Le Mans Series   10/05/10

Spa Francorchamps - resultat
Nu er det sidste store europæiske sportscar løb kørt inden Le Mans 24-timers løbet, det skete i går på ved et lettere kaotisk 1000 kilometer løb på den belgiske bane Spa-Fancorchamps. Det var Team Peugeot Total der trak det længste strå og vandt løbet foran endnu en Peugeot 908 HDi-FAP, og med Tom Kristensens Audi R15 Plus TDI på 3. pladsen, det viser at Tom igen er tilbage på banen og samtidig viser resultatet os at intet er givet lige hvad angå løbet på Le Mans om fem uger.

Kaos startede allerede inden løbet kom i gang, altså på opvarmnings omgangen, fordi hele feltet starter på slicks på den fugtige bane.
På opvarmnings omgangen spinder Oreca Peugeot'en med Olivier Panis bag rattet, men han rammer heldigvis ikke noget og kommer tilbage på banen igen. Man vælger herefter at starte løbet bag en safety car, som først efter 4 omgange slipper feltet løs til race, men det går galt igen allerede i Eau Rouge fordi Rebellion Racings Jean-Christophe Boullion rammer bagenden på Olvier Panis's Oreca Peugeot, den kommer i spin og ryger i barrieren, og de er hermed ude af løbet.

Herefter går der nogen tid med lidt mere ro over løbet fordi den fugtige banen er ved at tørre lidt op, og dermed får bilerne også bedre fast i underlaget, men det var så her det begyndte at gå skidt igen, fordi alt strømforsyning til Spa-Francorcamps var væk, og banen kan godt håndtere et total strømsvigt i nogle minutter via egen nødstrøm, så løbsledelsen så ikke nogen anden udvej end at stoppe løbet.
Det er jo ikke muligt hverken at betjene løbet med tidtagning eller sikkerheds ting uden strøm, så derfor var man nødt til at stoppe løbet indtil strømmen kom tilbage. Banen var uden strøm ca. 25 minutter, hvorefter man igangsatte løbet igen.

Med lidt over en time tilbage af løbet gik det desværre helt galt for Christoffer Nygaard, som havde en voldsom afkørsel ved udgangen af Blanchimont, og de må udgå af løbet.
Heldigvis ser det ud til at Christoffer er ok, desværre kan man slet ikke sige det samme om bilen, der har fået store skader i fronten, og det er bestem ikke det AMR har brug for, fem uger før Le Mans.

Allan Simonsen der køre med i GT2 klassen for Hankook Team Farnbacher i en Ferrari F430 GT, må igen forlade et Le Mans series løb med frustration over at det bare ikke vil virke som han godt vil have.
De slutter 3 omgange efter den vindende Team Felbermayr Proton og deres Porsche 997 GT3 RSR, og det er selvfølgeligt ikke den optimale slut forberedelse til Le Mans, på den anden side kan man jo håbe på højere temperaturer i Frankrig om 5 uger, så teamets Hankook dæk vil fungere bedre.

Alt i alt var der mere kaos end godt racerløb, men en ting er nu sikkert for mig; det er at vi kan forvente et benhårdt 24-timers løb på Le Mans midt i juni, for Audi har indhentet Peugeot på performance.

Resultat:
Pl. # Kl. Team Mærke Omg.
1 3 LMP1 Team Peugeot Total Peugeot 908 HDi-FAP 139
2 2 LMP1 Team Peugeot Total Peugeot 908 HDi-FAP 139
3 7 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R15 TDI 139
4 1 LMP1 Team Peugeot Total Peugeot 908 HDi-FAP 138
5 9 LMP1 Audi Sport North America Audi R15 TDI 137
6 40 LMP2 Quifel - ASM Team Ginetta-Zytek 09S 130
7 25 LMP2 RML Lola HPD Coupé 130
8 35 LMP2 Oak Racing Pescarolo - Judd 129
9 24 LMP2 Oak Racing Pescarolo - Judd 128
10 30 LMP2 Racing Box Lola B09 Coupé - Judd 128
11 13 LMP1 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé - Rebellion 127
12 8 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R15 TDI 126
13 8 LMP1 Signature Plus Lola Aston Martin 125
14 47 LMP2 Hope Polevision Racing Formula Le Mans 124
15 77 GT2 Team Felbermayr Proton Porsche 997 GT3 RSR 124
16 36 LMP2 Pegasus Racing Courage-Oreca LC75 - AER 123
17 70 GT1 Marc VDS Racing Team Ford GT 123
18 45 LMP2 Boutsen Energy Racing Formula le Mans - Oreca 09 123
19 96 GT2 AF Corse Ferrari F430 GT 123
20 95 GT2 AF Corse Ferrari F430 GT 123
21 79 GT2 BMW Team Schnitzer BMW M3 123
22 76 GT2 IMSA Performance Matmut Porsche 997 GT3 RSR 123
23 60 GT1 Matech Competition Ford GT 123
24 91 GT2 CRS Racing Ferrari F430 GT 122
25 85 GT2 Spyker Squadron Spyker C8 Laviolette GT2 - R 121
26 88 GT2 Team Felbermayr Proton Porsche 997 GT3 RSR 121
27 75 GT2 Prospeed Competition Porsche 997 GT3 RSR 121
28 61 GT1 Matech Competition Ford GT 121
29 89 GT2 Hankook Team Farnbacher Ferrari F430 GT 121
30 94 GT2 AF Corse Ferrari F430 GT 120
31 50 GT1 Larbre Competition Saleen S7-R 120
32 72 GT1 Luc Alphand Aventures Corvette C6.R 120
33 66 GT1 Atlas FX-Team FS Saleen S7-R 120
34 78 GT2 BMW Team Schnitzer BMW M3 120
35 98 GT2 Prospeed Competition Porsche 997 GT3 RSR 119
36 46 LMP2 JMB Racing Formula Le Mans - Oreca 09 117
37 93 GT2 JWA Racing Porsche 997 GT3 RSR 116
38 90 GT2 CRS Racing Ferrari F430 GT 105
39 27 LMP2 Race Performance Radical SR9 - Judd 103
40 92 GT2 JMW Motorsport Aston Martin V8 Vantage 86
41 52 GT1 Young Driver AMR Aston Martin DBR9 82
42 39 LMP2 KSM Lola B08/47 - Judd 77
43 42 LMP2 Strakka Racing HPD ARX - 01 69
44 49 LMP2 Applewood Seven Formula Le Mans - Oreca 09 67
45 12 LMP1 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé - Rebellion 65
46 48 LMP2 Hope Polevision Racing FLM - Oreca - 09 30
47 43 LMP2 Dams Formula Le Mans - Oreca 09 23
48 41 LMP2 Team Bruichladdich Ginetta-Zytek 09S 15
49 4 LMP1 Team Oreca Matmut Peugeot 908 HDi FAP 4

Vejgaard


Læs mere om:
  • Allan Simonsen
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport Team Joest
  • Farnbacher Racing
  • Peugeot Sport
  • Spa-Francorchamps
  • 09/05/10 - Spa-Francorchamps - Le Mans Series

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk