nu sikkert for mig; det er at vi kan forvente et benhårdt 24-timers løb på Le Mans midt i juni, for Audi har indhentet Peugeot på performance.
Resultat:
|
Pl. |
# |
Kl. |
Team |
Mærke |
Omg. |
|
1 |
3 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 HDi-FAP |
139 |
2 |
2 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 HDi-FAP |
139 |
3 |
7 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R15 TDI |
139 |
|
4 |
1 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 HDi-FAP |
138 |
5 |
9 |
LMP1 |
Audi Sport North America |
Audi R15 TDI |
137 |
6 |
40 |
LMP2 |
Quifel - ASM Team |
Ginetta-Zytek 09S |
130 |
|
7 |
25 |
LMP2 |
RML |
Lola HPD Coupé |
130 |
8 |
35 |
LMP2 |
Oak Racing |
Pescarolo - Judd |
129 |
9 |
24 |
LMP2 |
Oak Racing |
Pescarolo - Judd |
128 |
|
10 |
30 |
LMP2 |
Racing Box |
Lola B09 Coupé - Judd |
128 |
11 |
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B10/60 Coupé - Rebellion |
127 |
12 |
8 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R15 TDI |
126 |
|
13 |
8 |
LMP1 |
Signature Plus |
Lola Aston Martin |
125 |
14 |
47 |
LMP2 |
Hope Polevision Racing |
Formula Le Mans |
124 |
15 |
77 |
GT2 |
Team Felbermayr Proton |
Porsche 997 GT3 RSR |
124 |
|
16 |
36 |
LMP2 |
Pegasus Racing |
Courage-Oreca LC75 - AER |
123 |
17 |
70 |
GT1 |
Marc VDS Racing Team |
Ford GT |
123 |
18 |
45 |
LMP2 |
Boutsen Energy Racing |
Formula le Mans - Oreca 09 |
123 |
|
19 |
96 |
GT2 |
AF Corse |
Ferrari F430 GT |
123 |
20 |
95 |
GT2 |
AF Corse |
Ferrari F430 GT |
123 |
21 |
79 |
GT2 |
BMW Team Schnitzer |
BMW M3 |
123 |
|
22 |
76 |
GT2 |
IMSA Performance Matmut |
Porsche 997 GT3 RSR |
123 |
23 |
60 |
GT1 |
Matech Competition |
Ford GT |
123 |
24 |
91 |
GT2 |
CRS Racing |
Ferrari F430 GT |
122 |
|
25 |
85 |
GT2 |
Spyker Squadron |
Spyker C8 Laviolette GT2 - R |
121 |
26 |
88 |
GT2 |
Team Felbermayr Proton |
Porsche 997 GT3 RSR |
121 |
27 |
75 |
GT2 |
Prospeed Competition |
Porsche 997 GT3 RSR |
121 |
|
28 |
61 |
GT1 |
Matech Competition |
Ford GT |
121 |
29 |
89 |
GT2 |
Hankook Team Farnbacher |
Ferrari F430 GT |
121 |
30 |
94 |
GT2 |
AF Corse |
Ferrari F430 GT |
120 |
|
31 |
50 |
GT1 |
Larbre Competition |
Saleen S7-R |
120 |
32 |
72 |
GT1 |
Luc Alphand Aventures |
Corvette C6.R |
120 |
33 |
66 |
GT1 |
Atlas FX-Team FS |
Saleen S7-R |
120 |
|
34 |
78 |
GT2 |
BMW Team Schnitzer |
BMW M3 |
120 |
35 |
98 |
GT2 |
Prospeed Competition |
Porsche 997 GT3 RSR |
119 |
36 |
46 |
LMP2 |
JMB Racing |
Formula Le Mans - Oreca 09 |
117 |
|
37 |
93 |
GT2 |
JWA Racing |
Porsche 997 GT3 RSR |
116 |
38 |
90 |
GT2 |
CRS Racing |
Ferrari F430 GT |
105 |
39 |
27 |
LMP2 |
Race Performance |
Radical SR9 - Judd |
103 |
|
40 |
92 |
GT2 |
JMW Motorsport |
Aston Martin V8 Vantage |
86 |
41 |
52 |
GT1 |
Young Driver AMR |
Aston Martin DBR9 |
82 |
42 |
39 |
LMP2 |
KSM |
Lola B08/47 - Judd |
77 |
|
43 |
42 |
LMP2 |
Strakka Racing |
HPD ARX - 01 |
69 |
44 |
49 |
LMP2 |
Applewood Seven |
Formula Le Mans - Oreca 09 |
67 |
45 |
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B10/60 Coupé - Rebellion |
65 |
|
46 |
48 |
LMP2 |
Hope Polevision Racing |
FLM - Oreca - 09 |
30 |
47 |
43 |
LMP2 |
Dams |
Formula Le Mans - Oreca 09 |
23 |
48 |
41 |
LMP2 |
Team Bruichladdich |
Ginetta-Zytek 09S |
15 |
|
49 |
4 |
LMP1 |
Team Oreca Matmut |
Peugeot 908 HDi FAP |
4 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Allan SimonsenTom KristensenAudi Sport Team JoestFarnbacher RacingPeugeot SportSpa-Francorchamps09/05/10 - Spa-Francorchamps - Le Mans Series |